Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-01, 18:08
  #1
Avstängd
LavenderSkys avatar
Jag vill fråga er som betraktar er som svenska konservativa vad ni tycker om Sveriges (få) internatskolor?

Det är en tråd om detta i Aktuella brott och jag försökte delta, men jag märkte att det var så mycket fördomar osv om internatskolor att det inte var någon idé för mig att yttra mig. Ingen var intresserad av sanningen.

Jag växte gick på internatskola hela tonårstiden i Sverige, och innan det i ett annat land.
Mina argument om varför en sån skola kan vara bra var helt förlorade i debatten.

Problemet som diskuteras i tråden i Aktuella brott var att någon i första ring på gymnasiet fått lite stryk av några äldre pojkar. En polisanmälan gjordes av rektorn, eleverna i fråga blev anhållna och sitter i häktet.

ALLA utan undantag i tråden, bortsett från de som själva gått på internatskola, tyckte att det här var förfärligt.

Likaså var följande tankar till min förvåning motbjudande för de andra i tråden:

  • Man skall visa respekt för sina äldre
  • Elever skall visa respekt för lärare
  • Skolans viktigaste uppgift är utbildning och att ge elever goda studieresultat.


Jag säger: Om en ung elev är mycket provocerande och stjäl eller ljuger på ett sätt som förstör för andra så är det okej att han får sig en läxa så han förbättrar sig. Självklart skall ingen hamna på akuten. Jag är inte kille själv och har aldrig klått upp någon, men är inte detta normalt för pojkar, att det händer ibland? "Boys will be boys" kallar vi det på engelska.

Av mina hundratals bekanta som själva gått på internatskola är det ingen som tycker att det här är märkligt. Majoriteten håller sig i skinnet och får aldrig stryk vad jag vet. De få som beklagade sig om att få stryk var alltid de kaxigaste, och efteråt skröt de om det hela för andra jämnåriga och tjejerna så det kan omöjligt varit något vidare traumatiserande. Det var aldrig några allvarliga skador - och i många fall handlade det om någon äldre som de hade en storebror-lillebror relation till. Nästa vecka avguda de personen i fråga och sprang omkring i hans jacka eller liknande. Likadant var det när jag blev äldre - vi tog hand om de yngre eleverna och hjälpte dem med allt möjligt, det var en hedersak att ta hand om dem. I gengäld fick de flytta på sig i TV soffan och ibland göra något ärende eller fixa kaffe.

Plötsligt skall nu det här vara en stor skandal och polisen kommer i uniform och hämtar några elever i tredje ring för att de slagit någon yngre. Tydligen gällde denna "grova misshandel" "några kraftiga slag".

Jag hade en bra uppväxt på den skolan och behövde gå där av ett antal orsaker (hade inget val). De vuxna kunde inte varit snällare och i stort sätt alla lärare och husföräldrar var mycket bra. De stödjer absolut inte något slags skräckvälde eller pennalism, sanningen är precis tvärtom.

Boken Ondskan ligger till bakgrund till mycket av de konstiga fördomar om internatskolor som finns i Sverige. Inget sånt som det som beskrivs i den boken förekommer på svenska internatskolor.

För den som inte känner till det så är den boken uppdiktad. Det finns inte en enda samtida elev på skolan Solbacka, eller familjemedlem till Guillou som står bakom hans historia. Han lär ha blivit relegerad för upprepad tjuvrökning inomhus - något som en internatskola i trähus med ansvar för massor av barn måste behandla allvarligt. Boken var förmodligen hans hämnd för detta, eller också är han mytoman.

Vad tror ni konservativa om det här?

Jag anser att internatskolorna är bland de sista hyggliga skolorna i Sverige, där elever lär sig bra värderingar och får en akademiskt stark utbildning. Skandalen (om det finns någon) består i att sådan utbildning inte är tillgänglig för alla.
Citera
2012-05-05, 16:57
  #2
Medlem
Jag är i regel positiv till internatskolor, och tycker att det verkar vara en såväl trevlig som stimulerande miljö. Jag gick själv inte på en, men har både släkt och vänner som gjorde det och samtliga har varit positiva. Att ungdomar slåss lite är, som du säger, normalt och inget att i sig höja på ögonbrynen för.

Däremot så är det viktigt att inte vara lika entydigt positiv som motståndarna är entydigt negativa. Det händer en del skit på de skolorna (åtminstone de svenska, hur det ser ut utomlands har jag ingen aning om) som är unika för den typen av skolor, och knappast kan försvaras. Det varierar förstås från skola till skola, elevhem till elevhem, kompisgäng till kompisgäng, men man måste kunna prata om det.

Problemet med debatten är att den är så infekterad av klasspänning. Vänstern blir upprörda för att misshandlarna bar skolkavaj, och högern (nåja, den riktiga högern) ställer sig direkt i försvarsposition och avfärdar allt vänstern säger som nonsens. Det bästa för eleverna tror jag vore en saklig diskussion, fri från fördomar, om hur man skall åtgärda de problem som faktiskt finns.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback