• 1
  • 2
2012-04-28, 01:35
Medlem
Leifsons avatar
Satt och funderade på en grej som jag inte riktigt vet vart den hör hemma, men här verkade bäst.

Det jag undrade är, att när man kokar någon tydlig kokvara (typ pasta, ägg, potatis) så vet man ju att vattnet alltid är precis 100 grader, för annars förångas det. Men vad hade hänt ifall man hade "kokat" dessa grejer i vatten som är 99.9 grader (rent teoretiskt), det vill säga precis under kokpunkten, hela tiden? Är det endast temperaturen som spelar roll borde ju rimligen maten bli nästan exakt likadan vid 99.9 som vid 100 grader.. Eller är det så att det händer något speciellt med vätskan i dessa grejer i just kokprocessen, som gör att de blir "klara"?
Citera
2012-04-28, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leifson
Satt och funderade på en grej som jag inte riktigt vet vart den hör hemma, men här verkade bäst.

Det jag undrade är, att när man kokar någon tydlig kokvara (typ pasta, ägg, potatis) så vet man ju att vattnet alltid är precis 100 grader, för annars förångas det. Men vad hade hänt ifall man hade "kokat" dessa grejer i vatten som är 99.9 grader (rent teoretiskt), det vill säga precis under kokpunkten, hela tiden? Är det endast temperaturen som spelar roll borde ju rimligen maten bli nästan exakt likadan vid 99.9 som vid 100 grader.. Eller är det så att det händer något speciellt med vätskan i dessa grejer i just kokprocessen, som gör att de blir "klara"?
Som du borde ha lärt dig på fysiken kommer vatten att förångas vid 100 grader ja, men det skiter ju ett ägg i, så klart. Det går bra att koka ägg vid 90 grader om du låter de koka i ett par minuter extra.
Citera
2012-04-28, 01:46
Medlem
Leifsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Som du borde ha lärt dig på fysiken kommer vatten att förångas vid 100 grader ja, men det skiter ju ett ägg i, så klart. Det går bra att koka ägg vid 90 grader om du låter de koka i ett par minuter extra.

Naturligtvis vet jag att vatten förångas vid 100 grader (Det skrev jag ju till och med i första texten) men det hade ingenting med saken att göra egentligen. Men det går alltså "koka" ägg i vatten som inte kokar, och det endast är temperaturen som styr? Alltid funderat om själva kokprocessen är bra till något annat än att hålla vattnet på jämn temperatur, och det är den uppenbarligen inte då.
Citera
2012-04-28, 01:53
Medlem
Bongomans avatar
Sök på tjälknöl. Inte ovanligt att man lagar kött i timmar på 75 grader.
Citera
2012-04-28, 01:54
Medlem
Citat:
Naturligtvis vet jag att vatten förångas vid 100 grader (Det skrev jag ju till och med i första texten) men det hade ingenting med saken att göra egentligen. Men det går alltså "koka" ägg i vatten som inte kokar, och det endast är temperaturen som styr? Alltid funderat om själva kokprocessen är bra till något annat än att hålla vattnet på jämn temperatur, och det är den uppenbarligen inte då.
Själva kokprocessen är ju processen att omvandla flytande vatten till ånga. Och det är en synnerligen användbar process. Före el var det så alla tåg fungerade t.ex.
Ägg stelnar vid lägre temp än så, vet inte exakt temp för det och t.ex. i kokböcker o dyl där man ska göra en stek i ugnen och kolla temp pratas det om temp omkring 65 grader snarare än 99.
Citera
2012-04-28, 02:03
Medlem
När man kokar ägg behöver/ska vattnet inte stormkoka, det räcker med att låta vattnet sjuda och då är det mindre risk att skalet spricker. Likaså ska man spola äggen med kallt vatten när de är lagom tillagade för att avsluta kokprocessen, om du vill ha löskoka ägg och låter dem ligga kvar i det varma vattnet en stund så är de inte längre löskokta när du ska äta dem: http://www.ica.se/Recept/koka-agg-422309/
Citera
2012-04-28, 02:04
Medlem
Leifsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Själva kokprocessen är ju processen att omvandla flytande vatten till ånga. Och det är en synnerligen användbar process. Före el var det så alla tåg fungerade t.ex.
Ägg stelnar vid lägre temp än så, vet inte exakt temp för det och t.ex. i kokböcker o dyl där man ska göra en stek i ugnen och kolla temp pratas det om temp omkring 65 grader snarare än 99.

Inte i matlagning, som det här ändå handlar om.

Och ägg var bara ett generellt exempel. Vad jag egentligen vill veta är om det finns något livsmedel man inte kan tillaga utan att det är precis 100 grader. Alltså, ett livsmedel där självkokprocessen, och inte bara temperaturen, krävs.
Citera
2012-04-28, 02:09
Medlem
Citat:
Inte i matlagning, som det här ändå handlar om.

Och ägg var bara ett generellt exempel. Vad jag egentligen vill veta är om det finns något livsmedel man inte kan tillaga utan att det är precis 100 grader. Alltså, ett livsmedel där självkokprocessen, och inte bara temperaturen, krävs.
OK... Tja, ångkokta grönsaker är svåra att laga utan ånga..
Citera
2012-04-28, 03:29
Medlem
lindhollows avatar
A shit! Det blir som konstigt med det här matlagningsexemplet. Kokning är bra för då dör mycket bakterier. Annars är det ju.. mat.. lixom. Va fan, har du aldrig lagat mat? Det blir så jävla teoritiserat på ngt jävla sätt. Testa och se. Vissa grejer skjuder man (tex äggskal som man ej vill spricker), vissa stormkokar man (pasta, blir godast då). Testa dig fram! Fast jag antar att det inte handlar om det här.. Du "undrar bara"? Eller?
Citera
2012-04-28, 04:57
Medlem
Niramons avatar
Men om man då tar en morotsbit ex 2x2x2 cm och kokar den i exakt 100 gradigt vatten och tar
ytterligare en sådan likadan bit från samma morot och lägger in den i en 100gradig vamluftsugn.
är då den "mekaniska nötningen" som bubblorna i vattnet utgör en påskyndande faktor för att uppnå "aldente" eller är tillagningstiden exakt densamma för båda sätten för att en viss given mjukhet skall uppnås?
Citera
2012-04-28, 04:57
Bannlyst
Gör såhär! Tappa upp ett bad med 99gradigt vatten och eller rent av ett 70gradigt ... låt pastan ligga i vattnet det kommer ta lite längre tid men den kommer bli tillagad.

Ät gärna kött/grönsaker till pastan så ska du se att du slipper fundera ....

Mvh
Citera
2012-04-28, 05:03
Medlem
lindhollows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niramon
Men om man då tar en morotsbit ex 2x2x2 cm och kokar den i exakt 100 gradigt vatten och tar
ytterligare en sådan likadan bit från samma morot och lägger in den i en 100gradig vamluftsugn.
är då den "mekaniska nötningen" som bubblorna i vattnet utgör en påskyndande faktor för att uppnå "aldente" eller är tillagningstiden exakt densamma för båda sätten för att en viss given mjukhet skall uppnås?

Men va fan! (igen). Sätt dig i en bastu i 80 garader. Sen, lägg dig i ett bad i 80 grader.. Vad kom du fram till..? Vatten leder värme bättre än luft. Goddag yxskaft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in