• 1
  • 2
2012-04-30, 09:30
Medlem
ME077s avatar
Någon som har koll på vilket/vilka märken som har den renaste bästa rapsoljan av högst kvalitet?
Citera
2012-04-30, 09:57
Medlem
percees avatar
Har ju inte läst några doktorsavhandlingar på området, men jag gillar ICAs egen ekologiska.
Citera
2012-04-30, 10:19
Medlem
christerys avatar
Hur vet man sånt? "renaste bästa rapsoljan av högst kvalitet" kanhända är lite svårt att bedöma, jag köper i alla fall den som finns i närheten. Sen om den är den bästa som finns i universum har jag inte en aning om.

Men, lär mig gärna: hur vet du att du fått tag i "renaste bästa rapsoljan av högst kvalitet" och vad är det för skillnad mot det jag bara grabbar tag i på den lokala oljedepån (ICA eller varsnågerst jag nu styr mina steg).

Varför är det bara rapsolja som är intressant? Frågorna bara hopar sig, jag borde kunna sånthär. Men nej, jag har inte den blekaste aning om hur man kan hitta "renaste bästa rapsoljan av högst kvalitet".
Citera
2012-04-30, 10:56
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hur vet man sånt? "renaste bästa rapsoljan av högst kvalitet" kanhända är lite svårt att bedöma

Jag tänkte precis på samma sak - rapsolja är ju näst-intill smaklös.

Finns det verkligen bättre och sämre rapsoljor? Logiskt så är det väl så, men samtidigt så borde skillnaden vara minimal...
Citera
2012-04-30, 11:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Jag tänkte precis på samma sak - rapsolja är ju näst-intill smaklös.

Finns det verkligen bättre och sämre rapsoljor? Logiskt så är det väl så, men samtidigt så borde skillnaden vara minimal...
Det finns stora skillnader mellan bättre oljor och sämre. På samma sätt som man får fram olivolja gör man också med rapsolja. Denna finns därför i olika typer och grader, allt från kallpressade till hårt raffinerade.

De kallpressade eller droppframställda (mycket ovanligt) motsvarar Extra Vergine olivoljor och är därför dyra! Dessa är utmärkta i sallader och där man vill ha en mer utpräglad smak. De raffinerade är bra till allt från lätt sautering till fritering på hög temperatur.

~Paul~
Citera
2012-04-30, 11:59
Medlem
Bästa vet jag inte. Men brukar köpa denna: http://www.oliviaeko.se/

Från västkusten och ekologisk. Med ekologiska ägg och denna olja blir majonäsen supergod och dessutom knallgul Vilket den i och för sig säkert blir med annan olja och andra ägg med, dock inte med all olja och alla ägg.
Citera
2012-04-30, 14:34
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns stora skillnader mellan bättre oljor och sämre. På samma sätt som man får fram olivolja gör man också med rapsolja. Denna finns därför i olika typer och grader, allt från kallpressade till hårt raffinerade.

De kallpressade eller droppframställda (mycket ovanligt) motsvarar Extra Vergine olivoljor och är därför dyra! Dessa är utmärkta i sallader och där man vill ha en mer utpräglad smak. De raffinerade är bra till allt från lätt sautering till fritering på hög temperatur.

~Paul~

Jo, jag vet att det spelar rätt så stor roll när man pratar om olivolja, men nu gällde det specifikt rapsolja, vilket för mig har en rätt intetsägande smak. Använder verkligen folk rapsolja till smaksättning till den graden att märket spelar roll?

Nu blev jag nyfiken för att jag har endast använt rapsolja som en billig allt-i-allo olja...
Citera
2012-04-30, 15:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Använder verkligen folk rapsolja till smaksättning till den graden att märket spelar roll?
Vet inte hur andra gör men visst tar jag till en fin rapsolja ibland när jag vill få fram den ganska unika och nötiga smak som den har. Kanon till sallader bl a. Det finns mer eller mindre kända märken. En del bättre än andra förstås. Det gäller som vanligt att testa sig fram. Men visst känner man skillnad på en fin jungfrulig olja och en av sämre kvalité!

~Paul~
Citera
2012-04-30, 16:58
Medlem
Steker i raps, smaksätter med oliv. Jordnöt på grillgaller.
Citera
2012-04-30, 20:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vet inte hur andra gör men visst tar jag till en fin rapsolja ibland när jag vill få fram den ganska unika och nötiga smak som den har. Kanon till sallader bl a. Det finns mer eller mindre kända märken. En del bättre än andra förstås. Det gäller som vanligt att testa sig fram. Men visst känner man skillnad på en fin jungfrulig olja och en av sämre kvalité!

~Paul~

Sedär, jag har inte ens sett rapsoljan som annat än en vanlig matolja.

Nötig smak har jag inte ens kännt, men om du nu säger det så. Annars har jag det som andra eller 3e sorteringens olja. tar bara en flarra för att använda. Inte direkt nåt jag ligger vaken för innan jag skall införskaffa.

Men NÄ, jag kommer att skita i vilken rapsolja jag införskaffar i fortsättningen åxå, till det jag har den så märker jag inte nån skillnad. Så att fundera över vilken som är mer fantastisk tänker inte jag lägga nån tid på.
Citera
2012-04-30, 22:20
Medlem
William Hainess avatar
Jag får faktiskt lust att pröva en "dyrare" rapsolja då jag ofta finner olivolja väldigt överskattad - är "Druvans" acceptabel? Kommer man känna märkbar skillnad mellan den och annan rapsolja? Eller bör jag bli riktigt ambitiös och hitta någon lokalt tillverkad?
Citera
2012-04-30, 22:58
Medlem
Min favorit är julita. http://www.julitarapsolja.se/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem