• 1
  • 2
2012-04-29, 20:15
Medlem
Frodoes avatar
Som rubriken lyder skulle jag vilja få reda på lite mer konkret hur vägen till en utlandstjänst skulle kunna gå till.

Har det mycket med tur att göra eller kan man påverka mycket själv ifall man får åka iväg?
Påverkar befattningen man har till stor grad?
Citera
2012-04-29, 20:48
Medlem
kmrdzs avatar
Det är lite svårt att säga eftersom Afghanistaninsatsen ska avslutas i stort innan det blir aktuellt för dig att åka.
Citera
2012-04-29, 20:57
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Det är lite svårt att säga eftersom Afghanistaninsatsen ska avslutas i stort innan det blir aktuellt för dig att åka.

Det finns väl fler insatser där svenskar deltar?
Citera
2012-04-29, 21:14
Medlem
kmrdzs avatar
Nja, inte som pågår just nu. Med undantag för insatser som i princip bara innefattar officerare eller enstaka stabsass motsv. Libyeninsatsen är avslutad, vi har f.n. ingen marin insats pågående och Kosovo är i princip helt avvecklat. Det är klart att det finns en teoretisk möjlighet att åka men det är svårt att veta hur, när eller var.
Citera
2012-04-29, 23:05
Medlem
Kontaktpersons avatar
Du behöver teoretiskt ha genomfört Värnplikt med vitsord minst: JA-5-5, Eller GMU, och där vet jag inte hur vitsorden är utformade om det ens finns några. Sen behöver du ha en godkänd hälsokontroll och tandstatus. Tomt belastningsregister samt svensk medborgare och B-körkort. Du bör inte vara ett fetto som knappt kan röra på kroppen, det går att vara det, men då är valet av befattningar väldigt begränsat. Sen är det bara söka befattningar. Med det i bagaget är du behörig.

I praktiken: Ha gjort värnplikt med goda/utmärkta vitsord. (Inte GMU). Vara i fysiskt bra kondition, inget fysmonster men normalt tränad för en tung tjänst. Ha någon specialitet, signalistutbildad, prickskytt, förarbevis galt/lastbil/stridsfordon/patria. Sjukvårdsutbildad etc etc. Det är en stor fördel om du känner någon och har en eller flera kontakter ibland de officerare som redan är uttagna till att rekrytera soldater till förbandet. Gärna vara över 20 år. Ha en passande personlighet. Fördel självklart om du efter värnplikt gjort något mer inom FM exempelvis NBG.

Undantag finns, men de är få.

Sen beror kraven helt på vilken befattning du vill ha. Du måste ha gjort värnplikten, men sen om du är tornmekaniker på strf90 eller kyl-mek så kan du i princip vara rullstolsbunden och se ut som en träskmongolid. Bara för att det är sån brist på personal med den utbildningen som säker sig till US.

Är du skytteslusk så är det många som söker, men kravprofilen är ganska basic. Du måste dock ha skyttebakgrund eller tidigare erfarenhet från US.
Citera
2012-05-01, 00:49
Medlem
Frodoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontaktperson
Du behöver teoretiskt ha genomfört Värnplikt med vitsord minst: JA-5-5, Eller GMU, och där vet jag inte hur vitsorden är utformade om det ens finns några. Sen behöver du ha en godkänd hälsokontroll och tandstatus. Tomt belastningsregister samt svensk medborgare och B-körkort. Du bör inte vara ett fetto som knappt kan röra på kroppen, det går att vara det, men då är valet av befattningar väldigt begränsat. Sen är det bara söka befattningar. Med det i bagaget är du behörig.

I praktiken: Ha gjort värnplikt med goda/utmärkta vitsord. (Inte GMU). Vara i fysiskt bra kondition, inget fysmonster men normalt tränad för en tung tjänst. Ha någon specialitet, signalistutbildad, prickskytt, förarbevis galt/lastbil/stridsfordon/patria. Sjukvårdsutbildad etc etc. Det är en stor fördel om du känner någon och har en eller flera kontakter ibland de officerare som redan är uttagna till att rekrytera soldater till förbandet. Gärna vara över 20 år. Ha en passande personlighet. Fördel självklart om du efter värnplikt gjort något mer inom FM exempelvis NBG.

Undantag finns, men de är få.

Sen beror kraven helt på vilken befattning du vill ha. Du måste ha gjort värnplikten, men sen om du är tornmekaniker på strf90 eller kyl-mek så kan du i princip vara rullstolsbunden och se ut som en träskmongolid. Bara för att det är sån brist på personal med den utbildningen som säker sig till US.

Är du skytteslusk så är det många som söker, men kravprofilen är ganska basic. Du måste dock ha skyttebakgrund eller tidigare erfarenhet från US.

Jag siktar stenhårt på att bli fallskärmsjägare. Hur ser utlandstjänst ut kring detta?
Citerar från försvarsmaktens hemsida: "Under din yrkeskarriär i Försvarsmakten kommer du att genomföra ett antal insatser och övningar utomlands."
Senast redigerad av Frodoe 2012-05-01 kl. 01:02.
Citera
2012-05-01, 01:14
Medlem
kmrdzs avatar
Glöm vad FM säger, det är inte sant. De kan få rätt men de kan också få helt fel. Det kan lika gärna bli så att vi inte har några aktiva markinsatser de närmaste 10 åren. Jag hade satsat på att söka mig till Ing2, FMTS eller T2 om jag hade velat åka utomlands. Annars, om man vill ut och "känna hettan", någon av mekförbanden (P4, I19, P7 i första hand). Fallskärmshopparna åker utomlands med jämna mellanrum men det är inte det förbandet jag hade valt för högst utlandstjänstschans.
Citera
2012-05-01, 17:06
Medlem
Frodoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Glöm vad FM säger, det är inte sant. De kan få rätt men de kan också få helt fel. Det kan lika gärna bli så att vi inte har några aktiva markinsatser de närmaste 10 åren. Jag hade satsat på att söka mig till Ing2, FMTS eller T2 om jag hade velat åka utomlands. Annars, om man vill ut och "känna hettan", någon av mekförbanden (P4, I19, P7 i första hand). Fallskärmshopparna åker utomlands med jämna mellanrum men det är inte det förbandet jag hade valt för högst utlandstjänstschans.

Alright tack
Citera
2012-05-01, 18:47
Medlem
kmrdzs avatar
Vill du maximera dina chanser att åka, sök dig till diverse driftstödsfunktioner, alltså tekniska eller logistiska funktioner, antingen inom ett förband (tekniker på flygförband, reservdelsman på vilket förband som helst eller motsvarande) eller något av de renodlade logistiskförbanden (logbat eller tekbat). Oavsett vad insatsen gäller kommer dessa funktioner behövas och just nu är 1. tekbat nog det förband som åker absolut mest. Det finns dessutom särskilda befattningar som det råder stor brist på som du kan söka dig till, kylmekaniker exempelvis. Nackdelen med det här är att visst är chansen ganska stor att åka utomlands, men om du vill åt action så är det inte ett bra val då du i huvudsak kommer att befinna dig på någon större bas och genomföra underhåll. Men ut kommer du.
Citera
2012-05-02, 18:51
Medlem
Kontaktpersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodoe
Jag siktar stenhårt på att bli fallskärmsjägare. Hur ser utlandstjänst ut kring detta?
Citerar från försvarsmaktens hemsida: "Under din yrkeskarriär i Försvarsmakten kommer du att genomföra ett antal insatser och övningar utomlands."

Fallskärmsjägarutbildningen hålls som mest en gång per år. Alltså inte varje år. Antalet deltagare är väldigt litet och begränsat. Numer är FJ en vidareutbildning inom FM.

Jag orkar inte skriva allt jag vet om utbildningen och urvalsprocessen. Jag är ledsen om jag krossar några drömmar när jag säger detta men kort och gott: Glöm det. Du är för oerfaren.

Det är i stort sett endast officerare och anställda soldater med jägareutbildning från värnplikten som genomför utbildningen. Så satsa på något annat.

Dessutom som nån nämnde, det sker inga skarpa hopp ändå. Det är mer för att hålla kompetensen vid liv som utbildningen genomförs. Rent praktiskt har den ingen betydelse som det ser ut idag.
Citera
2012-05-02, 19:26
Medlem
Amröj/EOD är ju något som ofta är hett eftertraktat när det ska till att åka utomlands har jag förstått och det inehåller ju vissa spänningsmoment. Så att söka till Ing2 skulle nog inte vara så dumt om du är sugen på att röja minor och leka med ied'er.
Citera
2012-05-02, 19:38
Medlem
Frodoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontaktperson
Fallskärmsjägarutbildningen hålls som mest en gång per år. Alltså inte varje år. Antalet deltagare är väldigt litet och begränsat. Numer är FJ en vidareutbildning inom FM.

Jag orkar inte skriva allt jag vet om utbildningen och urvalsprocessen. Jag är ledsen om jag krossar några drömmar när jag säger detta men kort och gott: Glöm det. Du är för oerfaren.

Det är i stort sett endast officerare och anställda soldater med jägareutbildning från värnplikten som genomför utbildningen. Så satsa på något annat.

Dessutom som nån nämnde, det sker inga skarpa hopp ändå. Det är mer för att hålla kompetensen vid liv som utbildningen genomförs. Rent praktiskt har den ingen betydelse som det ser ut idag.

Har trots allt inte mönstrat än så vi får väl se vad som händer, hur långt mina resultat räcker och vad som jag blir erbjuden. Än är inget skrivet i sten, men en jägarutbildning verkar intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in