• 1
  • 2
2015-05-26, 12:00
Medlem
Den skamlöses avatar
Chat med Telias kundtjänst idag:

11:29:02 Din rådgivare Annelie har kommit in i chatten
11:29:02 Annelie Hej och välkommen till kundservice!
Vad kan jag hjälpa dig med?
11:29:27 Hej! Om man slår #31# innan man slår numret så visas inte ens nummer för mottagaren. Hur säkert är detta för uppringaren? Jag har hört att man kan betala 500 kr och ändå få reda på vem som ringer från privat nr på det viset. Krävs det ingen polisanmälan? Vad har Telia för regler/praxis?
11:31:22 Annelie Det ska vara säkert att du kan ringa med tillfälligt skyddat nummer när du anger #31#. Du kan använda Telia spårning och detta kostar 600 kr. http://www.telia.se/privat/telefoni/...telia-sparning
11:31:44 Annelie Detta är dock inte något vi rekommenderar utan är det någon som trakasserar dig rekommenderar vi en polisanmälan.
11:33:05 Nej jag ska inte ringa själv, men kan man bara ringa Telia spårning och få ut vem som ringer utan vidare, bara man betalar 600 kr?
11:33:32 Annelie Du kan läsa mer om Telia spårning i den länk jag har bifogat, du gör även beställningen där.
11:35:39 Såvitt jag förstår innebär detta att uppringaren inte är säker. Att man kan bli spårad utan polisanmälan eller utan att beställaren angett något skäl.
11:38:40 Annelie Spårningsgruppen används i regel i spårningsärenden. Tjänsten ger upplysning från vilket nummer som samtalet har kommit från. Man har rätt att få veta vem som har ringt en om man beställer denna tjänst. Det här kan användas som bevis i rättegång eller dyligt.
11:40:39 Så #31# är med andra ord värdelöst om man vill ringa anonymt och någon vill betala 600 kr för att spåra en, oavsett om man trakasserat mottagaren eller ej.
11:41:15 Annelie Ja det stämmer, man kan beställa en spårning om man vill veta vem som har ringt till en.
11:41:41 Okej tack!
11:42:26 Annelie Vill alltså mottagaren ta reda på vem som har ringt och är villig att betala 600 kr för det så fungerar det att göra det.
11:42:39 Annelie Jag önskar dig en trevlig dag och har du ytterligare frågor är du välkommen åter.
11:50:44 Tack för att du kontaktar oss via chatt!

Slutsats: Om du betalar 600 kr kan du spåra samtalet utan polisanmälan, utan att ange något skäl. #31#-tjänsten har noll säkerhet för uppringaren. Detta gäller Telia men det är antagligen detsamma för andra operatörer.
Senast redigerad av Den skamlöse 2015-05-26 kl. 12:03.
Citera
2015-05-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse
Detta gäller Telia men det är antagligen detsamma för andra operatörer.
Det är mycket korrekt att ett dolt nummer går att spåra genom en samtalsspårning.
Men det är både dyrt och en hyffsat tidsödande process.

Så det är absolut inte något som görs ofta.

Men detta vet dom flesta om och kan säkerligen inte komma som en överraskning.

Om man inte vill att en viss person ska få tag i numret. Ring det inte helt enkelt.
Citera
2015-06-13, 15:29
Medlem
RissaTridactylas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse
Detta gäller Telia men det är antagligen detsamma för andra operatörer.

Mja, beställer man en samtalsspårning hos Comviq, så visas dolda nummer även som dolt i spårningen. Så det skiftar utan tvekan från operatör till operatör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in