2005-02-21, 22:58
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Ärligt talat tyder det, Perris på god smak att starta en tråd om detta!
Uttrycket är förbannat roligt och jag som inte visste att det var vedertaget trodde att det var någon lustig filur här i forumet som myntat det..

Men där ser man..
Jag tror att jag sett någon gammal svensk pilsnerfilm för länge sedan där dom säger något liknande..
Aha! Detta mysterium blir bara mer och mer mystiskt. En pilsnerfilm alltså, ja, det låter ju inte helt otroligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
OT: får mig helt osökt att tänka på vitsen:
-Vad äter du på lille vän?
-Mojot!
-Men det knastrar ju inte?
-Jutten!

Den är så poänglös så att den blir rolig...
Hohooo! Den hade jag glömt, en riktigt härlig klassiker som känns lite mysigt sjuttital sådär.

Nåväl go vänner. Möjligen kommer vi inte längre i gåtan men vi har i alla fall kommit överrens om att det är kul - och det kanske är huvudsaken.

/perris
Citera
2005-02-22, 23:43
Medlem
Citat:
OT: får mig helt osökt att tänka på vitsen:
-Vad äter du på lille vän?
-Mojot!
-Men det knastrar ju inte?
-Jutten!

... får mig att tänka på:
- Vad smaskar du på?
- Sockej!
- Men det låter ju inget?
- Jaggsockej!

Omväxling förnöjer...
Citera
2005-02-22, 23:59
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitching Heep
....Eller: Så här roligt har jag inte haft sen farmor fastnade med pattarna i mangeln.

Den meningen finns att läsa i "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" av Håkan Nesser. Så nu vet ni det också.

"Så här roligt har jag inte haft sen farfar fastnade med pungen i mangeln."?
Citera
2005-02-23, 00:04
Medlem
Citat:
För övrigt tycker jag att alla knarkare ska dö!

Det här är lite, eller jävligt, off-topic, men om det har undgått dig så kan jag berätta att ska alla dö. Hoppas du inte drömmer mardrömmar över det, men så är det.
Citera
2005-02-23, 11:47
Medlem
Svalbards avatar
Apropå svärmor kommer jag att tänka på den barske tyske generalen som,
enligt legenden, bara skrattade två gånger i sitt liv. Första gången var
när hans svärmor dog; andra gången när han såg Waxholms fästning.
Är det nån som vet vad han hette?
Citera
2005-02-23, 12:51
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Big D
Det här är lite, eller jävligt, off-topic, men om det har undgått dig så kan jag berätta att ska alla dö. Hoppas du inte drömmer mardrömmar över det, men så är det.

om vi säger så här då, alla knarkare borde avrättas.
Citera
2005-02-23, 12:56
Medlem
För att återgå till den ursprungliga frågeställningen kan jag säga att jag kommer ihåg att Martin Timell drog vitsen när han var programledare i "Bullen" för länge sedan och att det då var just "farfar" som det draggades efter. Huruvida Timell står som upphovsman ska jag dock låta vara osagt.

En liten parentes: personligen tycker jag inte den vinner på att byta ut "farfar" mot "svärmor".
Citera
2005-02-23, 15:20
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
* Ska vi lägga ned utbytet av vitsar och hålla oss till topic? *
Citera
2005-02-23, 15:25
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norma Jean Bell
För att återgå till den ursprungliga frågeställningen kan jag säga att jag kommer ihåg att Martin Timell drog vitsen när han var programledare i "Bullen" för länge sedan och att det då var just "farfar" som det draggades efter. Huruvida Timell står som upphovsman ska jag dock låta vara osagt.

En liten parentes: personligen tycker jag inte den vinner på att byta ut "farfar" mot "svärmor".
Mycket trevlig inormation! Det kan ju vara förklaringen till att skämtet fått en uppsving i den yngre generationen, och att det är just farfarsvarianten som flitigast används. Se vad man lär sig!

/perris
Citera
2005-02-23, 22:05
Medlem
Farbror Buskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svalbard
Apropå svärmor kommer jag att tänka på den barske tyske generalen som,
enligt legenden, bara skrattade två gånger i sitt liv. Första gången var
när hans svärmor dog; andra gången när han såg Waxholms fästning.
Är det nån som vet vad han hette?

Tänkte först på Tilly, men se då jag kollade upp det, visade det sig faktiskt vara Helmuth von Moltke
Citera
2005-02-23, 23:25
Medlem
Cohibas avatar
Visst är farfar mycket roligare än svärmor. Med svärmor hade den bara blivit ytterligare en variant på ett genomtröskat tema, men med farfar i huvudrollen känns uttrycket fräscht och schvungfullt.
Citera
2005-02-25, 08:25
Medlem
Ördögs avatar
Det äldsta belägget jag har för ordspråket är en teckning av Albert Engström. Den återges i "Hjärterdam och Svartepetter", del XV av hans "Samlade teckningar" från 1932. Sannolikt har den först publicerats i Söndagsnisse-Strix, men jag har ingen aning när.

Teckningen visar två män utan speciella särdrag, och den ena av dem flinar brett och säger: "Så roligt har jag inte haft, sen jag draggade efter svärmor!" Inget om någon fel sjö, alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in