• 1
  • 2
2012-04-29, 17:27
Bannlyst
Sedan jag var liten har jag varit ganska deppig av mig. Finns perioder då jag är totalt glad också, gärna överdrivet glad. Oftast är jag emotionellt störd. Jag kan gråta för att jag hör att någon blir blåst på blocket av någon och tycker synd om personen. Jag överanalyserar in i det minsta, tänker på hur mkt det skadar personens ekonomi os.v. Jag blir överkänslig helt enkelt.

I andra svängar så kan jag bli manisk. Det kan handla om att jag läser på om ett land, ett folkslag eller kanske spelar bort pengar för att det känns som "min grej".

Jag är väldigt manipulativ av mig, men trots det tillbakadragen. Jag umgås gärna inte i större folkgrupper om jag inte dricker alkohol, något jag gjorde i lite för stora mängder förr bara för att våga umgås med folk. Jag tycker om när folk står under mig, fast inte så att andra får lida. Jag bryr mig verkligen om människor, kanske lite överdrivet mycket ibland. Saken är den att jag vill att folk ska göra det jag vill och hålla med mig, för jag VET att det är bäst för dem, så jag kan manipulera folk att tycka som jag gör. På både gott och ont där kan man tycka.

En annan sak är att jag har perioder då jag är extremt känslig för min hygien. Ibland måste jag duscha flera gånger per dag. Inte för att jag är äcklig eller känner mig äcklig utan för att jag älskar vatten ibland. Kan älska lukten av duschschampoo. Sedan händer det ibland att jag kommer in i perioder och missköter hygienen och inte duschar på flera dagar.

Är det någon som känner igen sig i mitt extremt knepiga beteende? Är det någon som har en diagnos för beteendet som är likvärdigt? I sådana fall vilken?
Senast redigerad av Siccature 2012-04-29 kl. 17:29.
Citera
2012-04-29, 17:34
Medlem
Bipolär sjukdom - mani/hypomani?
alternativt överdriver du och är hypokondrisk.
Citera
2012-04-29, 17:45
Bannlyst
Fann en tråd där folk skrev om ens beteende så kan även lägga till alla delar jag kände mig träffad på, en del saker är även tillagda därefter.

Rädd för höga ljud.

"Ser" saker i ögonvrån. Rörelser, skuggor.

Folk börjar kolla konstigt på mig, ge mig konstiga blickar.

Känner obehag att möta andra människor ute.

Svårt att gå och lägga sig och finna ro.

Blir darrig i kroppen.

Känner ilningar, en kallhet i kroppen.

Ljud låter annorlunda. Alldagliga ljud kan låta "djupare". Kan accocerera mörka djup med jordens undergång.
och andra har kanske en djupare mening som jag både hör och tolkar in i dem, speciellt när
jag lyssnar på musik

Jag gör saker som jag inte skulle gjort annars – firar jul med nybekanta, åker iväg på läger
där jag inte känner någon, blir väldigt framåt och utan riktig spärr på munnen…

Kan säga saker utan att förstå hur mkt det egentligen kan såra andra.

Start massa projekt men avslutar inte något.

Har svårt att läsa böcker. Tappar intresset för fort och svårt att koppla av. Drömmer mig bort istället.

Dricker mycket stora mängder kaffe för att få igång mig själv.

Perioder av trötthet och yrsel.

Spenderar pengar på onödiga saker. Även spel.

Svårt att följa rutiner.

Överdriven emotionell kontakt med mina känslor. Kan bli ledsen för struntsaker.

Upplever mig själv som mer intelligent än andra.

Är väldigt kreativ. Kommer på idéer hela tiden.

Är manipulativ av mig, fast inte i ett dåligt syfte. Jag vill att alla ska tycka och tänka som mig, för då hade alla mått bra.

Börjar se en slags bakomliggande mening med Universum. Får ofta lite av ett messias-komplex.

Tar kontakt, men säger ofta skumma saker/random saker som man kanske inte säger till främlingar egentligen.
Bara random grejer, som oftast inte leder någonstans.

Försöker hitta anledningar varför jag inte gör saker på dagarna, någon slags försvarsmekanism för att finna anledning till varför jag bara sitter hemma.
Kan skylla på en sjukdom jag inte har.

Tendens att ljuga om meningslösa saker, men berättar alltid sanningen efter.
Citera
2012-04-29, 17:47
Medlem
Denoms avatar
Har du funderat på att söka professionell hjälp om din livssituation nu är ett sådant problem som du beskriver det?
Citera
2012-04-29, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Har du funderat på att söka professionell hjälp om din livssituation nu är ett sådant problem som du beskriver det?

Jag går under utredning för just bipolär men ville se om folk som fått en diagnos satt kunde kännas vid av sakerna jag nämnt. Det behöver inte betyda att jag är bipolär bara för att andra känner igen sig och har fått det diagnostiserat.
Citera
2012-04-29, 17:55
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Jag går under utredning för just bipolär men ville se om folk som fått en diagnos satt kunde kännas vid av sakerna jag nämnt. Det behöver inte betyda att jag är bipolär bara för att andra känner igen sig och har fått det diagnostiserat.
Mycket av det du skriver tyder såklart på det så det är väl inte helt omöjligt.
Citera
2012-04-29, 18:00
Medlem
Vad sägs om att du skärper till dig. hitta något o göra så du slipper tänka på det/överanalysera det. Är du möjligen arbetslös?
Citera
2012-04-29, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheOak
Vad sägs om att du skärper till dig. hitta något o göra så du slipper tänka på det/överanalysera det. Är du möjligen arbetslös?

En del saker är lättare sagda än gjorda.

Ja, jag är arbetslös sedan några dagar tillbaka.
Citera
2012-04-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
En del saker är lättare sagda än gjorda.

Ja, jag är arbetslös sedan några dagar tillbaka.

Hitta något som tar upp din tid. att inte ha något att göra + en känsla av värdelöshet som uppstår hos vissa som inte har ett jobb kan ju sätt sig i huvudet.
Börja löpa, då hinner du inte tänka på sådant. plus att man mår bra av endorfinerna. då menar jag inte småjogga lite då o då, utan verkligen börja löpträna.
Citera
2012-04-29, 20:00
Medlem
Zoms avatar
Psykologi och psykiatri → Psykiska problem

/mod
Citera
2012-04-30, 21:55
Medlem
Har liknande bekymmer som TS, diabetes på G...
Citera
2012-04-30, 22:07
Medlem
Har exakt som dig! Plus en massa mer o jag va hos läkaren idag som remiterade mig till psyk för utredning om bipolär oxå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in