• 1
  • 2
2012-05-01, 11:32
Medlem
Guzs avatar
Vi har en gammal vattenpump på stugan som är sliten men har fungerat utmärkt. Men nu har en skruv gått av med resultatet att pumpen läcker.

Problemet är att skruvens dimension och gängning inte följer någon standard, och inte ens en specialaffär kunde hjälpa mig.

Nu undrar jag om det skulle vara möjligt att gänga om hålet för att få in en ny skruv. Den nuvarande skruvens dimension är väl ca 7 mm och den är ca 7-8 cm lång.
Citera
2012-05-01, 11:38
Medlem
Napis avatar
Ja så länge du har gods tjocklek kvar att ta av är det bara att gänga nya.
Citera
2012-05-01, 11:42
Medlem
Avva66s avatar
Är det inte tumgänga bara då, 1/4" - 20 UNC?
Möjligtvis annars att ni kan gänga om till M8.
Senast redigerad av Avva66 2012-05-01 kl. 11:44.
Citera
2012-05-01, 11:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Är det inte tumgänga bara då, 1/4" - 20 UNC?

Det borde ju absolut en specialaffär klara av. TS hade ju varit i en dylik.
Citera
2012-05-01, 11:44
Bannlyst
Börja med att ta med bulten till din lokala järnaffär....

I annat fall borra och gänga till M8.
Citera
2012-05-01, 11:46
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det borde ju absolut en specialaffär klara av. TS hade ju varit i en dylik.
Vad är en specialaffär? Menar Ts järnhandeln så
kan dom eltandborstar på sin höjd.

Mät antal gängor per tum samt den exakta diametern, jag tror inte det
är någon "specialgänga"
Citera
2012-05-01, 11:46
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Ja så länge du har gods tjocklek kvar att ta av är det bara att gänga nya.

Okej, bra. Jo, det borde finnas - och det fina är att jag faktiskt har en gammal trasig pump av samma modell att testa på först.

Men gängat har jag faktiskt aldrig gjort. Jag kikade på det här klippet http://www.youtube.com/watch?v=KA4T_ap7ots där det gängas i aluminium, men sägs att man ska "rigga upp grejerna" om man gängar i stål. Vad syftar det på, mer exakt, och hur viktigt är det?

En annan skillnad - jämfört med klippet - är att mitt skruvhål ju inte är öppet i båda ändorna. Spelar det nån praktisk roll?
Citera
2012-05-01, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Okej, bra. Jo, det borde finnas - och det fina är att jag faktiskt har en gammal trasig pump av samma modell att testa på först.

Men gängat har jag faktiskt aldrig gjort. Jag kikade på det här klippet http://www.youtube.com/watch?v=KA4T_ap7ots där det gängas i aluminium, men sägs att man ska "rigga upp grejerna" om man gängar i stål. Vad syftar det på, mer exakt, och hur viktigt är det?

En annan skillnad - jämfört med klippet - är att mitt skruvhål ju inte är öppet i båda ändorna. Spelar det nån praktisk roll?

Du ska ha en speciell gängtapp när det inte är genomgående hål, glömt namnet på den.. men den tömmer spånorna på ett annat sätt, kör du med fel tapp så kommer bara spånen ligga kvar och du får kassa gängor.
Citera
2012-05-01, 11:51
Medlem
Avva66s avatar
Det är viktigt att man gängar hålet rakt, kommer man minsta snett
så bär gängan iväg och du får ett hål med endast gänga på en sida.

Att det inte är ett genomgående hål betyder att du får spånor kvar i
hålet när du gängar, så tappen inte bottnar. (såvida du inte har spåndragande spiraltapp)
Så du måste rensa ur hålet om du ska gänga till botten.
Citera
2012-05-01, 11:54
Medlem
Guzs avatar
Med specialaffär syftar jag inte på en vanlig järnhandel utan på ett företag som hade ett mycket större sortiment av diverse specialskruvar. Men de hade inget som motsvarade min skruv.

Pumpen är gissar jag, från 70-talet. Tillverkningslandet minns jag inte, men jag har för mig att det var en rimlig förklaring till den konstiga gängningen/dimensionen.

(Jag har alltså inte varit till specialaffären nu, utan för ca 7-8 år sedan då samma sak hände med den andra av två identiska skruvar. Sedan dess har jag varit mycket mån om att inte dra till skruvarna för hårt, men det hjälpte inte.
Förra gången en skruv gick av visade det sig att en granne hade en likadan pump liggande i sin skrothög, så jag lyckades hitta en skruv som redan var lite sliten där. Och det är alltså den som gick av nu.
Orsaken till att jag alls rör skruvarna är att den skruv som man egentligen ska skruva upp för att tömma vatten ur systemet inför vintern har fastnat, så jag måste öppna blocket där inflödet fästs i pumpen. Och det är där skruven gått av.)
Citera
2012-05-01, 11:56
Medlem
Avva66s avatar
Har du skjutmått, så mät antal gängor per tum, samt den exakta diametern,
det vore intressant att veta vad det är för gänga.
Citera
2012-05-01, 11:56
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boo2
Du ska ha en speciell gängtapp när det inte är genomgående hål, glömt namnet på den.. men den tömmer spånorna på ett annat sätt, kör du med fel tapp så kommer bara spånen ligga kvar och du får kassa gängor.

Tack för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in