• 2
  • 3
2012-05-26, 18:35
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Att pensla med olja under grillningens gång resulterar ohjälpligt i en sotig yta och risk för eld i själva härden (dvs om man kolgrillar). Det är avsevärt bättre att pensla på oljan efter avslutad grillning.

Om man trots allt föredrar den yta som skapas enligt din princip så kan man ofta skylla på dålig kvalité på råvaran eller brist på kryddning i övrigt.

~Paul~

Det har aldrig hänt mig. Brukar ha 60 soja 40 olja.
Citera
2012-05-26, 19:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulStoneRider
Det har aldrig hänt mig.
Ett behändigt svar att ta till .

Rent fysiskt går det till så att de flesta oljorna har en sotningsgräns på mellan 130 och 270 grader. Problemet är att värmen från härden oftast är avsevärt varmare än så. Skall man därför lyckas så måste man vänta tills kolet är i stort sett utbrunnet för att komma ned i tillräckligt låga grader, och då har man inte speciellt lång tid på sig för att genomgrilla köttet. Man kan förstås kringgå problemet genom att komplettera grillningen med vanlig elugn eller tvärtom - börja i ugn/tryckkokare och avsluta med grillning.

Samma sak gäller sackariderna i sojan. Den bränns ännu fortare än oljan, dvs redan vid ca 80 grader börjar den förvandlas till karamell för att vid strax över 130 grader helt börja sota.

Så antingen är du en utomordentlig expert på att kontrollera värme i din grill eller så är du helt enkelt van vid den brända smak som många accepterar som ett fullgott resultat i samband med grillning.

Med andra ord så är jag fortsatt tveksam till din beskrivning av den ultimata metoden: "Grilla hel, pensla överdrivet ofta med soja och olja blandat".

~Paul~
Citera
2012-05-26, 23:47
Medlem
Axel-Foleys avatar
Vilken diskussion! Tycker en dry-rub fungerar alldeles utmärkt annars!
Snabb varianten med att pensla på "Hickory honey" fungerar alltid, ger en rökig söt smak
Citera
2012-05-27, 07:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel-Foley
Vilken diskussion! Tycker en dry-rub fungerar alldeles utmärkt annars!
Snabb varianten med att pensla på "Hickory honey" fungerar alltid, ger en rökig söt smak
Visst funkar både dry rub och diverse glazer. Man bör dock inte köra på glaze direkt i början av grillningen av samma orsaker som jag redan nämnt.

~Paul~
Citera
2012-05-27, 20:44
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Citat:
Ett behändigt svar att ta till .

Rent fysiskt går det till så att de flesta oljorna har en sotningsgräns på mellan 130 och 270 grader. Problemet är att värmen från härden oftast är avsevärt varmare än så. Skall man därför lyckas så måste man vänta tills kolet är i stort sett utbrunnet för att komma ned i tillräckligt låga grader, och då har man inte speciellt lång tid på sig för att genomgrilla köttet. Man kan förstås kringgå problemet genom att komplettera grillningen med vanlig elugn eller tvärtom - börja i ugn/tryckkokare och avsluta med grillning.

Samma sak gäller sackariderna i sojan. Den bränns ännu fortare än oljan, dvs redan vid ca 80 grader börjar den förvandlas till karamell för att vid strax över 130 grader helt börja sota.

Så antingen är du en utomordentlig expert på att kontrollera värme i din grill eller så är du helt enkelt van vid den brända smak som många accepterar som ett fullgott resultat i samband med grillning.

Med andra ord så är jag fortsatt tveksam till din beskrivning av den ultimata metoden: "Grilla hel, pensla överdrivet ofta med soja och olja blandat".

~Paul~

Olja har givetvis vid tillfällen droppat ner på kolen och skapat lågor men det har aldrig hänt när jag penslat min fläskfilé!
Jag brukar lägga den i kanten av grillen så hettan blir inte så hög, köttet bränns alltså inte.

Jag gör på detta sätt och kommer fortsätta med det oavsett hur många tvivlande självutnämnda internetexperter kommenterar. Som om tillvägagångssättet var extremt och okonventionellt liksom. Orka.
Citera
2012-05-27, 21:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Olja har givetvis vid tillfällen droppat ner på kolen och skapat lågor men det har aldrig hänt när jag penslat min fläskfilé!
Jag brukar lägga den i kanten av grillen så hettan blir inte så hög, köttet bränns alltså inte.

Jag gör på detta sätt och kommer fortsätta med det oavsett hur många tvivlande självutnämnda internetexperter kommenterar. Som om tillvägagångssättet var extremt och okonventionellt liksom. Orka.
Du gör självklart som du vill. Tyvärr tolkar många andra människors avvikande åsikt som personligt påhopp. Du är en av dem.

Varför jag över huvud taget kommenterade dina råd är pga att det finns andra här på forumet som kan få för sig att följa dina "goda råd".

~Paul~
Citera
2012-05-28, 02:45
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Citat:
Du gör självklart som du vill. Tyvärr tolkar många andra människors avvikande åsikt som personligt påhopp. Du är en av dem.

Varför jag över huvud taget kommenterade dina råd är pga att det finns andra här på forumet som kan få för sig att följa dina "goda råd".

~Paul~

Åsikter kan gå isär men din översittarmentalitet kan jag klara mig utan.
Vad exakt är det jag sagt som gör min fläskfilé oätbar? Olja brinner lätt, ja. Jag har låg temp när jag penslar med olja så det bränner inte. Ska det va så svårt att förstå?!

Snacka om självgod.
Citera
2012-05-28, 08:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Vad exakt är det jag sagt som gör min fläskfilé oätbar? Olja brinner lätt, ja. Jag har låg temp när jag penslar med olja så det bränner inte. Ska det va så svårt att förstå?!

Snacka om självgod.
På vilket sätt är en avvikande åsikt likställd med översittarmentalitet? Återigen. Vissa människor tolkar avvikande åsikter som påhopp på personen som sådan och du är en av dem . Så den som är självgod är du själv.

Ämnet är för min del uttömt.

~Paul~
Citera
2012-05-30, 23:15
Medlem
snurre-spratts avatar
Citat:

Snacka om självgod.
Snälla SoulStoneRider, du kommer med ett råd som med all rätt ifrågasätts och då blir du sur och samtidigt som du medger att invändningarna är korrekta då du tillför du ytterligare information som borde ha varit med från början.
Kamma till dig och bidra istället för att kalla andra för "självgoda översittare".
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in