• 1
  • 2
2012-04-30, 18:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Då var det bara färgtonen turmalin som kanske var en ploj. Om jag förstår saken rätt så kan mineralet turmalin anta de mest skiftande färgtoner, beroende på variant. Wikipedia:
Tourmaline ... Most commonly black, but can range from brown, violet, green, pink, or in a dual-colored pink and green.
Mycket stilenligt. Att hedras tål han i varje fall, Bengt Grive in memoriam.

En extra knorr fixade den nu döde poeten genom att hans fras med »syftar åt« är märkt med (†) i SAOB.

Grive gjorde medvetet sitt referat från konståkningen till en konst med en och annan åkning åt olika håll. Han beskrev vid ett tillfälle en kreation som "mörkvit". Hans speciella favorit Peggy Fleming var vid något tillfälle (OS eller VM 1968) klädd i "oxblodsrosa", enligt Grive.

När Grive sa turmalin då gjorde han det med den fulla vetskapen om dess relativa olikheter.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-04-30 kl. 18:08.
Citera
2012-04-30, 22:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolin
Helt fel har jag väl ändå inte? Mitt ena exempel har konstruktionen syftar till + infinitiv, vilket överensstämmer med din beskrivning av hur uttrycket används. Eller kan en person helt enkelt inte 'syfta till' att göra något?
Nej, personer kan inte gärna kan syfta till något öht. Det som syftar till något är en handling, åtgärd, beteende eller attityd som syftar till att uppnå det ena eller andra resultatet.
Citera
2012-04-30, 22:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Han hade nog läst SAOB:
Citat:
[SYFTA 6.c]
c) (†) i uttr. syfta åt ngt , om färg: tendera mot ngt, övergå i ngt. Mjölkhvit . . (dvs.) en hvithet, som syftar åt gult. VetAH 1813 , s. 102.
Hm. Observera det där (†) som jag fetade.

I mitt naturliga talspråk använder jag drar åt när jag vill finjustera färgnyanser. Skiftar åt, som egon2b förslår, kan jag nog bara tänka mig att använda när det gäller dopplerförskjutning, och knappast då heller. För mig används skiftar om färg i konstruktionen skiftar i och då handlar det inte om en enhetlig färgnyans utan om att man på något sätt förnimmer inslag av den färgen som det skiftar i separat. En vit opal från Coober Pedy i South Australia är mjölkvit till färgen, men en vacker (och dyr) sten ska skifta, inte bara i grönt, som nästan alla Coober Pedy-opaler gör, utan också i gult, rött och blått.
Citera
2012-04-30, 22:45
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I mitt naturliga talspråk använder jag drar åt när jag vill finjustera färgnyanser. Skiftar åt, som egon2b förslår, kan jag nog bara tänka mig att använda när det gäller dopplerförskjutning, och knappast då heller. ...
Väl medveten om vad dopplerförskjutning är så är det ändå väldigt sällan jag använder det ordet i talspråk, allra minst vad gäller ljus. Få av oss är försedda med absolut »gehör« bakom näthinnan. I så fall skulle man uppleva rödförskjutning i backspegeln vid snabb bilfärd i natriumljus. Blåljus bakifrån brukar inte bero på dopplereffekten, även om annalkande fordon bakifrån går åt det blåa hållet när min hastighet dämpas i ljuset av eftertankens kranka blekhet.

Till saken: Om jag tar bort hakarna kring [till] i exemplet med rosmarin¹ så vidhåller jag uttryck av typen »skiftar åt grönt till« – säg om en snödroppes blomma. Färgtonen rosmarin var ett försök att skoja med -marin som brukar vara en blå kulör. Ultramarin är mera marin än marin av vaniljtyp.

¹ – Blåbärsrisgrönt som skiftar åt rosmarin till.

Där kan syftningen antingen gälla de mörkgröna bladen eller blomfärgen ljust violett som drar åt rent blått på vissa exemplar under vissa ljusförhållanden.
Senast redigerad av egon2b 2012-04-30 kl. 23:38.
Citera
2012-04-30, 22:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hm. Observera det där (†) som jag fetade.

I mitt naturliga talspråk använder jag drar åt när jag vill finjustera färgnyanser. Skiftar åt, som egon2b förslår, kan jag nog bara tänka mig att använda när det gäller dopplerförskjutning, och knappast då heller. För mig används skiftar om färg i konstruktionen skiftar i och då handlar det inte om en enhetlig färgnyans utan om att man på något sätt förnimmer inslag av den färgen som det skiftar i separat. En vit opal från Coober Pedy i South Australia är mjölkvit till färgen, men en vacker (och dyr) sten ska skifta, inte bara i grönt, som nästan alla Coober Pedy-opaler gör, utan också i gult, rött och blått.

Observera att jag allaredan observerat det och att egon2b redan tagit upp det. Jag gjorde bara en hänsyfting till Bengt Grive anno 1968 från en gammal Super 8-film med sidoinspelat ljud. Jag hade nämligen en moster som både var extremt filmintresserad och väldigt intresserad av konståkning. Hon har spelat in hyllmeter med konståkning från 1965 till 1976. Jag lyckades sno åt mig några band och hörde av en händelse det som jag återgav. Det passar ju bra att både moster och Grive, såvälsom uttrycket numera har ett fett (†) framför sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in