2005-02-21, 01:02
Medlem
Perriss avatar
God natt!

"Så här kul har jag inte haft sen vi draggade efter farfar i fel sjö!"

Denna geniala och underbara dräparkommentar har jag stött på och använt under flera muntra år. I början var jag ganska säker på att en vän uppfunnit hela kakan själv, men efter att ha läst den flera gånger här på FB, senast idag, så får jag såklart omvärdera min väns uppfinningsrikedom och framförallt, fundera på var den egentligen kommer ifrån.

Skulle jag få gissa fritt så luktar det ju lite svensk 80-tals komedi, men här slutar spåren. Om någon tror sig veta upphovsmannen och/eller var det hördes första gången så vore jag evigt tacksam och en smula gladare till mods.

/perris
Citera
2005-02-21, 01:18
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
God natt!

"Så här kul har jag inte haft sen vi draggade efter farfar i fel sjö!"

Denna geniala och underbara dräparkommentar har jag stött på och använt under flera muntra år. I början var jag ganska säker på att en vän uppfunnit hela kakan själv, men efter att ha läst den flera gånger här på FB, senast idag, så får jag såklart omvärdera min väns uppfinningsrikedom och framförallt, fundera på var den egentligen kommer ifrån.

Skulle jag få gissa fritt så luktar det ju lite svensk 80-tals komedi, men här slutar spåren. Om någon tror sig veta upphovsmannen och/eller var det hördes första gången så vore jag evigt tacksam och en smula gladare till mods.

/perris
Antar att det är en variant på "Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

Svärmorsvitsen uppenbar, farfarsvarianten tycker jag saknar poäng. Vad är det för komik kopplat till 'farfar'?

ref. http://www.yttermera.se/levandehumorkultur/pages/svenska_ordsprak.html
Citera
2005-02-21, 01:28
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Antar att det är en variant på "Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

Svärmorsvitsen uppenbar, farfarsvarianten tycker jag saknar poäng. Vad är det för komik kopplat till 'farfar'?

ref. http://www.yttermera.se/levandehumorkultur/pages/svenska_ordsprak.html
Åh fan, den tackar vi för. Svärmorsvarianten har jag faktiskt inte hört vad jag minns, den med farfar gillar jag bara för att den är så fantastiskt galen, så det blir kul. Så det är alltså ett ordspråk från början. Men är det ett etablerat ordspråk? Har du hört den ofta?

/perris
Citera
2005-02-21, 01:34
Medlem
Maeglins avatar
Ärligt talat tyder det, Perris på god smak att starta en tråd om detta!
Uttrycket är förbannat roligt och jag som inte visste att det var vedertaget trodde att det var någon lustig filur här i forumet som myntat det..

Men där ser man..
Jag tror att jag sett någon gammal svensk pilsnerfilm för länge sedan där dom säger något liknande..
Citera
2005-02-21, 12:24
Medlem
Nulles avatar
Jag tycker att varianten med farfar är betydligt roligare än den med svärmor. Fråga mig inte varför; sjukt rolig humor är det i alla fall. Jag minns hur jag skrattade högt för mig själv när jag såg citatet för första gången (i Perris signatur).
Citera
2005-02-21, 12:34
Medlem
wpctds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulle
Jag tycker att varianten med farfar är betydligt roligare än den med svärmor. Fråga mig inte varför; sjukt rolig humor är det i alla fall. Jag minns hur jag skrattade högt för mig själv när jag såg citatet för första gången (i Perris signatur).

Håller med om att farfarsvarianten är mycket roligare.
Citera
2005-02-21, 12:40
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Åh fan, den tackar vi för. Svärmorsvarianten har jag faktiskt inte hört vad jag minns, den med farfar gillar jag bara för att den är så fantastiskt galen, så det blir kul. Så det är alltså ett ordspråk från början. Men är det ett etablerat ordspråk? Har du hört den ofta?

/perris
Jajamensan, den har varit med i många år, farfarsvarianten är av senare datum, och det ologiska gör väl den rolig på sitt sätt. Vet faktiskt inte om man har kopplat originalet till någon, aldrig sett något namn. Skiter i vilket, eller varför inte avsluta med ett annat ordspråk - Även den starke får ta i när han skiter. Det kommer nog en farfarsvariant på den också, vad det lider...
Citera
2005-02-21, 20:06
Medlem
Farbror Buskes avatar
Citat:

/perris

OT: får mig helt osökt att tänka på vitsen:
-Vad äter du på lille vän?
-Mojot!
-Men det knastrar ju inte?
-Jutten!

Den är så poänglös så att den blir rolig...
Citera
2005-02-21, 20:09
Medlem
Farbror Buskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Jajamensan, den har varit med i många år, farfarsvarianten är av senare datum, och det ologiska gör väl den rolig på sitt sätt. Vet faktiskt inte om man har kopplat originalet till någon, aldrig sett något namn. Skiter i vilket, eller varför inte avsluta med ett annat ordspråk - Även den starke får ta i när han skiter. Det kommer nog en farfarsvariant på den också, vad det lider...

"Även en stomiopererad får ta i när han skiter"?
Citera
2005-02-21, 20:17
Medlem
....Eller: Så här roligt har jag inte haft sen farmor fastnade med pattarna i mangeln.
Citera
2005-02-21, 20:25
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitching Heep
....Eller: Så här roligt har jag inte haft sen farmor fastnade med pattarna i mangeln.

Den tänkte jag också på. Fast jag tror att det var svärmor där också.

Det skojiga är ju att utsätta någon man antingen gillar eller mera troligt ogillar för en hemsk eller i alla fall obehaglig upplevelse och sedan påstå att detta var det roligaste man upplevt.

En sorts galghumor.

Kan man ju göra många varianter på.
Citera
2005-02-21, 20:28
Medlem
Luxuss avatar
farfar-varianten saknar poäng. Dylika vitsar är bara roliga om de har en stickande poäng. Annars är det endast ett exempel på dålig humor - i klass med pajer i ansiktet eller halk orsakat av bananskal, eller varför inte gå-under-stegen-å-få-en-färgburk-i-huvudet....
Fyfan säger jag bara
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in