2016-02-24, 20:45
Medlem
CradleSnoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterkoppen
Har aldrig hört namnet kams förut. Det vedertagna namnet är palt. Men det spelar ingen roll. Samma sak! Gjorde själv en rejäl sats palt i eftermiddags med två kilo mjölig potatis och nästan ett kilo fläsk. Mumma!!
det är jääävligt gott, men det heter kams .

I jämtland så kallar vi det kams iallafall, jag trodde palt var blod, då paltbröd är blodbröd... varför man kallar gråkams pitepalt, å blodkams för blodpalt låter så konstigt för mig xD
Citera
2016-02-26, 04:43
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Inga lingon. Och kanske är det weird, men det är så verkligheten ser ut.

Allright. Skall definitivt prova och återkomma. Vanlig ljus sirap, eller vilken sort är det som anbefalles? (Egentligen är det ju inte skummare än att östjämtarna äter messmör till sin flatkams. Och det funkar förvånansvärt bra.)
Citera
2016-02-26, 12:58
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Allright. Skall definitivt prova och återkomma. Vanlig ljus sirap, eller vilken sort är det som anbefalles? (Egentligen är det ju inte skummare än att östjämtarna äter messmör till sin flatkams. Och det funkar förvånansvärt bra.)

Ljus. Men du kommer säkert att tycka att det är vämjeligt sött.
Citera
2016-02-26, 13:04
Medlem
MeanMEs avatar
Kan sleva i mig palten ibland med en Senap/Äppel/Pepparrotsröra till.
Tycker det livar upp palten lite och sätter fart på smaklökarna.
Denna röra passar till mycket annat med.

Kör:
1 burk eller drygt, Creme fraiche eller XXX-nations yoghurt, kan adderas lite vispgrädde till.
½-1 till 2 st grovrivet/hackat, grönt, skalat, syrligt äpple eller efter smak.
½ eller drygt ½ dl riven pepparrot tills önskad styrka.
1 msk Dijon senap
Salt och peppar efter smak.

Om lite mer syrlighet önskas 1-2 tsk äppelvinäger, vitvinsvinäger eller lime/citronsaft.

Lite vagt recept kan tyckas men det är oftast så som jag lagar mat numera. Vad som bliver beror på vad som finns i kylskåpet, hur råvarorna smakar för tillfället och vad man för dagen är sugen på. Var försiktig med pepparroten bara för det är en ruggigt stark grönsak så det är alltid bättre att börja försiktigt och evt öka sedan.
Citera
2016-02-28, 03:32
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Ljus. Men du kommer säkert att tycka att det är vämjeligt sött.

Kan tänkas. Men jag ska prova när jag kommer åt, eftersom jag blev nyfiken.

Är det ditt eget påfund, eller har det rötter i släkttraditionen? Hur utbrett är det? Har aldrig hört talas om det någon annanstans.
Citera
2016-02-28, 10:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Är det ditt eget påfund, eller har det rötter i släkttraditionen? Hur utbrett är det? Har aldrig hört talas om det någon annanstans.
Är det mycket större skillnad från att äta (fläsk)pannkaka med sirap tycker du?
Citera
2016-02-28, 12:06
Medlem
MLEs avatar
Min relation till palt är att jag ÄLSKAR palt! Den äter jag på traditionellt sätt, inga konstigheter, back to basic. Pitepalt är stenhård, mycket sämre än den rätta potatispalten. Skillnaden beror på mjölsort och om potatisen är rå eller kokt. Kroppkakor har ju kokt potatis och det blir ganska stor skillnad. Jag har dock gjort palt efter ett recept på Ölandskroppkakor där det ingår en liten del kokt potatis och det blir väldigt bra palt måste jag säga. Mandelpotatis brukar dom väl säga att man ska ha till palt men man kan mycket väl ha rund potatis, det blir nästan bättre, fast det kan vara lite svårare att få den att hålla ihop.
Citera
2016-02-28, 12:12
Medlem
dacks avatar
Det är ju jättebra då kan ni ju bjuda alla era nysvenskar på palt där uppe i det röda snömöglet.
Citera
2016-02-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det är ju jättebra då kan ni ju bjuda alla era nysvenskar på palt där uppe i det röda snömöglet.
Efter viss modifiering naturligtvis. Köttet måste vara "rent", gärna en kyckling eller en stackars kossa slaktad mot Mecka. Halalpalt!
Citera
2016-02-28, 12:34
Medlem
MLEs avatar
Jag ska gärna bjuda på palt! Min pappa har lärt mig att göra riktig potatispalt. Men aldrig åt vi "pitepalt". Det hade jag aldrig hört talas om. Pitebor är ganska dryga. Vet ni hur man enklast blir av med en pitebo? Man slänger ut en pitepalt på svag is.
Citera
2016-02-28, 19:45
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:

Jag vet inte hur långt tillbaka det går i släkten. Tyckte aldrig att det var konstigt då. Men det är ju min mamma som introducerade det, och om hon är uppväxt med det, eller bara har egen knepig smak det har jag faktiskt aldrig frågat.

Om någon annan äter så, det har jag ingen aning om.
Citera
2016-02-28, 19:46
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Är det mycket större skillnad från att äta (fläsk)pannkaka med sirap tycker du?

Det är ju förstås jäkligt off topic, men det där lät rätt underligt tycker jag Crazy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in