• 1
  • 2
2012-04-30, 01:07
Medlem
Luctuss avatar
Hej, behöver verkligen er åsikt om detta.

Jag och min pojkvän bor tillfälligt hos mina föräldrar då det är närmare till jobb osv härifrån. Annars bor vi på andra sidan Stockholm. Vi har hyrt ut våran lägenhet i 6-månaders kontrakt. Här hemma har vi familjens hund på 6 år, en liten shih tzu hane. Han tror att han bestämmer över alla människor och de som bor här behandlar han som en jävla docka.

De gör allt man inte bör göra. Uppmuntrat hans beteende att han skäller och beter sig stressat så fort vi får besök. De har tyckt att de är ''gulligt'' De låter matskålen vara framme hela tiden och skämmer bort han och han bestämmer när han ska få leka osv och han är inte tillräckligt aktiverad på dagarna och det är därför han är som han är..

Jag och min pojkvän köpte en rottweiler valp (tik) för en vecka sen så hon är nu 9 veckor. Ingen i min familj vill ha den här igentligen, de vill ha en till hund men en liten ''prydnadshund'' som deras egna shih tzu.. Dom tror typ att en råttis käkar upp människor (bokstavligen) och dom säger att rottweiler är vilda och mördarhundar som kommer käka upp shih tzun, mig och alla andra här.. Jobbigt och påfretande att ingen i familjen stöttar en, och dom blir sjukt sura så fort hunden får en olycka i hemmet o kissar.. Givetvis så tar dom 0% ansvar och det är endast jag och min pojkvän som tar hand om den här valpen. Vi tar till och med ut den andra ostimulerande hunden (shih tzun) med oss på promenad som inte igentligen är vårat ansvar.

Vi är oroliga för att vår valp ska uppföra sig som shih tzu hunden när den blir äldre eftersom de bor i samma hus.. Är detta möjligt? Eller kommer valpen att se oss som flockledare för vi följer strikta regler för valpen vem som går ut först genom dörren, matning speciella tidpunkter och att hon ska jobba för sin mat, godis och dylikt. Självklart ger vi massor kärlek till valpen och uppmuntrar bra beteende. Men den där oron finns ju fortfarande kvar om att hon kommer bete sig dåligt om hon följer shih tzuns exempel.
Citera
2012-04-30, 01:17
Medlem
den kommer bete sig som du lär den.
klarar du inte ens av en liten jävla fjant hund skaffa fan inte en rottis..
Citera
2012-04-30, 01:21
Medlem
Luctuss avatar
''Fjant hunden'' är INTE våran hund.

Edit: Jag har haft en pitbull innan och inte haft det här problemet. Men å andra sidan så har inte den bott med en annan hund som tas hand om på ett annat sätt. Shih tzun är ju inte min hund. Men de kommer leva ihop.
Citera
2012-04-30, 01:27
Medlem
ylletrasas avatar
jag har/haft olika flockar med hundar. nykomlingar som kommit in. både valpar och unghundar.
och JA! dom tar efter varandras beteende. tyvärr. kanske inte fullt ut, men en del saker.
mitt råd är att ni faktiskt får uppfostra den lilla odågan till hund, samtidigt som ni är konsekventa som ledare för er rottweiler. ge den lilla en chans till att bli uppfostrad, för att både hjälpa den samt er rottweiler.
Citera
2012-04-30, 01:33
Medlem
Luctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
jag har/haft olika flockar med hundar. nykomlingar som kommit in. både valpar och unghundar.
och JA! dom tar efter varandras beteende. tyvärr. kanske inte fullt ut, men en del saker.
mitt råd är att ni faktiskt får uppfostra den lilla odågan till hund, samtidigt som ni är konsekventa som ledare för er rottweiler. ge den lilla en chans till att bli uppfostrad, för att både hjälpa den samt er rottweiler.

Visst gör vi vad vi kan för våran del men alla andra behandlar den lilla som en leksak i alla fall.
Citera
2012-04-30, 01:38
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luctus
Visst gör vi vad vi kan för våran del men alla andra behandlar den lilla som en leksak i alla fall.
om ni får upp en konsekvent uppfostran på den lilla odågan, så den ser vem som är flockledare, så kommer er hund att se detta beteende, samt även i det läget då oxå se att ni är flockledare.
så för den sakens skull gör det inget att det finns ett gäng korkskallar som behandlar jycken som porslin. huvudsaken är att båda jyckarna ser er som flockledare. sen kan dom spralla bäst dom vill mot de andra människorna, men i grund och botten lär de skärpa till sig när ni kommer in i rummet eller var ni nu är. (förutsatt att ni lärt båda ledarskap.)
Citera
2012-04-30, 02:02
Medlem
Luctuss avatar
Kommer inte våran valp få ett aggressivt beteende mot alla andra här hemma eftersom hon inte ser dom som ledare?
Citera
2012-04-30, 02:22
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Kommer inte våran valp få ett aggressivt beteende mot alla andra här hemma eftersom hon inte ser dom som ledare?
Rottweilern är en utmärkt familjehund, så det tvivlar jag på. Den kommer kanske inte lyssna på alla andra, men den kommer ju inte vara aggressiv mot dem.

I övrigt kommer ni nog vänta er problem om inte den lilla hunden får sig ordentlig uppfostran. Valpar tar väldigt ofta efter andra hundars beteende, väldigt snabbt. Ni kan vara hur konsekventa ni vill med er hund, men den andra hunden kommer fortfarande påverka dennes beteende.
Citera
2012-04-30, 02:26
Medlem
ylletrasas avatar
säger som dekanmi.
valpen kommer säkert inte bli aggressiv mot dom andra. däremot tror jag den inte tar dom på allvar o kan busa runt med övriga familjemedlemmar. men om ni bara e fasta, så skärper den till sig i er närvaro.
se det som att man har ett gäng barn:
man kan inte bara uppfostra ett barn, o vara slapp mot de andra o låta de andra busa runt. då kommer det uppfostrade barnet att vilja vara likadan. så därför har man samma regler på alla barn.
Citera
2012-04-30, 08:10
Medlem
Limberjs avatar
ifall lillhunden får spel inför valpen, så stäng in den i ett annat rum ifall ni inte kan få stopp på den, för då kanske valpen också märker att skärper man sig inte så får man inte vara med längre
Citera
2012-04-30, 09:54
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Nej! Om ni har tydliga regler så kommer den vara otroligt social och lätt att umgås med. Jag har träffat och umgåtts personer som haft "stor respekt" för vår Rottis och vår hund är trotts det undergiven och lugn mot alla.

Så länge ni är tydliga ledare och hunden fått tillräckligt med stimulans kommer en Rottis vara en underbar hund.
Citera
2012-04-30, 10:06
Medlem
Kan bara tycka din inställning är omogen, du bor tillfälligt hos dina föräldrar och köper en krävande hund hipp som happ som du nu funderar på, efter 1 vecka, om du ska ha kvar eller ej?

Dina föräldrar skall inte röra ett finger angående ansvaret för din hund. De behöver inte heller vara stöttande. Det är ni som är inneboende och nu adderat en hund till kalaset. Var glad att du inte blir utkastad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in