2012-04-26, 23:48
Medlem
Jerkenhags avatar
Har ingen aning vart det här inlägget ska ligga men provar här. Jag har försökt hitta ett sätt att göra en hemmagjord greenscreen genom att hänga upp ett grönt lakan på väggen men färgen var fel och jag kan inte hitta någon bra nyans i butik eller på nätet. Om någon vet en hemsida eller en butik runt Sthlm/Uppsala som har antingen ett lakan eller liknande som fungerar bra som greenscreen och helst är stor så dela gärna med dig.
Citera
2012-04-27, 00:16
Medlem
Sadomans avatar
Det är möjligt att det inte är något fel på färgen på lakanet. Man kan i princip använda vilken färg som helst. Blått, grönt eller t.om rött. Beror på vad som ska keyas. Vanligaste felet man gör med chroma är att man inte ljussatt den ordentligt och att avståndet mellan bakgrund och förgrund är för kort. Beskriv problemet, hur din misslyckade key såg ut och vad du filmat med för kamera.

Annars har jag för mig att Material på Östgötagatan har lite tyger i nyanser som funkar. Har haft i alla fall.
Citera
2012-04-28, 20:44
Medlem
Jerkenhags avatar
Jag använde en väldigt mörk nyans och har hört att det fungerar bäst med en skrikig färg. Annars så hade jag bara en vanlig 5mp mobilkamera för att testa. Lakanet var uppsatt ungefär en meter framför objektet och det blev fel då vissa delar på olika material som skulle vara kvar(bland annat golvet och stol men även kläder och skinn) fick små prickar där bakgrunden som jag klippte in syntes genom. När jag ändrade inställningar så blev det istället åt andra håller och vissa delar av lakanet kom tillbaks.
Citera
2012-04-28, 21:55
Medlem
MrCaptains avatar
Kom ihåg att du måste sträcka ut lakanet ordentligt så du inte får några veck.
Och att rätt belysning är extremt viktigt ! Så du inte får oönskade skuggor osv.
Citera
2012-04-29, 17:40
Medlem
Sadomans avatar
Filmade eller fotade du med din mobilkamera? Hur som helst så blir materialet väldigt komprimerat med enklare kameror och det tycker inte keyers om. Vilken keyer använde du förresten? Det kanske skulle hjälpa att kika på ett par keyer tutorials. Finns några riktigt bra på videocopilot.net som kan ge dig tips. T.ex kan man använda masker till att helt enkelt klippa ut sin förgrund lite grovt. Då behöver du bara oroa dig om det gröna som är närmast förgrunds objektet. Masker, "garbage mattes", är så gott som standard förfarande med krångliga greenscreen.
Citera
2012-05-12, 18:21
Medlem
Twizzs avatar
Ja det ska vara ljusgrönt. Köpte från ebay. Hittade ingen i sthlm som hade eller butiker som säljer tar såna ocker priser. Men som sagt ljussättningen är värst att få till.
Citera
2012-05-12, 18:32
Medlem
Jerkenhags avatar
Jo jag använde mobilen först, kanske inte det bästa valet men provade lite snabbt och den riktiga kameran var inte laddad. Har kollat alla inledningsklipp på videocopilot och vet ungefär hur man gör och när jag testade så var det ett bra ljus i rummet med mycket få skuggor men det som kan vara problemet är nog det att det var veck i duken och det gjorde så att färgen kunde blir lik kläderna på några ställen så det blev fel.

Men Twizz, när du köpte på ebay, köpte du det som en Greenscreen eller sökte du på lakan/duk?
Citera
2012-05-13, 17:50
Medlem
Sadomans avatar
Pandurohobby har också grönt tyg som borde duga.
Citera
2012-05-13, 18:01
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkenhag
Jo jag använde mobilen först, kanske inte det bästa valet men provade lite snabbt och den riktiga kameran var inte laddad. Har kollat alla inledningsklipp på videocopilot och vet ungefär hur man gör och när jag testade så var det ett bra ljus i rummet med mycket få skuggor men det som kan vara problemet är nog det att det var veck i duken och det gjorde så att färgen kunde blir lik kläderna på några ställen så det blev fel.

Ju mer komprimerat det filmade materialet är desto svårare får keyern att göra en alfakanal. I videocopilot får de allt att se lätt ut då de filmar med riktigt bra kameror. En typisk hemmavideo kamera som en DSLR eller mobilkamera har inte ens hälften så bra färgsampling som den sämsta kameran de använder på video copilot (Panasonic HVX 200 t.ex). Men det finns en tutorial där de använder en Canon 5D mkII och där poängterar de alla problemen som man får med en sån kamera i greenscreen samband. Kolla den turotialsen om du inte gjort det än.

Och använd garbage mattes. Då behöver du bara oroa dig för den delen av greenscreenen som är närmast förgrunden. Passerar förgrunden ett veck och vecket ger dig problem i några frames så är det bara att painta bort vecket manuellt (rotoscoping. Ett annat standardverktyg inom effekter).
Citera
2012-05-24, 21:38
Medlem
Twizzs avatar
Köpte en riktig green screen. Fick slänga ut 1800 fast då var det som sagt en ställning till den med. funkar perfekt om det är bra belyst. Har haft dålug belysning då funkar inte premiere bra. måste lära mej jobba mer med after effects.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in