Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-27, 02:53
  #1
Medlem
engla-och-ekans avatar
tjenare, jag funderade vart taket ligger när det gäller sms lån? kan man maxa upp ett par miljoner, sen skita i att betala de för att sedan ansöka om personlig konkurs? nu kanske inte alla här känner för att göra något dylikt men om vi säger att personen är arbetslös och därför ej har någon inkomst, går det då? med dom miljonerna kan man ju dra utomlands och skita i allt eller har jag fel?
Citera
2012-04-27, 02:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engla-och-ekan
tjenare, jag funderade vart taket ligger när det gäller sms lån? kan man maxa upp ett par miljoner, sen skita i att betala de för att sedan ansöka om personlig konkurs? nu kanske inte alla här känner för att göra något dylikt men om vi säger att personen är arbetslös och därför ej har någon inkomst, går det då? med dom miljonerna kan man ju dra utomlands och skita i allt eller har jag fel?

Smslån ? Har du en jävla tur får du ta max 15-20 000 i smslån med en ränta att du ska betala tillbaka minst 40k
Citera
2012-04-27, 02:57
  #3
Medlem
engla-och-ekans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtemeTattoo
Smslån ? Har du en jävla tur får du ta max 15-20 000 i smslån med en ränta att du ska betala tillbaka minst 40k

är de allt? men hur länge och hur mkt måste de vara innan man får ansöka om personlig konkurs?
Citera
2012-04-27, 02:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engla-och-ekan
tjenare, jag funderade vart taket ligger när det gäller sms lån? kan man maxa upp ett par miljoner, sen skita i att betala de för att sedan ansöka om personlig konkurs? nu kanske inte alla här känner för att göra något dylikt men om vi säger att personen är arbetslös och därför ej har någon inkomst, går det då? med dom miljonerna kan man ju dra utomlands och skita i allt eller har jag fel?

Vad jag har sett så ligger taket på 10.000:-, men du kanske kan få låna lite mer någon annanstans.
Citera
2012-04-27, 02:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engla-och-ekan
tjenare, jag funderade vart taket ligger när det gäller sms lån? kan man maxa upp ett par miljoner, sen skita i att betala de för att sedan ansöka om personlig konkurs? nu kanske inte alla här känner för att göra något dylikt men om vi säger att personen är arbetslös och därför ej har någon inkomst, går det då? med dom miljonerna kan man ju dra utomlands och skita i allt eller har jag fel?

Rätta mig om jag har fel, men har inte de flesta smslån/ microlån sidorna en spärr att du bara kan låna mer pengar när du betalt tillbaka det förra lånet?
Är det verkligen värt att släppa allt man byggt upp för några miljoner?

Isof bättre att ta ett banklån på några miljoner, kombinera detta med lite smslån.

Fö.

"
Detta innebär att man under en viss tid, konkurstiden, inte får bestämma över sin egen ekonomi. När man går i personlig konkurs så utser tingsrätten en konkursförvaltare som ser till så att personens skulder betalas med personens tillgångar. Därmed innebär det inte att man blir skuldfri bara för att man försätts i konkurs. De skulder som finns kvar efter en konkurs kan man bli krävd på senare. Skulderna kvarstår alltså."
__________________
Senast redigerad av Polaren-Paer 2012-04-27 kl. 03:00.
Citera
2012-04-27, 03:01
  #6
Medlem
engla-och-ekans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polaren-Paer
Rätta mig om jag har fel, men har inte de flesta smslån/ microlån sidorna en spärr att du bara kan låna mer pengar när du betalt tillbaka det förra lånet?
Är det verkligen värt att släppa allt man byggt upp för några miljoner?

Isof bättre att ta ett banklån på några miljoner, kombinera detta med lite smslån.

Fö.

"
Detta innebär att man under en viss tid, konkurstiden, inte får bestämma över sin egen ekonomi. När man går i personlig konkurs så utser tingsrätten en konkursförvaltare som ser till så att personens skulder betalas med personens tillgångar. Därmed innebär det inte att man blir skuldfri bara för att man försätts i konkurs. De skulder som finns kvar efter en konkurs kan man bli krävd på senare. Skulderna kvarstår alltså."

men om man säger att man tar en jävla massa smslån av olika "banker" kan det gå då? nu säger jag inte att jag tänkte utföra detta utan var bara allmänt nyfikon
Citera
2012-04-27, 03:03
  #7
Medlem
Säg de finns 10 st bolag som lånar ut pengar

Vissa med samma ägare så kört o ta dubbelt där

Ser ut ungefär såhär då

2000 kr på ena
3000 kr på andra
4000 på ett
1500 kr på något annat
3500 på de sista

Personlig konkurs lär du ju få efter flera år när det överstigit 250.000 kr om ja inte minns fel och du kan även få avslag på skuldsanering med
Citera
2012-04-27, 03:06
  #8
Medlem
Säg du ska ha ut flera miljoner kör på detta öppna eget sen när det går bra ansöker du om lån men säg företaget har en omsättning på ett par miljoner kr / år så kan du låna pengar för o rusta upp eller bara försvinna me dom
Citera
2012-04-27, 04:52
  #9
Avstängd
PUTAMADs avatar
Haha go for it!
Citera
2012-04-27, 05:58
  #10
Moderator
v50s avatar
För att kunna ansöka om skuldsanering krävs det att skulden ska vara så pass stor att du ej ska kunna betala igen den på överskådlig framtid samt att skulderna är hyfsat gamla, dvs ett antal år, vad som gäller för personlig konkurs har jag ingen koll på, du får googla och se vad du hittar.

Som redan nämnts så kommer du aldrig kunna låna större belopp med sms-lån utan då får du satsa på blancolån (dvs lån utan säkerhet) med dem kan man ofta få låna 150 - 300 0000 på respektive ställe. Dock gör varje bolag en kreditkontroll på dig (det gäller även sms-långivare) och ser de att du har låg inkomst och många förfrågningar och lån sedan tidigare så är chansen liten / obefintlig att de lånar ut pengar till dig.

Så skippa hela iden den är bara korkad och om du mot förmodan skulle genomföra den finns det ingen garanti för att då får skuldsanering eller kan gå i konkurs vilket leder till att du får betalningsanmärkningar och skulder som tickar på år ut och år in. Då kommer du inte kunna teckna ens ett telefonabonnemang och än mindre få hyra en bostad eller liknande.
Citera
2012-04-27, 07:32
  #11
Medlem
miqqqas avatar
Personlig konkurs tar inte bort skulder, det innebär bara att du själv inte får ansvara för din ekonomi, alltså är det ingen plan. Skuldsanering är vad du vill ha då, men det finns en hel del krav för det.

Du kommer inte lyckas få mer än ett par hundra k i blancolån och det får du bara om du deklarerat en vettig inkomst..
Citera
2012-04-27, 07:48
  #12
Medlem
En vän till mig drabbades av personlig konkurs då de köpte ett hus som de inte
klarade att betala av.
Hon fick leva på existensminimum ett antal år och om hon ex. jobbade över så
tog de pengarna, så det var alltså helt meningslöst att försöka få in pengar som
inte var svarta då de tog varenda krona som var utöver lönen.
Så personlig konkurs är oerhört jobbigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback