• 1
  • 2
2012-04-30, 08:49
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Jag funderar i de hr banorna:

Substanspluralism r inte sant; Ockhams rakkniv sger att substansmonism r att fredra.
Vi kan observera partiklar, men vi kan inte observera sinnet eller samvetet. Nr vi nu r monister br vi allts vlja materialism i stllet fr idealism.
Fysiska partiklar interagerar mha fysiska krafter/lagar. Drfr drar vi slutsatsen att determinism r sant (om man vljer hrd eller mjuk determinism beror p ens definition av fri vilja); var i en kvark skulle det kunna ligga ngon frihet eller ngot stokastiskt?

Ngra frgor?
Citera
2012-04-30, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Jag funderar i de hr banorna:

Substanspluralism r inte sant; Ockhams rakkniv sger att substansmonism r att fredra.
Vi kan observera partiklar, men vi kan inte observera sinnet eller samvetet. Nr vi nu r monister br vi allts vlja materialism i stllet fr idealism.
Fysiska partiklar interagerar mha fysiska krafter/lagar. Drfr drar vi slutsatsen att determinism r sant (om man vljer hrd eller mjuk determinism beror p ens definition av fri vilja); var i en kvark skulle det kunna ligga ngon frihet eller ngot stokastiskt?

Ngra frgor?

Kan du observera sprket? Kan du observera en regel som folk fljer? Grammatiken? Kan du observera tankar?

Det kan du inte, likvl r dessa saker som vi r verens om finns. Den dr instllningen "jag tror det nr jag ser det" har stllt till med overskdliga problem.

Den kommer naturligt till oss som barn. Nr ngon sger sig ha sett ett monster s tror vi henne inte till vi sjlva fr se det. Men vi har mngder med saker kring oss vi inte kan se eller rra ssom vr kommunikation. Det r bara absurt att frneka det.

Vi br varken vlja materialism eller idealism utan realism.

Determinism och fri vilja r ickefrgor.
Senast redigerad av viktigtinlagg 2012-04-30 kl. 09:14.
Citera
2012-04-30, 10:12
Medlem
Vodkaxs avatar
Materialismen frklarar tyvrr inte varfr vi har en subjektiv upplevelse. Att sga att qualia r det samma som neuronala signaler i hjrnan knns inte som en adekvat frklaring. Varfr r vi inte filosofiska zombies?
Senast redigerad av Vodkax 2012-04-30 kl. 11:09.
Citera
2012-04-30, 11:12
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Kan du observera sprket? Kan du observera en regel som folk fljer? Grammatiken? Kan du observera tankar?

Det kan du inte, likvl r dessa saker som vi r verens om finns. Den dr instllningen "jag tror det nr jag ser det" har stllt till med overskdliga problem.

Den kommer naturligt till oss som barn. Nr ngon sger sig ha sett ett monster s tror vi henne inte till vi sjlva fr se det. Men vi har mngder med saker kring oss vi inte kan se eller rra ssom vr kommunikation. Det r bara absurt att frneka det.

Vi br varken vlja materialism eller idealism utan realism.

Determinism och fri vilja r ickefrgor.

Saker som tankar, moral, sprk etc. "finns" i det att vi mnniskor har skapat dem. Vi kallar vra inre rster fr tankar och vi kallar vrt stt att kommunicera muntligt fr sprk. Bara fr att vi mnniskor har kommit verens om en term fr ngot, betyder inte att det finns ngot i den riktiga vrlden som detta refererar till. Bara fr att vi har ngot som kallas "tankar" betyder inte det ndvndigtvis att det finns ett mentalt universum dr tankar hlls/skapas/tnks etc.

Jag frnekar inte att tankar finns; jag hvdar endast att koncept mnniskan namngivit som inte kan observeras (t.ex. moral) inte ndvndigtvis har en motsvarighet i den faktiska vrlden.
Citera
2012-04-30, 11:19
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkax
Materialismen frklarar tyvrr inte varfr vi har en subjektiv upplevelse. Att sga att qualia r det samma som neuronala signaler i hjrnan knns inte som en adekvat frklaring. Varfr r vi inte filosofiska zombies?

Enligt materialisten r vi filosofiska zombies i betydelsen "det finns inget 'jag' som styr min kropp; min kropp r mitt 'jag'".

Du sger att neurologiska frklaringar av knslor inte knns adekvata, men om jag hvdar att dessa frklaringar r adekvata, vad, utver din magknsla, talar emot mig?
Citera
2012-04-30, 11:33
Medlem
Citat:
Saker som tankar, moral, sprk etc. "finns" i det att vi mnniskor har skapat dem. Vi kallar vra inre rster fr tankar och vi kallar vrt stt att kommunicera muntligt fr sprk. Bara fr att vi mnniskor har kommit verens om en term fr ngot, betyder inte att det finns ngot i den riktiga vrlden som detta refererar till. Bara fr att vi har ngot som kallas "tankar" betyder inte det ndvndigtvis att det finns ett mentalt universum dr tankar hlls/skapas/tnks etc.

Jag frnekar inte att tankar finns; jag hvdar endast att koncept mnniskan namngivit som inte kan observeras (t.ex. moral) inte ndvndigtvis har en motsvarighet i den faktiska vrlden.

Ok tankar finns allts, eller finns dom inte??? Besvara frgan!

Finns sprk? Finns grammatik? Finns logik? Finns matematik?

Ifall du hvdar att de finns s faller din ljliga materialism pladask. Ifall du hvdar att de inte finns s r du galen.
Citera
2012-04-30, 14:07
Medlem
Citat:

Jag skulle nog sga att vi "observerar" vra egna tankar hela tiden. Dremot har vi fr nrvarande ingen plitlig metod fr att observera andras tankar. Men om vi gr efter moderna vetenskapens "bsta" (om man vill uttrycka det s) hypoteser r ALLT i grund och botten samma sak (vibrerande strngar). Det antyder om att vi visst i framtiden kan tnkas kunna konkret observera vad som idag ter sig abstrakt och p mnga vis isolerat frn verkligheten.
Citera
2012-04-30, 14:53
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Ok tankar finns allts, eller finns dom inte??? Besvara frgan!

Finns sprk? Finns grammatik? Finns logik? Finns matematik?

Ifall du hvdar att de finns s faller din ljliga materialism pladask. Ifall du hvdar att de inte finns s r du galen.

Som du kanske mrker r denna id inte helt genomtnkt nnu (lite drfr jag skapade den hr trden) men s hr lyder svaret:

Det finns tankar. Vi tnker nstan hela tiden och det som tnks r just dessa tankar. Men vi fr inte glmma att vra hjrnor fungerar tack vare nervkopplingar och synapser i vra hjrnor. Jag har nnu inte sttt p ngra vetenskapliga belgg som sger att vi behver ngot mer n det fysiska fr att frklara tankar/tankeprocessen. Allts kan tankar (och medvetande etc.) reduceras till det fysiska (neurologi). Enligt detta synstt finns tankar, men materialism kan fortfarande vara sant eftersom tankeprocessen kan reduceras till det fysiska (vra hjrnor).

S?
Citera
2012-04-30, 14:56
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Jag skulle nog sga att vi "observerar" vra egna tankar hela tiden. Dremot har vi fr nrvarande ingen plitlig metod fr att observera andras tankar. Men om vi gr efter moderna vetenskapens "bsta" (om man vill uttrycka det s) hypoteser r ALLT i grund och botten samma sak (vibrerande strngar). Det antyder om att vi visst i framtiden kan tnkas kunna konkret observera vad som idag ter sig abstrakt och p mnga vis isolerat frn verkligheten.

Jag vet inte om du med detta frsker argumentera mot mig eller om du hller med mig, men jag tolkar ditt meddelande som promaterialistiskt.

Om allt bestr av vibrerande strngar (strngteorin, antar jag) kan ven tankar och medvetande reduceras till dessa fysiska ting och materialism r sledes sant.
Citera
2012-04-30, 15:53
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du med detta frsker argumentera mot mig eller om du hller med mig, men jag tolkar ditt meddelande som promaterialistiskt.

Om allt bestr av vibrerande strngar (strngteorin, antar jag) kan ven tankar och medvetande reduceras till dessa fysiska ting och materialism r sledes sant.

Min avsikt var inte att argumentera fr eller emot dig, jag ville bara presentera en tnkbar modell fr hur vi rent hypotetiskt kan tnkas se de saker du menade att vi inte kan observera. Jag har ingen fast vertygelse kring materialismen, s ven om uttalandet var promaterialistiskt anser jag inte mig sjlv vara det fullt ut (just nu iallafall).
Citera
2012-04-30, 16:36
Medlem
Citat:
Som du kanske mrker r denna id inte helt genomtnkt nnu (lite drfr jag skapade den hr trden) men s hr lyder svaret:

Det finns tankar. Vi tnker nstan hela tiden och det som tnks r just dessa tankar. Men vi fr inte glmma att vra hjrnor fungerar tack vare nervkopplingar och synapser i vra hjrnor. Jag har nnu inte sttt p ngra vetenskapliga belgg som sger att vi behver ngot mer n det fysiska fr att frklara tankar/tankeprocessen. Allts kan tankar (och medvetande etc.) reduceras till det fysiska (neurologi). Enligt detta synstt finns tankar, men materialism kan fortfarande vara sant eftersom tankeprocessen kan reduceras till det fysiska (vra hjrnor).

S?

Tankar r tankar och de kan mjligen ocks frsts som materialistiska processer i vra hjrnor. Men om exempelvis tankar bde gr att uppfatta som abstrakta och som ngon materiell process kommer frgan om man kan sga att det ena sttet att uppfatta dem r mer korrekt n det andra. Det r ju faktiskt s att det vi kallar fysiska processer i hjrnan enbart r en uppfattning av vad detta r och drmed precis lika subjektivt som tankar i sig.
Du frgar ocks vari den fria viljan ligger om allt bestr av fysiska processer. terigen, om vi bestr av dessa fysiska processer s r det dessa som definierar oss. Jag kan hvda att det r jag som bestr av dessa, uppfattningen av ett jag och en fri vilja r ett mjligt perspektiv utifrn den samverkan som sker. Frgan r varfr det skulle vara mer objektivt att reducera sitt synstt till det fysiska (eller uppfattningen av detta).
Citera
2012-04-30, 16:51
Medlem
Jag frstr att allt inte r genomtnkt n, det r lugnt.

Detta r mig en kr frga och jag blir s innihelvete frbannad p alla inskrnkta materialister som inte kan frklara ngonting.

Jag mste ven ppeka att FightingSpirit hr ovan har FBs bsta anvdarnamn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in