2012-04-27, 06:38
Medlem
Hej!

Som rubriken lyder har jag igår fått min nya Ibanez ART500E. Det är en gitarr som jag vill vara mycket nöjd med, men inte riktigt kan vara för tillfället.... :-\ Mitt problem är att den inte ger ifrån sig speciellt mycket dist. Mikrofonerna som sitter på är ett par EMG 81/60. Jag har funderat på om det är min förstärkare (laney lg354) som inte orkar driva mickarna riktigt? Jag har en längre tid tänkt köpa ny förstärkare, men har inte riktigt fått tummen ur.. Kanske ska sluta slacka och skaffa mig en :-P
min gamla gsa60 har inga problem att dista som den ska. Det är bara min nya gitarr som inte låter riktigt som jag vill.. :-(

Tack på förhand,
pyret
Citera
2012-04-27, 09:41
Medlem
shovits avatar
Har du justerat mickhöjden? Bytt kanal till "crunch"?
Citera
2012-04-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shovit
Har du justerat mickhöjden? Bytt kanal till "crunch"?
Tack för ditt svar.
Justerat höjden har jag inte gjort. Kan det vara så avgörande alltså? Just nu när förstärkaren är inställd på crunch och distens är maxad, så låter min ART500E ungefär som om jag hade ställt in allt för att spela blues.
Citera
2012-04-27, 10:19
Medlem
shovits avatar
EMG 81 ska tydligen vara aktiva mickar. Har du satt i ett 9v batteri?
Citera
2012-04-27, 10:33
Medlem
Citat:
EMG 81 ska tydligen vara aktiva mickar. Har du satt i ett 9v batteri?
Det sitter ett batteri i. Jag testade att ta ut batteriet utan att märka någon som helst skillnad. Batteriet är helt nytt och det är ström i det.
Citera
2012-04-27, 10:48
Medlem
shovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaPyret
Det sitter ett batteri i. Jag testade att ta ut batteriet utan att märka någon som helst skillnad. Batteriet är helt nytt och det är ström i det.

Enda jag kan komma på nu är att det skulle finnas en av/på knapp eller att du måste ha mono kabel för att sluta kretsen.

http://www.seymourduncan.com/images/...lackout_1v.jpg

Visserligen inte samma pickup men troligen samma princip med att använda uttaget som strömbrytare. Så lämna inte kabeln i gitarren efter du lirat.
Citera
2012-04-27, 10:53
Medlem
Citat:
Enda jag kan komma på nu är att det skulle finnas en av/på knapp eller att du måste ha mono kabel för att sluta kretsen.

http://www.seymourduncan.com/images/...lackout_1v.jpg

Visserligen inte samma pickup men troligen samma princip med att använda uttaget som strömbrytare. Så lämna inte kabeln i gitarren efter du lirat.
Hmm. Tack för hjälpen i alla fall
Får ta och höra av mig till butiken och se om de kanske vet vad felet är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in