2011-04-28, 16:57
Medlem
Blossom-Russos avatar
Pitepalt är godare än kroppkakor tycker jag. Mycket fastare konsistens.
Citera
2011-12-06, 02:02
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Har aldrig ätit palt faktiskt Men sedan Astrid Lindgren beskrev blodpalt i en av Emilfilmerna så har jag varit galet sugen på att testa det. Tänkte försöka att göra detta men skulle gärna vilja äta det först så jag vet hur det smakar, finns det något ställe i stockholm där man kan köpa detta? På Zinken för inte så länge sedan fanns/finns det ju nån polska som gjorde grymma kroppkakor o laxpudding mm som man kunde köpa hem exempelvis.
Citera
2014-12-22, 17:53
Medlem
Bassplays avatar
Är själv inte norrlänning men tjejen är och det har bjudits på en del palt. Både pitepalt, lyxpalt och blodpalt. Det enda jag inte absolut älskat är blodpalten, lite för konstigt i konsistensen för mig än så länge.

Smör vill jag inte heller ha men gärna lite extra fläsk till och massor lingon med mjölk att dricka.
Citera
2016-02-19, 14:31
Medlem
CradleSnoozers avatar
Det heter kams.
Citera
2016-02-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CradleSnoozer
Det heter kams.
Har aldrig hört namnet kams förut. Det vedertagna namnet är palt. Men det spelar ingen roll. Samma sak! Gjorde själv en rejäl sats palt i eftermiddags med två kilo mjölig potatis och nästan ett kilo fläsk. Mumma!!
Citera
2016-02-21, 01:50
Medlem
HighwayDelights avatar
Pitepalt är helt underbart gott, mycket godare än kroppkakor.
Min farmor som bor i Luleå brukade göra detta när jag var mindre, mycket uppskattat!

Lever är bara fan så äckligt, åt det en gång tidigare, och det var både första och sista.
Citera
2016-02-21, 11:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterkoppen
Har aldrig hört namnet kams förut. Det vedertagna namnet är palt. Men det spelar ingen roll. Samma sak! Gjorde själv en rejäl sats palt i eftermiddags med två kilo mjölig potatis och nästan ett kilo fläsk. Mumma!!
Finns inget namn som är det minsta mer "vedertaget" än det andra. Finns en mängd olika varianter av palt och olika benämningar. Och finns som sagt även kams

https://sv.wikipedia.org/wiki/Palt

För övrigt, om man läser igenom tråden, verkar de flesta som äter palt i något form, mer begeistrade över de kaloririka tillbehören - fläsk, smör, sylt, vitsås och en del nyare påfund så som gräddstuvning, än palten i sig.

Jag föredrar, vilken palt vi än talar om, att palten är torr, välsaltad och smakrik (t.ex. mycket blod, lite annan vätska och lite mjöl, om det är blodpalt) och utan ovan nämnda tillbehör
Citera
2016-02-22, 01:44
Medlem
Saltkatts avatar
Viktigast av allt: det skall vara kornmjöl i. Annars är det bara trams. Det mesta som säljs som pitepalt (för att inte tala om kroppkakor, fy tusan!) är bara vetemjöl. Huvvaligen.

Riktig gråpalt med en rejäl andel kornmjöl, gärna uppstekt med mycket smör, och den underbara leverpalten, det är the real thing.
Citera
2016-02-22, 01:55
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterkoppen

Beror helt på var man kommer ifrån. I Jämtland/Ångermanland är det mestadels kams som gäller. Och östjämtsk flatkams med getmese är faske mig inte dumt det heller. Om än inte riktigt i klass med leverpalt'n.
Citera
2016-02-23, 21:13
Medlem
Photoshoppeds avatar
Vad är egentligen pitepalt? Är uppvuxen med morsans palt och inte fan kallade vi det pitepalt. Vi bodde rätt långt från Piteå. Det var palt. Punkt. Och i skolan fick vi palt. Inte pitepalt.

Pitepalt - det är väl nåt som stockholmare säger? Och kanske pitebor om de vill marknadsföra sig för resten av landet? Gör mig förbannad i alla fall. Så - nu var det sagt. Har gått och burit halva livet på det där.

För övrigt är bästa palten stekt palt med smör och sirap till.
Citera
2016-02-23, 23:08
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Vad är egentligen pitepalt? Är uppvuxen med morsans palt och inte fan kallade vi det pitepalt. Vi bodde rätt långt från Piteå. Det var palt. Punkt. Och i skolan fick vi palt. Inte pitepalt.

Pitepalt - det är väl nåt som stockholmare säger? Och kanske pitebor om de vill marknadsföra sig för resten av landet? Gör mig förbannad i alla fall. Så - nu var det sagt. Har gått och burit halva livet på det där.

För övrigt är bästa palten stekt palt med smör och sirap till.

Det råder total begreppsförvirring här. En del gör skillnad på pitepalt (gjord på enbart vetemjöl) och vanlig (grå)palt, som också innehåller stora delar kornmjöl. Andra tycker att pitepalt också bör innehålla kornmjöl. Så det finns inget säkert facit som alla håller med om. Men om jag går till min lokala butik så finns det en del som säljs under namnet pitepalt, och som inte innehåller kornmjöl. Samtidigt känner jag en del pitebor som är mycket upprörda över detta.

Håller helt med om att palt är bäst stekt. Sirap har jag dock aldrig provat. Det får bli nästa gång. Men bara smör och sirap, inga lingon alls, alltså? Det känns lite weird. Men har du sagt det så.
Citera
2016-02-24, 07:36
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det råder total begreppsförvirring här. En del gör skillnad på pitepalt (gjord på enbart vetemjöl) och vanlig (grå)palt, som också innehåller stora delar kornmjöl. Andra tycker att pitepalt också bör innehålla kornmjöl. Så det finns inget säkert facit som alla håller med om. Men om jag går till min lokala butik så finns det en del som säljs under namnet pitepalt, och som inte innehåller kornmjöl. Samtidigt känner jag en del pitebor som är mycket upprörda över detta.

Håller helt med om att palt är bäst stekt. Sirap har jag dock aldrig provat. Det får bli nästa gång. Men bara smör och sirap, inga lingon alls, alltså? Det känns lite weird. Men har du sagt det så.

Inga lingon. Och kanske är det weird, men det är så verkligheten ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in