• 1
  • 2
2012-05-01, 22:05
Medlem
001001s avatar
hej kompisar och vänner. ni verkar snälla, men ni kanske inte hört om buddhismen innan, eller om andra symboler som pekar mot riktig evig osårbarhet.
Citera
2012-05-02, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeraHB
Var det inte Aristoteles (om jag inte missminner mig), som sa att man uppnår den högsta lyckan när man inte gör något som leder till att bli lycklig.

Tex så kan man inte nå den högsta lyckan om jag tex pluggar till att bli läkare, för när jag blir läkare anses jag lycklig, när jag väl är läkare så vill jag ändra position, och strävar om att bli bättre.

Så kort och gott är det väl så att man når den ultimata lyckan när man bara är. Enligt honom då, fast jag motsäger mig inte den teorin heller.

Jag tror det ligger något i det du säger, men jag tror inte det nödvändigtvis stämmer.
Man kan nog vara som lyckligast "när man pluggar som läkare" men så länge man strävar efter att vara lyckligare så förstår man nog inte att man är som lyckligast just nu.
Citera
2012-05-02, 00:57
Medlem
WeraHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sargonistp
Jag tror det ligger något i det du säger, men jag tror inte det nödvändigtvis stämmer.
Man kan nog vara som lyckligast "när man pluggar som läkare" men så länge man strävar efter att vara lyckligare så förstår man nog inte att man är som lyckligast just nu.

Ja, man kan känna lycka att man pluggar till läkare, för att man så småningom kommer bli läkare. Så när man kommit till slutet på vägen, då det inte finns mycket annat att göra, då finns möjligheterna till att vara lycklig ^^
Citera
2012-05-03, 00:20
Medlem
Människan tenderar att hålla sig vid sitt sinnes fulla bruk när den känner för att nå central ändamål, i detta fallet, lycka - och kämpa för det. Man kan inte känna absolut lycka, det är alltid något som kan bli bättre; alltid någon brist någonstans. Således är svaret nej, om vi bemöter begreppet centralt istället för semi-aspekter likt pengar, där man faktiskt kan ha ett mål för att bli nöjd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in