2012-04-28, 17:30
Medlem
Är det någon som kommer ihåg detta, ett par med i alla fall vid det ena rånet nyfött barn/ några månader gammalt rånade tillsammans två banker , en i Älandsbro utanför Härnösand och den andra i Kälarne i Östra Jämtland. . Jag har för mig att det borde ha skett vid -88 +-1 år. Är det någon som kommer ihåg mera detaljer och bakgrund/framtid, så är ni välkomna att fylla i luckor
Citera
2012-05-05, 08:10
Medlem
Bumpar denna igen, De här rånen var hyfsat uppmärksammade i pressen, speciellt när det framkom att ett spädbarn hade suttit i flyktbilen i Älandsbro och väntat tillsammans med mamma medan pappa rånade banken.. Är det verkligen bara jag som kommer ihåg detta eller kommer jag i håg fel??? Bodde de i Sundsvall? , det känns som en rimlig utgångsort om man ska råna banker i Kälarne och Älandsbro...
Citera
2012-05-05, 14:33
Medlem
Jag har inget minne av det. Jag tror du blandar ihop händelser.
Citera
2012-07-13, 17:59
Medlem
Har ett svagt minne av detta från min barndom. Minns att jag och morsan hörde på radio att dom rånat en av bankerna i Kälarne. Måste ha varit på hösten för om jag inte minns fel gick vi ner till slakthuset för att kolla på en älg som farsan skjutit.

En av gubbarna hade iaf sett flyktbilen när dom passerade byn hemma som ligger några mil från kälarne.

Nåt mer kommer jag inte ihåg av själva händelsen men har någon mer info om det så vill jag gärna ta del av det.
Citera
2012-07-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselmannen84
Har ett svagt minne av detta från min barndom. Minns att jag och morsan hörde på radio att dom rånat en av bankerna i Kälarne. Måste ha varit på hösten för om jag inte minns fel gick vi ner till slakthuset för att kolla på en älg som farsan skjutit.

En av gubbarna hade iaf sett flyktbilen när dom passerade byn hemma som ligger några mil från kälarne.

Nåt mer kommer jag inte ihåg av själva händelsen men har någon mer info om det så vill jag gärna ta del av det.

Kul att det är någon fler som kommer ihåg alla fall bankrånet i Kälarne, det kan ju hända att jag blandat ihop händelser som "Wahrsager" påstår, det kan ju i och för sig hända att det var olika GM i de två rånen....???? Men att det var ett spädbarn inblandat i alla fall i Älandsbro är jag hyfsat säker på, undrar om inte det hände januari/februari 1988...
Citera
2012-07-13, 20:05
Medlem
rigbos avatar
Sparbanken i Kälarne rånades strax före stängningsdags 22 december 1988. Rånbytet uppskattades till 27 000 kronor. 1 februari 1989 rånades posten i Älandsbro på 319 000 kronor. Polisen kunde under flykten gripa en 26-årig man som genomfört rånet och en 36-årig kvinna som körde flyktbilen. Hemma i parets lägenhet i Härnösand fanns deras åtta månader gammal son.

Paret hade dålig ekonomi och såg sig tvingade att råna. Första rånet gav för lite pengar så de genomförde ett till. I tingsrätten dömdes mannen till fyra års fängelse och kvinnan till ett års fängelse.
Citera
2012-07-13, 21:31
Medlem
Kvinnan har varit död i många år nu men mannen & sonen bor i en mindre ort i Jämtland numera.
Citera
2012-07-14, 08:24
Medlem
Det låter som om det inte bara var fantasifoster från min sida alltså, så kvinnan är död..., måste ha dött relativt ung, var det en olycka eller missbruk eller??
Citera
2012-07-22, 19:39
Medlem
zipp01, du har pm..
Citera
2014-11-19, 21:56
Medlem
Sesambiffs avatar
Ursäkta upptaganded av en gammal tråd, men jag blev nyfiken!
Kan nån skriva ut ett maskerat namn och bostadsort på karln?
Eller dra iväg ett PM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in