• 1
  • 2
2012-04-28, 18:59
Medlem
Axel-Foleys avatar
Hej där Flashback!

Blev lite hungrig nu mot kvällskvisten och vill gärna äta någonting..

Har absolut ingenting förutom pommes och en fläskfilé i frysen, så tänkte grilla!

Nu min fråga: Hur f*n ska jag göra för att få till fläskfilén ganska snabbt och med mycket smak?

Mvh; Axel-Foley!
Citera
2012-04-28, 19:26
Medlem
morgonvalss avatar
Släng ihop en dry-rub av exempelvis paprikapulver, chili, vitlök osv. Blir mer kraftfull smak än om du marinerar den nu.
Citera
2012-04-28, 19:34
Medlem
dePauls avatar
Absolut enklast är att steka medaljonger i stället för att grilla köttet. Skär ut rundlar om ca 2 cm i tjocklek, platta ut dem med handflatan, salta och peppra runtom och vänd dem i mjöl. Stek sedan hastigt och kort på ganska god värme i hälften neutral olja och hälften äkta smör. That's it.

~Paul~

PS Det viktigaste är att inte översteka köttet.
Citera
2012-04-28, 19:39
Medlem
Axel-Foleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonvals
Släng ihop en dry-rub av exempelvis paprikapulver, chili, vitlök osv. Blir mer kraftfull smak än om du marinerar den nu.

Låter riktigt smarrigt! Mer sugen på att grilla än steka, så det lät helt perfekt!

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Absolut enklast är att steka medaljonger i stället för att grilla köttet. Skär ut rundlar om ca 2 cm i tjocklek, platta ut dem med handflatan, salta och peppra runtom och vänd dem i mjöl. Stek sedan hastigt och kort på ganska god värme i hälften neutral olja och hälften äkta smör. That's it.

~Paul~

PS Det viktigaste är att inte översteka köttet.

Låter heller inte helt fel! Men, vill gärna få tummen ur röven och ta ut grillen, så tyvärr, men det lät banne mig gott! Sparas i bokmärken för recept!
Citera
2012-04-28, 19:48
Medlem
Du kan fortfarande grilla medaljonger. Försök vända dem ofta så får de en jämnare temperatur. Om du har en stick-termometer och orkar mäta så är 60C säkert en bra temperatur att hamna på, i mitten.
Citera
2012-04-28, 19:52
Medlem
Axel-Foleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Du kan fortfarande grilla medaljonger. Försök vända dem ofta så får de en jämnare temperatur. Om du har en stick-termometer och orkar mäta så är 60C säkert en bra temperatur att hamna på, i mitten.

Där fick du till det! Blir att grilla medaljonger!
Citera
2012-04-28, 19:58
Medlem
dePauls avatar
En liten nackdel med att grilla medaljonger är att de lätt blir torra. Det är dessutom svårare att pricka tid - temperaturförhållandet. Men visst. Får man in kombinationen så blir det bra. Tänk på att kanske smörja köttet efteråt med t ex skirat/smält smör, chiliolja eller liknande.

Det går också att linda in medaljongerna i bacon. Det blir ännu lite vassare .

~Paul~
Citera
2012-04-28, 20:29
Medlem
Axel-Foleys avatar
Citat:
En liten nackdel med att grilla medaljonger är att de lätt blir torra. Det är dessutom svårare att pricka tid - temperaturförhållandet. Men visst. Får man in kombinationen så blir det bra. Tänk på att kanske smörja köttet efteråt med t ex skirat/smält smör, chiliolja eller liknande.

Det går också att linda in medaljongerna i bacon. Det blir ännu lite vassare .

~Paul~

Blev till att steka ändå ;-)

Dum som jag är hade jag ingen grillkol..
Citera
2012-04-28, 21:03
Medlem
Aakes avatar
http://www.tasteline.com/recept/Sala...ylld_flaskfile
Citera
2012-04-28, 21:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel-Foley
Blev till att steka ändå ;-)

Dum som jag är hade jag ingen grillkol..
Haha, ja då löste det sig automatiskt .

~Paul~
Citera
2012-04-29, 22:21
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Skär ut rundlar om ca 2 cm i tjocklek, platta ut dem med handflatan, salta och peppra runtom och vänd dem i mjöl.

Vad har mjölet för funktion?
Citera
2012-04-29, 23:10
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Vad har mjölet för funktion?
Binder vätska
Citera
  • 1
  • 2