Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-27, 20:03
  #1
Medlem
Är nybörjare när det gäller detta ämnet..
Har kört backtrack på live usb ett tag, och installerade idag det på burken, med krypterad disk. Nu är nätverket (wlan0) dött. Wlan0 är uppe, men vägrar hitta nätverk, fick error om att wicd.d inte kunde kommunicera, ändrade i wicd-wireless.conf och tog bort de 2 blankstegen på sista raden, då försvann felet.

Men wlan vägrar hitta nät? Vart börjar jag leta? Det har alltid fungerat förut, enda jag gjort sedan det fungerade var en apt-get update och upgrade. Har drivrutinen blivit knas?
Citera
2012-05-02, 00:20
  #2
Medlem
Bent Metals avatar
Svårt att säga. Vet inte ens om jag uppfattar dig rätt.
wlan0 är ju nätverksinterfacet, inte nätverket i sig.

airmon-ng är väl det simplaste för dig att köra för att se vilken drivrutin du använder för interfacet. Jag skulle nog testa (om det är möjligt) att koppla upp mig kabelburet sedan göra en purge på wicd, sedan installera det igen och se ifall det funkar bättre.

Annars kanske du skulle prova på att ansluta mer manuellt med hjälp utav wpa_supplicant?

Hittar du nätverk tex med "iwlist wlan0 scan" ?
__________________
Senast redigerad av Bent Metal 2012-05-02 kl. 00:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback