2012-05-03, 16:42
Citat:
Hans psykiska hälsa (utifrån en rättspsykiatrisk chefsläkarbedömning d.v.s.) under senare år talar inte direkt för någon entydig eller markant stabilisering. Han befinns alltså nu 12 ½ år efter morddåden inom sluten rättspsykiatrisk vård på Skönviksområdet i Dalarna. På Säter har han bland annat varit på avdelningarna 32 och 36.
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag minns detta. Skedde vid Kronogårdens äldreboende i Uppsala (eller något med Krono- hette det i alla fall). Gärningsmannen försökte även mörda och dissekera en av sina arbetskamraters grannar. Han var knallpsykotisk vid tiden för dåden och hade inte en susning om vad som var fel i sina handligar. Har svårt att tänka mig att han någonsin kommer att se utsidan av en psykiatrisk klinik igen. Åtminstone så hoppas jag att han inte får det.
För 4 ½ månad sedan konstaterade Säters chefsöverläkare i en dom t.ex (mannen angiven med X av mig):
Citat:
———
X lider fortfarande av den allvarliga psykiska störning som föranledde vårdöverlämnandet.
Risken för återfall i allvarlig brottslighet är hög vid en utskrivningssituation.
X har börjat gå in i ett förändringsarbete och det är angeläget att vården fortgår för att säkerställa att det påbörjade förändringsarbetet fullföljs.
X lider fortfarande av den allvarliga psykiska störning som föranledde vårdöverlämnandet.
Risken för återfall i allvarlig brottslighet är hög vid en utskrivningssituation.
X har börjat gå in i ett förändringsarbete och det är angeläget att vården fortgår för att säkerställa att det påbörjade förändringsarbetet fullföljs.
För 1 ½ år sedan beskrev chöl. bl.a. följande om mannen i en dom (med min fetning och där mannen benämns med X):
Citat:
X genomgår rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Chefsöverläkaren anmäler frågan om särskild utskrivningsprövning och föreslår att den slutna rättspsykiatriska vården av denne ska fortsätta.
Till stöd för sin ansökan anför han bl.a. följande. X:s grundstörning är djup och har tidigare under vårdtiden gett samma frekventa uttryck i hans verklighetsbild.
Han blev insatt på ny antipsykotisk medicin senhösten 2008 vilket har haft en markant effekt på hans symtomatologi.
Han har ånyo påbörjat en psykologkontakt. Personlighetsstrukturen kvarstår dock och han behöver en långvarig vårdtid för att kunna internalisera den förbättring som tveklöst har ägt rum. För att minska risken för återfall i allvarligt våld behöver han fortsatt finnas inom en institutions strukturerade och hållande ramar.
Chefsöverläkaren anmäler frågan om särskild utskrivningsprövning och föreslår att den slutna rättspsykiatriska vården av denne ska fortsätta.
Till stöd för sin ansökan anför han bl.a. följande. X:s grundstörning är djup och har tidigare under vårdtiden gett samma frekventa uttryck i hans verklighetsbild.
Han blev insatt på ny antipsykotisk medicin senhösten 2008 vilket har haft en markant effekt på hans symtomatologi.
Han har ånyo påbörjat en psykologkontakt. Personlighetsstrukturen kvarstår dock och han behöver en långvarig vårdtid för att kunna internalisera den förbättring som tveklöst har ägt rum. För att minska risken för återfall i allvarligt våld behöver han fortsatt finnas inom en institutions strukturerade och hållande ramar.