Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-01, 03:03
Medlem
Jag brukar ofta tänka på hur mycket bättre livet i USA för en ungdom är en livet för en ungdom i Sverige är. Har egentligen inte speciellt mycket kunskap om ämnet - har varit i USA 3 gånger. Resten har jag sett i tv-serier och läst på internet.

Jag är avundsjuk på de som fått föddas i USA, fram för allt Kalifornien, Texas, Florida, New York och andra sköna stater. Det känns som livet för en ungdom är mycket bättre där. Det som verkar bättre är fram för allt idrottslivet som är inkorporerat i skolgången, tänk er att spela high school eller college football, basketball, hockey eller baseball och vara kung över skolan. Har försökt rationalisera bort den här avundsjukan på det amerikanska livet med siffror över levnadsstandard, medelinkomst och så vidare, men kan inte få bort den.

Livet i USA för en ungdom verkar vara 1000 gånger bättre än livet för en ungdom i Sverige. Kan någon hjälpa mig att motbevisa detta och få mig att få bort denna känsla?
Citera
2012-05-01, 03:16
Medlem
DarthNickes avatar
Älskar det faktum att allt är om sport i många städer.

Annars tycker jag USA är äckligt.
Vill tillägga deras extrema skuld och dåliga sjukvård.
Citera
2012-05-01, 03:20
Medlem
alrajts avatar
Haha du har så rätt TS, sådär brukar jag också tänka.

Tänk att bara kunna gå tilll stranden efter skola/jobb.
USA verkar så mysigt, glida runt i en pickup och campa i Midwest eller nånting.
Vi svenskar måste vara sjukt härdade med tanke på hur mycket sämre förutsättningar vi har.
Citera
2012-05-01, 03:30
Medlem
baloo12s avatar
Kan hålla med om att skolidrotterna är väldigt fördelaktigt, men någon sport på college nivå blir det inte tal om för de flesta (du är inte tillräckligt bra).

En av anledningarna som talar mot livet i USA är dels att du är mer eller mindre helt frihetsberövad fram tills 18 års ålder, det är utgångsförbud utfärdat av städerna, 10 på vardagar, 12 på helger, är du ute efter detta så riskerar du böter. De flesta amerikanska familjer tillåter inte heller att vara ute längre.
Att dejta är det för de flesta ungdomar 16 årsgräns på, familjer tycker det inte är lämpligt innan.

Sen är det sjukt mycket droger i skolan, något som inte jag uppskattar iallafall.
Citera
2012-05-01, 03:58
Medlem
skolgången i övrigt är väl slappare i USA
Citera
2012-05-01, 04:32
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthNicke
Älskar det faktum att allt är om sport i många städer.

Annars tycker jag USA är äckligt.
Vill tillägga deras extrema skuld och dåliga sjukvård.

Äckligt? Okey...
Extrem skuld? Nej inte direkt va? Den är t.ex. mycket mindre än den som England har.
Hela argumentet kring USAs skuld är att den är stor räknat i dollar, men USA är också som alla vet världens största ekonomi så sett till BNP/Skuld så är det inte så farligt.

Dålig sjukvård? Den är bäst i världen.

Citat:
Ursprungligen postat av baloo12
Kan hålla med om att skolidrotterna är väldigt fördelaktigt, men någon sport på college nivå blir det inte tal om för de flesta (du är inte tillräckligt bra).

En av anledningarna som talar mot livet i USA är dels att du är mer eller mindre helt frihetsberövad fram tills 18 års ålder, det är utgångsförbud utfärdat av städerna, 10 på vardagar, 12 på helger, är du ute efter detta så riskerar du böter. De flesta amerikanska familjer tillåter inte heller att vara ute längre.
Att dejta är det för de flesta ungdomar 16 årsgräns på, familjer tycker det inte är lämpligt innan.

Sen är det sjukt mycket droger i skolan, något som inte jag uppskattar iallafall.
Detta har väl kanske hänt ett par gånger under åren när det har varit mycket gängbråk, men annars är det fan inte tal om något utegångsförbud. Snackar skit är vad du gör.

"De flesta amerikanska familjer tillåter inte heller att vara ute längre.
Att dejta är det för de flesta ungdomar 16 årsgräns på, familjer tycker det inte är lämpligt innan."
Det är väl för fan upp till varje familj? Precis som att det finns massa konstiga muslimer som inte gillar att deras barn dejtar folk i Sverige så finns det massa kristna i USA, detta är ju långt ifrån något som är "det vanliga".

Citat:
Ursprungligen postat av cozy-cow
skolgången i övrigt är väl slappare i USA
Det är nog lättare att få poäng, men kriterierna är högre satta så det tar ut varandra tycker jag.
Citera
2012-05-01, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baloo12

Det var nog den största högen med dynga jag någonsin hört. Usa - land of the free!
Citera
2012-05-01, 07:23
Medlem
drlinkps avatar
Du är inte ensam TS. Jag drar över så fort jag fått min examen.
Citera
2012-05-01, 08:16
Medlem
Agamantums avatar
USA är ett land på dekis. Våldtäkter, misshandel, dödsskjutningar. Finns mer eller mindre fredade områden där människor mår bra, som delar av Florida, som är fantastiskt rikt. Men du är avundsjuk på den lilla procenten som råkade födas där människor har det bra, vilket är lite patetiskt och infantilt. Fördjupa dig i problemen och du upptäcker snart att kaninhålet blir avgrundsdjupt. Skulle du födas i delstater som Michigan, eller i städer som Detroit eller Newark, så hade du haft en helt annan åsikt.

Kom i kontakt med en i sin bransch känd rättsmedicinare som arbetat både i USA och Europa säger att det är en enorm skillnad på våldet. I USA är våldet 10 gånger grövre enligt honom.
Citera
2012-05-01, 08:29
Medlem
det låter som du har ungefär enbart sett på tv hela ditt liv och byggt din bild om amerikatt utifrån filmer och tv-serier, ungefär som att kolla på aladdin och sedan ha det som referens om hur irak eller mellanöstern är. de har så mycker mer andar och prinsessor där! sen ibland brister de ut i sång på gatorna med. det är så mycket bättre där än här.
Citera
2012-05-01, 08:33
Medlem
inluvisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Äckligt? Okey...
Extrem skuld? Nej inte direkt va? Den är t.ex. mycket mindre än den som England har.
Hela argumentet kring USAs skuld är att den är stor räknat i dollar, men USA är också som alla vet världens största ekonomi så sett till BNP/Skuld så är det inte så farligt.

Dålig sjukvård? Den är bäst i världen.

Detta har väl kanske hänt ett par gånger under åren när det har varit mycket gängbråk, men annars är det fan inte tal om något utegångsförbud. Snackar skit är vad du gör.

"De flesta amerikanska familjer tillåter inte heller att vara ute längre.
Att dejta är det för de flesta ungdomar 16 årsgräns på, familjer tycker det inte är lämpligt innan."
Det är väl för fan upp till varje familj? Precis som att det finns massa konstiga muslimer som inte gillar att deras barn dejtar folk i Sverige så finns det massa kristna i USA, detta är ju långt ifrån något som är "det vanliga".

Det är nog lättare att få poäng, men kriterierna är högre satta så det tar ut varandra tycker jag.
Jag bodde i usa några år i ett fint suburban lugnt område, och där var det utegångsförbud för ungdomar efter 11, med böter om man bröt det.
Citera
2012-05-01, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DidrikDanielsson
Jag brukar ofta tänka på hur mycket bättre livet i USA för en ungdom är en livet för en ungdom i Sverige är. Har egentligen inte speciellt mycket kunskap om ämnet - har varit i USA 3 gånger. Resten har jag sett i tv-serier och läst på internet.

Jag är avundsjuk på de som fått föddas i USA, fram för allt Kalifornien, Texas, Florida, New York och andra sköna stater. Det känns som livet för en ungdom är mycket bättre där. Det som verkar bättre är fram för allt idrottslivet som är inkorporerat i skolgången, tänk er att spela high school eller college football, basketball, hockey eller baseball och vara kung över skolan. Har försökt rationalisera bort den här avundsjukan på det amerikanska livet med siffror över levnadsstandard, medelinkomst och så vidare, men kan inte få bort den.

Livet i USA för en ungdom verkar vara 1000 gånger bättre än livet för en ungdom i Sverige. Kan någon hjälpa mig att motbevisa detta och få mig att få bort denna känsla?

gör dig själv en tjänst och kolla på dokumentärfilmer om usa kolla deras egna undersökningar på landet så ska du nog ändra dig ganska snart, USA är långt ifrån det du ser på film och i serier du vet det va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in