• 5
  • 6
2012-07-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Visdomsorden är inte mina utan av någon känd ekonom och han har helt rätt då det är fattiglappar som tar smslån, det normala är att man har ett buffertsparande som man "lånar en tusenlapp eller två ur om behovet skulle uppstå.

Hoppas du inte blev ledsen i ögat nu.

han kan inte haft mycket hjärnverksamhet
Citera
2012-07-16, 15:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prikrux
Nej, det är inte att ljuga. Det är att ljuga att tala om för folk att någonting är billigare än det är och att i andra fall tala om att det är dyrare än det är.
Jag tycker att du är lite korkad som blint tror på vad storbankerna har bestämt ihop med stater och regeringar. Bankerna vill tjäna pengar och det ligger helt i deras intresse att få deras tjänster att låta så billiga som möjligt.
Bara för att EU godkänenr effektiv ränta som ett godtagbart mått på kostnaden för ett lån betyder inte att det faktiskt är den mest konsumentvänliga metoden att mäta den.

Om man tittar på andra företelleser, låt oss hitta på begreppet "effektiv kostnad". Kan du tala om för mig vad en bussresa som vara i 2 timmar för 120 kronor skulle kosta på årsbasis om man beräknar det med samma metod som man räknar ut effektiv ränta?

Jag försöker inte alls försköna smslån, men man behöver väl inte ljuga om kostnaden!?
Hur kan man beräkna en kostnad på årsbasis för något som inte alls är på årsbasis, det finns ju inte.

Eu godtar inte, eu *kräver* och det gör de för att även en lallande idiot skall kunna jämföra och förstå (tydligen funkar detta inte med dig tyvärr).

Hur man kan vara så inihelvete korkad att man inte förstår att ett jämförelsemått måste baseras på samma enheter för att bli relevant övergår mitt förstånd. Självklart måste jämförelsen vara på årsbasis och tänker du efter så inser du detta även om du inte *vill* inse hur dyrt det då bevisas vara.

Sluta nu att hävda något som inte stämmer, huruvida du lånar pengar på 1 dag eller 3 månader är fullkomligt ointressant sålänge man har ett jämförelsetal....
Citera
2012-07-16, 15:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
han kan inte haft mycket hjärnverksamhet

Mer än dig uppenbarligen.
Citera
2012-07-16, 15:29
Medlem
Citat:
Eu godtar inte, eu *kräver* och det gör de för att även en lallande idiot skall kunna jämföra och förstå (tydligen funkar detta inte med dig tyvärr).

Hur man kan vara så inihelvete korkad att man inte förstår att ett jämförelsemått måste baseras på samma enheter för att bli relevant övergår mitt förstånd. Självklart måste jämförelsen vara på årsbasis och tänker du efter så inser du detta även om du inte *vill* inse hur dyrt det då bevisas vara.

Sluta nu att hävda något som inte stämmer, huruvida du lånar pengar på 1 dag eller 3 månader är fullkomligt ointressant sålänge man har ett jämförelsetal....

Hävda vad som inte stämmer?
Jag säger bara att jämförelsekriterinerna inte stämmer, de är inte rättvisande eftersom de är skapade utifrån traditionella bankers sätt att erbjuda lån med lång löptid.

Varför är det självklart att jämförelsen måste vara på årsbasis??
Jämförelsen kan väl lika gärna vara på totalen dvs. på det belopp som man faktiskt betalar. Totalt sett, det är faktiskt det enda jag är intresserad av när jag tar ett lån. Jag vill veta vad det kostar, inte vad det kostar på ett år.

Om jag lånar 100000 kronor från bank X och totalkostnaden blir 18000 kronor och bank Y ger en totalkostnad på 17000 kronor, då är det ju den som är rätt bank. Det är helt ovidkommande vad den effektiva räntan säger.

Hur kan du vara så bombad så att du inte förstår att bankerna har ett finger med i spelet om hur man skall jämföra lån!? Du tror inte att de är ute efter att få låna ut så mycket pengar till så hög kostnad som möjligt? Du tror väl förmodligen att bankerna är sociala inrättningar som inte alls är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt med så stort räntegap som möjligt??m
Citera
2012-07-16, 15:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Hävda vad som inte stämmer?
Jag säger bara att jämförelsekriterinerna inte stämmer, de är inte rättvisande eftersom de är skapade utifrån traditionella bankers sätt att erbjuda lån med lång löptid.

Varför är det självklart att jämförelsen måste vara på årsbasis??
Jämförelsen kan väl lika gärna vara på totalen dvs. på det belopp som man faktiskt betalar. Totalt sett, det är faktiskt det enda jag är intresserad av när jag tar ett lån. Jag vill veta vad det kostar, inte vad det kostar på ett år.

Om jag lånar 100000 kronor från bank X och totalkostnaden blir 18000 kronor och bank Y ger en totalkostnad på 17000 kronor, då är det ju den som är rätt bank. Det är helt ovidkommande vad den effektiva räntan säger.

Hur kan du vara så bombad så att du inte förstår att bankerna har ett finger med i spelet om hur man skall jämföra lån!? Du tror inte att de är ute efter att få låna ut så mycket pengar till så hög kostnad som möjligt? Du tror väl förmodligen att bankerna är sociala inrättningar som inte alls är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt med så stort räntegap som möjligt??m

Jag ger upp, du är helt enkelt för korkad för att fatta.

Det är staten och i förlängning EU som styrt upp detta för att det finns folk som du

Något att ta till sig av och vara lite eftertänksam över kanske? Hur som helst, det finns låånga trådar här på flashback om smslån och slutkontentan i varje brukar vara att majoriteten, de ekonomiskt tänkande är kraftigt negativa till företelsen och sedan är det en liten klick stolskott som inte förstår att de slår sönder sin egen ekonomi genom att använda dem.

Om smslån är så bra och så nödvändiga, hur klarade vi oss före 2006 när de introducerades? Svalt människor?
Citera
2012-07-16, 16:12
Medlem
Citat:
Jag ger upp, du är helt enkelt för korkad för att fatta.

Det är staten och i förlängning EU som styrt upp detta för att det finns folk som du

Något att ta till sig av och vara lite eftertänksam över kanske? Hur som helst, det finns låånga trådar här på flashback om smslån och slutkontentan i varje brukar vara att majoriteten, de ekonomiskt tänkande är kraftigt negativa till företelsen och sedan är det en liten klick stolskott som inte förstår att de slår sönder sin egen ekonomi genom att använda dem.

Om smslån är så bra och så nödvändiga, hur klarade vi oss före 2006 när de introducerades? Svalt människor?

Hmmm, har jag sagt att det är bra med smslån?
Citera
2012-07-16, 16:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Hmmm, har jag sagt att det är bra med smslån?

Nej, du verkar mest försökt göra reklam för någon skitsida som du förmodligen tjänar pengar på.

Som jag skrivit tidigare framträder du nu som mindre korkad och istället som ett litet äckel vilket försöker slå mynt av korkade personers okunskap. Det är iof värre.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in