• 1
  • 2
2012-05-01, 07:51
Medlem
mernilios avatar
Under en längre tid har jag funderat på om man skulle kunna göra gelé på annat än det vanliga, rönnbär och vinbär.

På nåt sätt tycker jag det skulle vara lite fränt med några små fina burkar med exempelvis coca-cola gelé, eller pommac-gelé. Man behöver man ju inte ha det i traditionella vilträtter, utan också till bakning. Exempelvis som tårtfyllning.

Vad tror ni, är det möjligt att efter man fått bort kolsyran omvandla det till gelé, eller är det för mycket kemikalier i läsken som förhindrar koaguleringen?
Senast redigerad av mernilio 2012-05-01 kl. 07:59.
Citera
2012-05-01, 08:38
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Under en längre tid har jag funderat på om man skulle kunna göra gelé på annat än det vanliga, rönnbär och vinbär.

På nåt sätt tycker jag det skulle vara lite fränt med några små fina burkar med exempelvis coca-cola gelé, eller pommac-gelé. Man behöver man ju inte ha det i traditionella vilträtter, utan också till bakning. Exempelvis som tårtfyllning.

Vad tror ni, är det möjligt att efter man fått bort kolsyran omvandla det till gelé, eller är det för mycket kemikalier i läsken som förhindrar koaguleringen?

Varför inte köpa lite gelatin och testa?
Citera
2012-05-01, 08:44
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Varför inte köpa lite gelatin och testa?

Givetvis blir det så.

Jag tänkte bara att det skulle vara trevligt med en teoretisk diskussion först. Dessutom fick jag ju presentera min förhoppningsvis goda idé till andra.
Citera
2012-05-01, 09:04
Medlem
Tjippmunks avatar
hörde för flera år sen att man kunde ta turkisk pepparshots och blanda med gelatin för att få "spritgodis", (tyvärr aldrig provat). kan inte se någon anledning till att det inte skulle fungera med annat också
Citera
2012-05-01, 09:25
Medlem
Du kan förmodligen köra på gelésocker. Det kommer att bli ganska sött, men fungerar gör det. Jag har kokat gelé på vin med gelésocker, det fungerar rätt bra.
Citera
2012-05-01, 09:33
Medlem
karbonaras avatar
Jag har sugit i mig Fantagelé i Japan, så kemiskt omöjligt är det inte. Vet dock inte hur de tillverkar den.
Citera
2012-05-01, 10:55
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
hörde för flera år sen att man kunde ta turkisk pepparshots och blanda med gelatin för att få "spritgodis", (tyvärr aldrig provat). kan inte se någon anledning till att det inte skulle fungera med annat också

Just det ja! Jag hade ju glömt bort företeelsen Jelly Shots. Kan man blanda sprit och gelé så borde det förhoppningsvis funka med läsk ochså.

Tack övriga ochså för era synpunkter.
Senast redigerad av mernilio 2012-05-01 kl. 10:57.
Citera
2012-05-01, 11:03
Medlem
Finns en hel del recept på nätet, t ex detta: http://theamericanhomemaker.blogspot...pop-jelly.html Resultatet blir rejält sött. Fler recept hittar du om du söker på "soda pop jelly".
Citera
2012-05-01, 11:10
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Finns en hel del recept på nätet, t ex detta: http://theamericanhomemaker.blogspot...pop-jelly.html Resultatet blir rejält sött. Fler recept hittar du om du söker på "soda pop jelly".

Ahh! Det var ungefär som den där bilden på burkarna jag skulle vilja ha. Med lite olika läskedryckssmaker. Jag kan tänka mig att det kan bli ganska sött, men det kanske går att späda ut en aning.
Citera
2012-05-01, 11:18
Medlem
Eftersom recepten kräver ungefär dubbelt så mycket socker som vätska blir det rejält sött, och det går inte att använda sig av dietdrycker.
Citera
2012-05-01, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio

Antagligen finns det inte för att det inte är så gott tycker jag iaf. Coca-cola som hård godis gele finns i de flesta godis hyllor.
Citera
2012-05-02, 21:35
Medlem
skulle kanske funka med sodastream syrup, eller andra syrups för den delen med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in