2012-05-01, 10:01
Medlem
typiskt ungdomar, alla tror dom kommer lyckas o bli snor rika.. ni blir snart äldre och förstår då mer...
Men visst lyckas du i USA mår du säkert mycket bättre än i sverige....

Misslyckas du i USA så är det katastrof jämfört med Sverige (än så länge, vi går sakta men säkert nedåt)

USA är ett typiskt land som har det bästa och det sämsta... mer av det sämre tyvärr
Citera
2012-05-01, 11:32
Medlem
Sunhizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
USA är ett land på dekis. Våldtäkter, misshandel, dödsskjutningar. Finns mer eller mindre fredade områden där människor mår bra, som delar av Florida, som är fantastiskt rikt. Men du är avundsjuk på den lilla procenten som råkade födas där människor har det bra, vilket är lite patetiskt och infantilt. Fördjupa dig i problemen och du upptäcker snart att kaninhålet blir avgrundsdjupt. Skulle du födas i delstater som Michigan, eller i städer som Detroit eller Newark, så hade du haft en helt annan åsikt.

Kom i kontakt med en i sin bransch känd rättsmedicinare som arbetat både i USA och Europa säger att det är en enorm skillnad på våldet. I USA är våldet 10 gånger grövre enligt honom.

Tror det är fler än 10 miljoner som har det bra i USA iaf..

Bortsett från politiken och våldet så tycker jag landet är hur underbart som helst, och alla som man träffar som varit där tycker oftast samma.. Oftast är det folk som aldrig varit där som ogillar landet mest

Varit i USA några gånger innan jag fyllde 18 och även efter.. Hade aldrig några problem med utegångsförbud i Florida/NYC och dejting osv.. Var ganska laidback.. Man får en annan syn om man känner folk där och verkligen är inne i umgänget än om man kommer dit som turist i någon vecka.

Kommer om jag får välja själv bosätta mig något eller några år i USA.. Men blir ju tyvärr inte alltid som man tänkt sig!

Föresten.. En sak som jag tänkt på.. Ett land som har så sjukt mycket våld, varför finns inga huliganer? Är alltid så jävla städat och "glad" stämning i idrottssammanhang.
Citera
2012-05-01, 12:08
Medlem
Ozmeisters avatar
USA är typexemplet på "gräset är grönare på andra sidan"
Citera
2012-05-01, 12:11
Medlem
Det är knappast så bra i Florida. Vissa delar. Pågår ras krig mellan latinos och svarta i större delen av Miami. Allting är baserat på pengar och hur hög status du har där.
Citera
2012-05-01, 12:14
Medlem
Idinansikts avatar
Om du var född i USA TS så hade du med största sannolikhet stått och flippat burgare dagarna i ända.
Det är en minoritet av USAs ungdomar som lever ett lyxigt collegeliv.

Men visst, det är väl klart att man vill ha det som i reklamerna och tv-serierna. Samtidigt kan jag tycka att klaga när man är uppvuxen i Sverige är extremt oförskämt, då du troligtvis tillhör de 5% i världen som har det bäst ställt sätt till ekonomi, hälsa, välmående, etc.

Mycket vill ha mer.
Citera
2012-05-01, 12:21
Medlem
gavlips avatar
TS du är en indoktrinerad imbecill och du är långt ifrån ensam. Detta stämmer om dig:

Citat:
ungefär som att kolla på aladdin och sedan ha det som referens om hur irak eller mellanöstern är. de har så mycker mer andar och prinsessor där! sen ibland brister de ut i sång på gatorna med. det är så mycket bättre där än här.

Jävligt spännande och glamoröst att jobba på wallmart eller nån sunkburgarhak för 5$ i timmen eller liknande om man har turen att ha ett jobb.
Senast redigerad av gavlip 2012-05-01 kl. 12:27.
Citera
2012-05-01, 13:26
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Jävligt spännande och glamoröst att jobba på wallmart eller nån sunkburgarhak för 5$ i timmen eller liknande om man har turen att ha ett jobb.

Vad yrar du om? I USA kan precis alla bli precis vad de vill; uteliggare kan arbeta sig upp till att bli mångmiljardærer och det kryllar av møjligheter runt varje hørn!

Personligen ær jag mer avundsjuk på Nordkorea; dær ær det inte bara en møjlighet att ha det bra, utan dær har alla innevånare det fantastiskt hela tiden!
Citera
2012-05-01, 13:55
Medlem
mutixs avatar
Det enda jag är riktigt avunsjuk på är väl skolidrotterna men annars vet jag inte riktigt. Det verkar vara lite att lyckas man kan man göra det stort men om det går åt helvete så ligger man i skiten. Att religion verkar ha en större roll där skulle jag nog inte uppskatta så mycket heller.
Citera
2012-05-01, 14:02
Medlem
Pimientos avatar
Jag måste ta och hålla med gor3 ! Visst , USA kan verka fint när man ser filmer och tv-serier men i verkligheten så är ju inte allt bra eller hur ? Fast jag måste hålla med dig om att det verkar mysigt men det kan väl inte jag veta ? Det verkar som att ungdomarna i USA drar hem till varandra efter skolan och chillar med varandra och hittar på roliga grejer jämfört med många i Sverige som bara drar hem och sover eller nåt. Men det är kanske för att man ser en massa amerikanska ungdomsfilmer dock. Och om du ska hålla på med idrott i college , då måste du ha råd att gå i college först och det är ju inte helt billigt :P
Citera
2012-05-01, 16:20
Medlem
Ogdens avatar
Vi testar här.
R&S -> Socialantropologi.

/mod
Citera
2012-05-01, 16:49
Medlem
Karibiens avatar
Jag kan hålla med om att man ibland kan bli avis på livet i USA, men det handlar ju - som tidigare sagts - bara om att man blivit hjärntvättad av amerikanska filmer. På samma sätt kan jag ibland känna en slags avundsjuka när jag tittar på svenska filmer.
Filmer - framförallt ungdomsfilmer - tenderar ju att glorifiera tonårslivet.
Citera
2012-05-01, 17:00
Medlem
jag har bott i usa ratt lange, 15 ar. tycker det stammer ratt bra som det beskrivs i de amerikanska filmerna. innerstads barnen fran detroit, east LA, osv. ar ratt harda omraden. Och de flesta av det ovriga usa ar ratt bra. klart man kan fodas till en ratt tuff omgivning i fattiga ozarks, men samtidigt kan man komma upp sej ur fattigdomen pa ett helt annat satt an i sverige dar makt och pengar ar koncentrerade till en valdigt liten del av samhallet.

jag tillhorde i sverige medel klassen. i usa blev jag ratt fort en del av 1%'arna. Och det var enkom genom hart arbete som faktiskt lonar sej i usa och inte sa mycket i sverige.

har aldrig hort talas om utegangs forbud i min stad. later ratt sjukt.

svenskarna har femte hogsta skulde bordan i varlden om man raknar in hushallens privata skulder med den nationella skulden. det ar inte sa rosigt i sverige som en del tycks tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in