2012-04-28, 13:06
Medlem
Hej. Brott och Straff är inte precis mitt... "ämne" men jag intresserad och vill veta vad nu tycker om dessa frågor:
Typ, vilka frågor uppfattar ni som svårast för en rättegång att ta ställning till? Och hur viktigt är det att ha en skicklig advokat egentligen? Tror ni att alla behandlas lika inför lagen? Eller finns det grupper som särbehandlas, och vad kan man i så fall göra åt det??

I alla rättstater finns en princip om att hellre fira än att fälla, varför det är så viktigt? Finns det några problem med det?

Hur fungerar lagen om nödvärn nu? Jag har försökt att hitta det, trodde det skulle vara mkt om detta ute på nätet. Jag kanske är inte så bra på att researcha -.-' men ja, jag skulle vilja veta vad som talar för respektive mot att utvidga och vad vi får göra för att för att försvara oss?
Citera
2012-04-28, 13:45
Medlem
Trovärdigheten i olika motsträviga vittnes berättelser skulle jag tro.
Advokat spelar helt klart roll, men mindre roll än i tex USA.
Nej, alla behandlas inte lika inför lagen.
Hellre 100busar friade än 1oskyldig bakom galler är väll rätt bra, skulle du vilja sitta oskyldig i 14år för mord?
Lagen om nödvärn fungerar nog bra, sålänge man har en fara mot sitt eget eller nån annans liv kan man gå ganska långt utan att riskera straff. Straff blir det om man tex slår en angripare till marken och efter det sparkar på denne eller liknanade.
Senast redigerad av nilltre 2012-04-28 kl. 13:45. Anledning: tog bort onödigt citat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in