2005-02-22, 01:02
Medlem
Hur vanligt är det att det på restauranger står tournedou

men istället visar sig vara hästfilé..

vet att det är så på Broco bar som är en suveränt ställe att äta

sig mätt på samt bra service för en normalkrog men hur många ställen

erkänner att dom har häst istället för nöt....
Citera
2005-02-22, 01:09
Medlem
tjoffemans avatar
Hästkött

Jag har jobbat som säljare i slakthusomr. i Johanneshov av kött till restaurrangvärden och kan med gott samvete säga att bl.a entrecote från häst (tex från Nya Zeelland är 100 gånger godare än entrecote från ko. Dock dyrt ock moster agda skulle nog inte köpa det på konsum för den delen
Citera
2005-02-22, 01:28
Medlem
OliTs avatar
Det är absolut inget fel på hästkött, åt för ett par timmar sedan alldeles utmärkt kallrökt häststek som smörgåspålägg. Jag skulle gladeligen stoppa i mig hästfilé.
Citera
2005-02-22, 02:25
Medlem
StigAllans avatar
Det må var hur gott som helst!
Den rätta varubeteckningen är lagstadgad, att ljuga är inte tillåtet.
Nöt är inte åsna eller krokodil.
Citera
2005-02-22, 03:55
Medlem
OliTs avatar
Rent definitionsmässigt är en tournedo den köttbiten som sitter mellan filet mignon och själva huvudfilén. Klassiskt sett är stämmer det att det är nötkött, men som vanligt ändras termer och anpassas något, jag vet att det förekommer Älg-tournedo bl.a. Visst är det dåligt att de inte klart specificerar att det rör sig om hästkött, det får jag hålla med om. Men du får ändå inte sämre kött än nöt.

Ett litet citat från en Amerikansk sida (http://www.hormel.com):

"A portion of beef cut from the small end of the tenderloin next to the filet mignon, whose thickness ranges from about 3/4 to 1 1/4 inches, and weighs approximately 5 ounces. Because tournedos are so lean, they are often wrapped in bacon or pork fat to keep them tender while cooking. Beef tournedos are usually cooked by broiling or grilling."
Citera
2005-02-23, 01:34
Bannlyst
Hur uttalas tournedo?
Citera
2005-02-23, 01:39
Bannlyst
Pa pizzerior har jag lagt marke till att man ofta kallar Lovbiff och Sjomansbiff for Oxfilé..
Citera
2005-02-23, 02:14
Medlem
Papa Hets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mossad
Hur uttalas tournedo?

Tårnedå.
Citera
2005-02-23, 02:22
Medlem
tjoffemans avatar
Broncos

Vore väl dumt att skriva Oxfilé (vilket oftast är kofile f.ö.) om det är stut. Man brukar skriva tournedos i stället vilket innefattar båda två (3) Annars så är det vanligare att hästköttet på finare krogar serveras som Entrecote (dessa är sora och goda och finns på Broncos, Long Horn m fl (även på Operakällaren förr i alla fall. Smaklig måltid
Citera
2005-02-23, 11:50
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mossad
Hur uttalas tournedo?

På franska säger de torn-ö-då.
Citera
2013-12-23, 13:01
Medlem
Jag kan lova det inte är hästfilé istället för oxfilé på pizzorna i alla fall, har blivit helt frälst på hästfilé i höst och för mig får de gärna byta ut varenda oxfilé på restaurangerna mot hästfilé. Det är ju fasen bättre! Klart billigare, men lika (eller mer) mört, OCH godare. Det är liksom bortom mitt förstånd att svenskarna inte kastar i sig hästfilé istället. Det är väl ändå mer moraliskt rätt också då kusarna inte har stått i rena köttfabriker som kossor gör. Får ni chansen i charken (och det kan behöva frågas, för de visar sällan upp det), prova hästfilé, jag lovar ni kommer byta favorit snabbt. Pröva gärna att göra en middag till era vänner men berätta inte vad det är, de kommer bedyra det är den godaste "oxfilé" de någonsin ätit.
Citera
2013-12-23, 16:01
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notyouandme
Jag kan lova det inte är hästfilé istället för oxfilé på pizzorna i alla fall, har blivit helt frälst på hästfilé i höst och för mig får de gärna byta ut varenda oxfilé på restaurangerna mot hästfilé. Det är ju fasen bättre! Klart billigare, men lika (eller mer) mört, OCH godare. Det är liksom bortom mitt förstånd att svenskarna inte kastar i sig hästfilé istället. Det är väl ändå mer moraliskt rätt också då kusarna inte har stått i rena köttfabriker som kossor gör. Får ni chansen i charken (och det kan behöva frågas, för de visar sällan upp det), prova hästfilé, jag lovar ni kommer byta favorit snabbt. Pröva gärna att göra en middag till era vänner men berätta inte vad det är, de kommer bedyra det är den godaste "oxfilé" de någonsin ätit.

Ja, hästfilé är riktigt bra. Det är lite synd att den här hästköttsskandalen sabbade hästköttets rykte. Det är förstås stor skillnad på bra hästkött och mosad zigenarhäst i en Findus-lasagne... Jag har bland annat käkat häst på Broncos som nämndes tidigare i tråden och det kan jag rekommendera. Mört och fint. Häst är väl inte supervanligt i köttdisken, men ICA Brommaplan hade det åtminstone ibland när jag bodde där. De var dock duktiga på kött generellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in