2012-05-01, 21:49
Medlem
Hej!
Jag ska hjälpa en kompis att göra en musikvideo. Det blir ingen större sak som kommer att dra in pengar, utan mer för att lära sig och för att det kan vara roligt. Det jag mest behöver är allmänna tips och idéer. Det blir någon av de fyra låtarna här som kommer att göras en video till:
http://www.troymux.com/

Utrustning jag har är en Canon eos 550D med ett bra vidvinkelobjektiv 11-16mm, ett bra 17-70mm objektiv samt ett dåligt 70-300mm objektiv. Har stativ, egenbyggd reflektor samt vanlig blixt och led lampa. Har även mjukvara för redigering och har lite koll på den, men kan inte använda t.ex. adobe premiere bra så blir nog inga storslagna effekter. Tar gärna emot länktips ändå på saker jag kan göra i redigeringen.

Finns det några allmänna tips och bra idéer?
Citera
2012-05-09, 05:38
Medlem
55fords avatar
Har gjort två stycken musikvideor via skolan, jag personligen tycker det är väldigt roligt och premiere brukar vara simpelt och bra att använda.

Mina tips skulle nog vara : Skaffa dig en bergsprängare så du kan lyssna på låten medans du spelar in, blir helt klart lättare då. Sök platser noggrant som du känner har rätt stil (som t.ex när jag gjorde min andra video till låten "det finns bara krig" så hittade vi en snygg nerklottrad gammal stenbyggnad där vi lekte runt mycket osv) Kan inte lyssna på låtarna just nu men ska göra det senare och se om jag kan ge dig någon idé.

Glöm inte att lägga upp slutresultatet sen heller!
Citera
2012-05-09, 07:42
Medlem
Att ta med högtalare har jag fått tips om tidigare och det var en bra idé. Kändes naturligt och lätt att få till "läppsynkningen".
Vi kommer nog filma i tre omgångar varav den första är klar. Det blev rätt oplanerat Vet att planering är väldigt viktigt, men då jag inte gjort något liknande tidigare var det väldigt svårt att planera allt i detalj. Tycker ändå att vår första filmningsomgång blev riktigt lyckad, men det tog MKT mer tid än jag hade trott!
Citera
2012-05-09, 08:42
Medlem
55fords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carpe-diem86
Att ta med högtalare har jag fått tips om tidigare och det var en bra idé. Kändes naturligt och lätt att få till "läppsynkningen".
Vi kommer nog filma i tre omgångar varav den första är klar. Det blev rätt oplanerat Vet att planering är väldigt viktigt, men då jag inte gjort något liknande tidigare var det väldigt svårt att planera allt i detalj. Tycker ändå att vår första filmningsomgång blev riktigt lyckad, men det tog MKT mer tid än jag hade trott!

Jag tycker för det mesta att det är skönare att göra det oplanerat, iallafall när det är musikvideo, man har roligare och idéerna sprudlar för man verkligen vill göra det just då! Haha, ja man tror att en film på 2-4 minuter inte kan ta mer än en halvtimma att filma men det kan ta fruktansvärt lång tid, vilken låt blev det föresten?
Citera
2012-05-09, 10:08
Medlem
Det blev första låten där på troymux.com
Jag tänkte att vi skulle filma hälften av musikvideon (vi hann en tredjedel) och jag tänkte mig kanske 1h (tog snarare 4h) men vi hade kul och fick ihop mycket bra material Det mesta blev improviserat och vi hade en grundidé att gå på.
Citera
2012-05-09, 10:18
Medlem
55fords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carpe-diem86
Det blev första låten där på troymux.com
Jag tänkte att vi skulle filma hälften av musikvideon (vi hann en tredjedel) och jag tänkte mig kanske 1h (tog snarare 4h) men vi hade kul och fick ihop mycket bra material Det mesta blev improviserat och vi hade en grundidé att gå på.

Då blir det nog bra, det bästa är att filma obegränsat mycket med material, varenda idé som dyker upp i huvudet verkligen. Blir mycket lättare att klippa senare då och verkligen få ut ett bra resultat!
Citera
2012-09-29, 11:44
Medlem
Kumpalumpurs avatar
Uses spell of Resurrection!

Jag har en riktigt vass ide till en musikvideo jag skulle vilja göra (seriöst), har dock inga grundläggande kunskap i att göra det på ett proffesionellt sätt.
Har tom skrivit till han som gjort låten (en drum and bass snubbe) och hans agentur, utan något svar :/.
Så nu tänkte jag och en polare som är ganska kunnig på att måla, rita ihop den här ideen och med lite tur kanske vi stöter på någon med mer kunskap om animation.

Har ni några tips och förslag på hur vi kan gå tillväga med det hela?
Uppenbarligen så kan jag ju inte dela med mig utav ideen, så det kan ju vara svårt att få en bild av om det kommer bli några bullar.
Men till alla jag har förklarat så har dom verkligen gillat allt, musiken, storyn och budskapet.
Citera
2012-09-29, 12:10
Medlem
Jadu Kumpalumpur, jag tror det är bäst om du startar en egen tråd. Sen måste du dela med dig lite av idén åtminstone. Har ni tänkt göra något utomhus eller inomhus t.ex.? Hur många väntas ska vara med i videon, 1st, 20st? Osv osv. Hur ni bör lägga upp allt beror på många saker.

Kortfattat kan jag beskriva vilka problem jag stötte på till min första video (den i länken från första posten).
- Det jag/vi missade mest var att filma närbilder. All filmning skedde i princip på helkropp. Sen när vi klippte ihop så ville man ha flera närbilder. Ibland filmade jag i 1 Mp och ibland 2 Mp och när jag endast hade använt 1 Mp och man sedan beskär till kanske 0,2 Mp blir kvalitén riktigt lidande.
- Jag fick konstant tipset att planera. Det är svårt att planera utan några större förkunskaper inom film. Men försök ändå att planera så mkt som möjligt. Plats, vart står solen, tid, vilka kläder, kort/stort skärpedjup osv.
- Kontakt med kompisar/skådespelarna. När måste de fara hem? Ska de vara sminkade på nåt sätt? Tar tid att orda det på plats. Måste de förbereda sig, öva in danssteg eller liknande?
- Använd gärna 2st kameror med stativ samt förstås extern mikrofon om ni ska spela in ljud.
- Det tar MYCKET mer tid än man tror. Därav är det bra med planering, två kameror, förberedda skådespelare osv. En scen jag trodde skulle ta 10-15 minuter att spela in tog kanske 2h.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in