• 1
  • 2
2012-05-01, 21:20
Medlem
MarchingBands avatar
Hej flashback,

Nu börjar sommarångesten snabbt krypa sig fram och nu behöver jag komma in i hårdträning igen. Problemet är bara det att jag väger 104kg och är 184cm lång. För 3 år sedan tränade jag 6dagar/veckan men nu har jag vikt ner mig och vikten ökat drastiskt.

Innan jag börjar träna tänkte jag försöka ligga på ett redigt kaloriunderskott, mitt dagliga behov enligt kalkyl är 2200 och jag tänkte sikta på att ligga på 700 i cirka en månadstid. Jag vet att jag klarar av det då jag har väldigt bra disciplin när jag ger mig in på något, men är 700 på tok för lågt?

Tack på förhand

Om ni har några andra tips så kom gärna med dem, jag har möjlighet att träna ungefär 1h per dag alla dagar i veckan, så om det skulle gå ännu snabbare att gå ner i vikt med någon annan metod, shoot!
Citera
2012-05-01, 21:29
Medlem
PickyInnDaHouses avatar
Du vill svälta för att gå ner i vikt, det måste inte nödvändigtvis vara farligt men det är långt från optimalt.

Största riskerna kan nog vara olyckor på grund av låg blodsöckervärdet (kör du bil?) eller svimning + slå skallen.
Citera
2012-05-01, 21:32
Medlem
dauits avatar
nej, se bara till så att du äter en varierad kost med tillräckligt vitaminer och mineraler, ligg på ett högt proteinintag.
Citera
2012-05-01, 21:34
Medlem
killen30s avatar
Farligt nja. Men tror du i längden inte kommer orka mentalt att leva på 700 + träna hårt och allt kommer åka ut i sanden bara. Bättre äta ordentligt och nyttigt + träna hårt samt ändra dåliga vanor som gör at du är överviktig. Säkert kommer du rasa i vikt om du bara tränar igen och slutar med godis, läsk/öl, pizza, kakor, småätande mm ett tag.
Senast redigerad av killen30 2012-05-01 kl. 22:12.
Citera
2012-05-01, 21:39
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarchingBand
Hej flashback,

Nu börjar sommarångesten snabbt krypa sig fram och nu behöver jag komma in i hårdträning igen. Problemet är bara det att jag väger 104kg och är 184cm lång. För 3 år sedan tränade jag 6dagar/veckan men nu har jag vikt ner mig och vikten ökat drastiskt.

Innan jag börjar träna tänkte jag försöka ligga på ett redigt kaloriunderskott, mitt dagliga behov enligt kalkyl är 2200 och jag tänkte sikta på att ligga på 700 i cirka en månadstid. Jag vet att jag klarar av det då jag har väldigt bra disciplin när jag ger mig in på något, men är 700 på tok för lågt?

Tack på förhand

Om ni har några andra tips så kom gärna med dem, jag har möjlighet att träna ungefär 1h per dag alla dagar i veckan, så om det skulle gå ännu snabbare att gå ner i vikt med någon annan metod, shoot!
Om du tränar en timme om dan så förbrukar du ungefär 600 kilokalorier utöver den vanliga förbränningen. Jag föreslår att du äter runt 1500 om dan. Det innebär att du får i dig 900 vilket är 1300 mindre än de 2200 du behöver för att behålla vikten. 1300 kilokalorier är lika med en viktminskning per dag på 200 gram. Då går du ner 1.5 kilo i veckan. Det är kanske lite för snabb viktminskning och att bara äta 1500 per dag (som jag föreslog) är kanske lite för lite om man samtidigt tränar en timme. Så i och för sig kan du ju höja dessa 1500 till 1800 vilket skulle ge en viktminskning på 150 gram per dag och i runda tal ett kilo i veckan. Det är nog lättare att hålla under en längre tid.
Citera
2012-05-01, 21:40
Bannlyst
Jag låg på 300-700 kalorier per dag i ca 8 veckor. Dock höll Efedrinet mig uppe. Det går väl om man vill antar jag..
Citera
2012-05-01, 21:42
Medlem
Zelogaths avatar
Folk som går på s.k VLCD-kurer gör ju oftast det i ca tre veckor, och då ligger väl kaloriintaget på 500-600 beroende på om du är kvinna eller man.
Sedan rekommenderas man inte att fortsätta under en längre tid utan rådgörande med läkare.

Själv levde jag en sommar på ca 500 kalorier per dag, jag var nära på att svimma en gång men det var för att jag hade slarvat med dryckerna den veckan.
Jag tappade en del kilon.

Men som andra redan har sagt så är det både roligare och nyttigare att hitta en kost som fungerar för dig, i samband med träning.
Citera
2012-05-01, 22:05
Medlem
killen30s avatar
Gå ner i vikt kan nog de flesta göra rätt enkel, men ska ju vara ett hållbart resultat med samt så ska man ju leva med under tiden. Svåra är att hålla sin vikt och hitta en livslång hälsosam livstil om man haft dåliga vanor tidigare speciellt. Banta och massa dieter är bara att lura sig själv, går ner i vikt men fort upp igen om man inte löser grundproblemet. Bättre att finna orsaken till varför man är övervikig som nog är för 99 % att de äter fel samt rör sig för lite som kan i sin tur bero på psykiska eller kroppsliga besvär som depression eller ledbesvär tex eller bara ren lathet. Klart det finns fysiska fel men vågar nog säga att det inte är många överviktiga som har fel på sin ämnesomsättning tex. Mat är energi och byggstenar, energi som inte förbränns lagras, vill man bli av med det så använder man energi genom rörelse och lever ett hållbart sunt liv.
Senast redigerad av killen30 2012-05-01 kl. 22:12.
Citera
2012-05-01, 22:14
Medlem
CuliusJeasars avatar
Nej, det är ett helt idiotiskt upplägg att ligga så lågt. Varför? För att du kommer tappa muskelmassa i mängder då ditt underhudsfett inte kan släppa ifrån sig hur mycket energi som helst per dygn. Det är därför man inte ska ligga på för stora underskott, då muskler är ganska najs att ha.

Hade jag varit du hade jag satsat på 800 kcal i underskott varje dag, det är ändå ett ganska rejält underskott och det kommer gå relativt fort att gå ner i vikt. Håller du proteinintaget högt och styrketränar under tiden kommer du mest troligt inte att tappa så mycket muskler heller. Win-win med andra ord.
Citera
2012-05-02, 02:05
Medlem
Jag gick ner 10 kg på 5 veckor genom ett dagligt kaloriintag av ca. 1500 kcal, samt 1-2 timmars promenader 6 gånger i veckan.

Tänk på att vid en diet så utsätter du din kropp för stress. Kroppen får inte i sig den mat den är van vid och genom att ta bort saker från din vanliga kost riskerar du att få brist på vitaminer, mineraler och andra viktiga spårämnen. En brist på vitaminer leder till trötthet, humörsvängningar eller i värsta fall någon bristsjukdom såsom benskörhet eller skörbjugg.

Genom ett kosttillskott så ser du till att kroppen får den dos av vitaminer och andra spårämnen som den behöver.
Citera
2012-05-02, 06:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarchingBand
Hej flashback,

Tack på förhand

Ja det är tok för lågt, bättre om du ligger på 2000Kcal och kör Cardio 1 timme om dagen.
Citera
2012-05-02, 07:01
Medlem
nikenboles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorfiusBaltzar
Ja det är tok för lågt, bättre om du ligger på 2000Kcal och kör Cardio 1 timme om dagen.

Varför inte skita i cardion och lägga sig på 1500kcal istället?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in