Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Min egen moral skulle nog inte klara av att bara leva på systemet utan själv bidra (t.ex. genom att jobba och/eller betala tillbaka lån).
För det första så tror jag inte du inser hur otroligt förmånlig systemet är, eftersom jag inte tror på moral när det kommer till stora pengar. Men det är bara min övertygelse. Labba lite i ekostrat med bostadsbidrag, föräldrapenning, barnbidrag och lön kring den magiska nivån på 4875 brutto ..
För det andra så kan man lika gärna kan hävda att det moraliska alternativet är att inte delta.
Som jag ser det så är det en liten grupp människor (sett till hela befolkningen) som löser våra viktigaste problem som mat och husrum. Problemet är att dessa är väldigt effektiva så resten behövs egentligen inte speciellt mycket.
Så dessa övriga sysselsätts av ett korrupt system av myndigheter, banker och företag som håller pengarna i cirkulation. Samtidigt har TVn lyckats söva alla sedan lång tid tillbaka. Under tiden har vår frihet reducerats till att vara slavar åt myndigheterna, de enda pengar vi har är våra egna skulder, vi har ingen ordentlig sjukvård eller skola, gamla människor förnedras för att myndigheterna tog deras pension och gav till sina kompisar som lön, och lånade ännu mer i ditt och mitt namn och gjorde lika dant. På grund av vår vapenexport så får resten av världen dumpa sina krigsflyktingar i landet som tar med sig kriget hit. Allt medan folk med spänning följer melodifestivalen, robinson och annan skit istället för att se något med sina egna ögon. Männen är helt hjärntvättade med felaktiga bild av relationen mellan könen och kvinnorna är missnödja, men det fortsätter ändå... folk är bara publik till en fabricerad verklighet istället för att själva delta...
Tro inte heller att det bara är Sverige, hela världen är med på tåget och jag vill inte ens börja prata om vad som pågår i EU och USA just nu. Det är förnedrande, ovärdigt och jag vill egentligen inte vara en del av bedrägeriet längre.
Citat:
Men om du kan göra det så kanske du ska skaffa en trevlig hobby?
Det är ju en idé, men det måste ju finns en mening och motivation. Skulle ha svårt att sitta och måla miniatyr-ninjor hela dagarna..
Citat:
Dessutom kan ett jobb ju faktiskt vara kul och socialt också och inte bara ett medel för att dra in pengar till uppehället.
Så är det ju. Det är ju det som håller igång en. Men det borde ju finnas något bättre man kan göra med sitt liv. Man lever ju bara en gång.
Citat:
Tillägg: Har du kollat att du klarar av en dräglig tillvaro som pensionär också?
Planen är flytta till ett varmare land. Är inte så oroligt, då är man ju ändå gammal och livet är nästan slut. Det är ju inte för att bli pensionär man lever eller hur?