• 1
  • 2
2012-04-29, 11:33
Medlem
tjompans avatar
Nu är det som så att jag har fått i uppgift att sköta maten till en grillafton med 20-25 gäster.
Jag har planerat för kycklinglår och karréskivor samt div. tillbehör.
Men nu till frågan: Då kycklinglår tar sin tid på grillen så har jag tänkt förkoka dem för att sen grilla på plats. Har ni något tips på hur jag ska göra?

Vad skall finnas med i kokvattnet för bästa smak?
Ska låren marineras i något före kokning, eller kanske efter?
Hur länge ska de koka? (Ej frysta)

Tips mottages tacksamt
Citera
2012-04-29, 12:41
Medlem
bobilobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjompan
Nu är det som så att jag har fått i uppgift att sköta maten till en grillafton med 20-25 gäster.
Men nu till frågan: Då kycklinglår tar sin tid på grillen så har jag tänkt förkoka dem för att sen grilla på plats. Har ni något tips på hur jag ska göra?

Tips mottages tacksamt

Det du kan göra är att förvärma dem i en ung med någon form av marinad innan grillning.
Då slipper du koka upp marinera sedan grilla. jag skulle tro att om du förkokar kycklingen så kan den bli allt för vattnig och bli väldigt torr vid grillning.

/bobilob
Citera
2012-04-29, 19:02
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobilob
Det du kan göra är att förvärma dem i en ung med någon form av marinad innan grillning.
Då slipper du koka upp marinera sedan grilla. jag skulle tro att om du förkokar kycklingen så kan den bli allt för vattnig och bli väldigt torr vid grillning.

/bobilob
Det är förkokningen kyllingen blir torr av
Citera
2012-04-29, 20:25
Medlem
tjompans avatar
Ok, så förkokning är inte ett alternativ alltså, får testa med ugnen då.

Tack ändå
Citera
2012-04-30, 13:33
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjompan

Tips mottages tacksamt
Jag var på grillfest hos ett par amerikanare, de hade även en liten restaurang, de kokade först kycklingen, sedan på grillen, de kallade den för Firemans Chicken, tyckte ej den blev torr.
Citera
2012-04-30, 18:33
Medlem
tjompans avatar
Ok, då kör jag frågan igen. Finns det nån som har nåt bra tips (förutom ugnen som jag funderar på att testa) hur jag kan förbereda mina kycklinglår för att undvika att de blir torra eller blodiga. Förberedelserna får gärna ta lite tid, det jobbiga är ju att alla vill ju äta med en gång...
Citera
2012-04-30, 21:14
Medlem
Jag tror inte på att koka den. Kan du inte laga dem långsamt och försiktigt i ugnen till 60-65 grader, vilket är perfekt för kyckling. Sedan ger du dem bara en yta väldigt snabbt på grillen innan servering, så hinner de iaf bli lite halv-varma rakt igenom?
Citera
2012-04-30, 21:30
Medlem
Marinera och kör i ugnen tills de är klara på låg temp (<120 grader). Släng på grillen enbart för att få yta på dom. Aldrig testat, men kan inte tänka mig att det blir torrt om du inte grillar alldeles för länge. Som sagt, yta räcker.
Citera
2012-04-30, 21:54
Medlem
Antevantes avatar
Visst kan du koka kycklinglåren. Jag brukar koka klubbor i 10 min så lår kanske tar 6-7 min.
Låt kallna och marinera i kylen ca 3 timmar. Fixa sen på grillen en fin yta på kycklingen, servera och invänta berömmet..
Citera
2012-04-30, 23:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Visst kan du koka kycklinglåren. Jag brukar koka klubbor i 10 min så lår kanske tar 6-7 min.
Låt kallna och marinera i kylen ca 3 timmar. Fixa sen på grillen en fin yta på kycklingen, servera och invänta berömmet..

Du Antevanten, blir det inte torrt? jag kör dom i ugnen om jag nu har lite bråttom. men efter att sett dina skapelser på blider tråden så kan jag nog vika mig.

Blir det bra med kokning jämfört med ugn? har du testat båda?

Det låter ju teoretiskt som att kokning skulle ge lite mer fukt till köttet. Men vad jag märkt så är inte ugnen helt fel heller.

Inte ens att bränna en kyckling är enkelt. nu kommer jag ihåg varför jag använde flintastek.
Citera
2012-05-01, 10:19
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Du Antevanten, blir det inte torrt? jag kör dom i ugnen om jag nu har lite bråttom. men efter att sett dina skapelser på blider tråden så kan jag nog vika mig.

Blir det bra med kokning jämfört med ugn? har du testat båda?

Det låter ju teoretiskt som att kokning skulle ge lite mer fukt till köttet. Men vad jag märkt så är inte ugnen helt fel heller.

Inte ens att bränna en kyckling är enkelt. nu kommer jag ihåg varför jag använde flintastek.

Blir absolut inte torrt! Men gäller att avpassa tiden som sagt.

Börjar man i ugnen kan man lika gärna köra klart där tycker jag.

Jag brukar förkoka dagen innan, låta kycklingen svalna och sedan lägga i marinad.

Det är ju om du ska grilla ett kött med ben som man riskerar att köra det torrt. Speciellt kyckling eftersom du vill ha det genomkokt.
Citera
2012-05-01, 12:30
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Blir absolut inte torrt! Men gäller att avpassa tiden som sagt.

Börjar man i ugnen kan man lika gärna köra klart där tycker jag.

Jag brukar förkoka dagen innan, låta kycklingen svalna och sedan lägga i marinad.

Det är ju om du ska grilla ett kött med ben som man riskerar att köra det torrt. Speciellt kyckling eftersom du vill ha det genomkokt.

Bra, nu har jag nåt nytt att testa. Går det åt pipsvängen så kan jag ju alltid skylla på dig då.

Nej, sån är jag inte (skyller bara på nån på nätet). Tack för tipsen i alla fall. Varför man kör klart på grillen märker du ifall du testar. Dessutom så får man inte automatiskt ha en öl i handen om man lagar i ugn.
Senast redigerad av christery 2012-05-01 kl. 12:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in