2005-06-30, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun
Hej
Vad tycker ni killar om tjejer/kvinnor med mjuk/mullig mage.
Och är de okej att ha lite "love handels" ?
Måste tjejer ha platt mage...
Jag hatar sit ups
vissa brudar kan vara lite mulliga, vissa inte. Men generellt sätt får ni inte vara feta.

så det är bara att börja träna falukorven!!
Citera
2005-06-30, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Vad är det här för jävla avdramatisering av ett av de största och snabbast växande hälsoproblemen i västvärlden?
Läs "Peta inte i maten!" av Mattias Svensson. Säg sen vad han har fel i. När man kommer med larmrapporter om att övervikt dödar så har man buntat ihop alla med BMI 25 och uppåt, vilket är helt felaktigt. Så gott som alla sjukdoms- och dödsfall sker i gruppen med extrem sjuklig fetma (BMI 45-50 och uppåt).

Stephan Rössner och och Yvonne Linné varnade till exempel för övervikt på DN Debatt, och skrev att en fet 30-årig man kan få sit liv förkortat med i genomsnitt 11 år. Det hade de hämtat från "Years of life lost due to obesity" från Journal of the American Medical Association (JAMA). Vad man inte nämnde i DN-artikeln var att det förutsatte att den 30-årige mannen hade ett BMI på 52,7 (vilket för en normallång man betyder en vikt på 170 kilo). En man med BMI på 30 förlorade i genomsnitt ett (1) år av sitt liv.

Artikeln visar en hel del som man annars inte får höra:

En vit man med fetma förlorar som sagt ett år, och har han redan i unga år svår fetma (BMI 35) så förlorar han tre år. Men - om personen ifråga är 46 år eller äldre finns det ingen förhöjd risk att dö.

Vita kvinnor kan - oavsett ålder - ha ett BMI på 27 utan risk för att dö i förtid, och vid BMI över 45 förlorar de 8 år.

Bland svarta män finns inget samband mellan vikt och för tidig död förrän vid BMI 32. För svarta kvinnor ligger gränsen vid BMI 37 (!).

Den siffra som man gång på gång använder, för att visa hur farligt det är att väga för mycket, gäller för en vit man i 20-årsåldern, med ett BMI över 45.

Om man dessutom studerar siffrorna och graferna så visar de en annan sak:

Den som redan i unga år har ett BMI på 18,5 (gränsen för normalvikt enligt WHO) riskerar att förlora 3-4 år av sitt liv (det är lika mycket som en person med BMI 36 riskerar att förlora). En man som ligger precis under gränsen, på BMI 17,5, löper samma risker som en person med BMI 40. En medellång man som väger 4 kilo under normalvikt löper alltså lika stor risk att dö i förtid som den som väger 50 (!) kilo över normalvikt. För kvinnor är spannet ännu större.

En femton år lång studie av 1 400 män i USA visade att bara 1 till 5 procent av någon riskfaktor för hjärtsjukdom kunde förklaras med ökad vikt. Statens folkhälsoinstitut säger att risken för hjärtinfarkt ökar med 5 procent för män och 3 procent för kvinnor, men det gäller först vid BMI över 35, något de inte säger. Det måste man själv läsa deras rapporter för att se, och hur många gör det?

Att gå upp i vikt när man blir äldre är till och med nyttigt! En studie av 4 500 äldre personer visade att varje 5-kilosökning minskade risken för åderförkalkning i hjärtats blodkärl med mellan 10 och 40 procent. Och så vidare.

Jag skulle kunna rabbla studier tills dina öron ramlar av, men det är inte så intressant. Jag frågar bara - hur många studier har du själv läst, och hur mycket har du bara gått på vad som står i Aftonbladet/Expressen/DN?
Citera
2005-06-30, 14:35
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Läs "Peta inte i maten!" av Mattias Svensson. Säg sen vad han har fel i. När man kommer med larmrapporter om att övervikt dödar så har man buntat ihop alla med BMI 25 och uppåt, vilket är helt felaktigt. Så gott som alla sjukdoms- och dödsfall sker i gruppen med extrem sjuklig fetma (BMI 45-50 och uppåt).

Stephan Rössner och och Yvonne Linné varnade till exempel för övervikt på DN Debatt, och skrev att en fet 30-årig man kan få sit liv förkortat med i genomsnitt 11 år. Det hade de hämtat från "Years of life lost due to obesity" från Journal of the American Medical Association (JAMA). Vad man inte nämnde i DN-artikeln var att det förutsatte att den 30-årige mannen hade ett BMI på 52,7 (vilket för en normallång man betyder en vikt på 170 kilo). En man med BMI på 30 förlorade i genomsnitt ett (1) år av sitt liv.

Artikeln visar en hel del som man annars inte får höra:

En vit man med fetma förlorar som sagt ett år, och har han redan i unga år svår fetma (BMI 35) så förlorar han tre år. Men - om personen ifråga är 46 år eller äldre finns det ingen förhöjd risk att dö.

Vita kvinnor kan - oavsett ålder - ha ett BMI på 27 utan risk för att dö i förtid, och vid BMI över 45 förlorar de 8 år.

Bland svarta män finns inget samband mellan vikt och för tidig död förrän vid BMI 32. För svarta kvinnor ligger gränsen vid BMI 37 (!).

Den siffra som man gång på gång använder, för att visa hur farligt det är att väga för mycket, gäller för en vit man i 20-årsåldern, med ett BMI över 45.

Om man dessutom studerar siffrorna och graferna så visar de en annan sak:

Den som redan i unga år har ett BMI på 18,5 (gränsen för normalvikt enligt WHO) riskerar att förlora 3-4 år av sitt liv (det är lika mycket som en person med BMI 36 riskerar att förlora). En man som ligger precis under gränsen, på BMI 17,5, löper samma risker som en person med BMI 40. En medellång man som väger 4 kilo under normalvikt löper alltså lika stor risk att dö i förtid som den som väger 50 (!) kilo över normalvikt. För kvinnor är spannet ännu större.

En femton år lång studie av 1 400 män i USA visade att bara 1 till 5 procent av någon riskfaktor för hjärtsjukdom kunde förklaras med ökad vikt. Statens folkhälsoinstitut säger att risken för hjärtinfarkt ökar med 5 procent för män och 3 procent för kvinnor, men det gäller först vid BMI över 35, något de inte säger. Det måste man själv läsa deras rapporter för att se, och hur många gör det?

Att gå upp i vikt när man blir äldre är till och med nyttigt! En studie av 4 500 äldre personer visade att varje 5-kilosökning minskade risken för åderförkalkning i hjärtats blodkärl med mellan 10 och 40 procent. Och så vidare.

Jag skulle kunna rabbla studier tills dina öron ramlar av, men det är inte så intressant. Jag frågar bara - hur många studier har du själv läst, och hur mycket har du bara gått på vad som står i Aftonbladet/Expressen/DN?

Spelar ingen roll, en tjej med flubbermage blir ändå inte attraktiv.

F.ö. så inbillar jag mig att en slank tjej äter hälsosammare och håller igång sin kropp bättre rent fysiskt vilket borde leda till att hon mår bättre och lever längre.
Citera
2005-06-30, 17:28
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Spelar ingen roll, en tjej med flubbermage blir ändå inte attraktiv.

F.ö. så inbillar jag mig att en slank tjej äter hälsosammare och håller igång sin kropp bättre rent fysiskt vilket borde leda till att hon mår bättre och lever längre.

haha, kunde inte sagt det bättre själv.

SkepticEnquirer: Sen handlar hela din post om åldersförkortning, inte om belastning på sjukvården i och med dåliga ryggar osv osv.
Är det samma sak här, så överbevisa mig gärna...
Citera
2005-07-25, 21:11
Medlem
CharlieRs avatar
Haha, jag har också läst den där boken.
Var lite skeptisk mot den bara, det är ju trots allt propaganda, det också.

Ni kanske hört talas om uttrycket 'fit but fat'?
Som Stasgsagasdg-vadpersonennukallarsig sagt så ligger det idealiska bmi:t absolut inte på 21 eller så. För kvinnor är 23 lägsta innan det blir ohälsosamt, och 27 högsta. Vad gäller kvinnors kroppsfett är det hälsosamt med någontin mellan 23 och 32. Skiljer sig starkt från männens.

Jag håller med om att det är äckligt och fult med fläskiga kvinnor trots allt, men uppenbarligen finns det killar som gillar det, och de är absolut inte abnormala på något sätt.

Jag menar, hallå, till och med jag har en pojkvän...
Citera
2005-07-25, 23:02
Medlem
AlfaPers avatar
Jag har inga som helst problem med tjejer med lite mage. Jag skulle hur många gånger som helst hellre vara tillsammans med en lite knubbig men snäll och intelligent tjej, än en smal och vältränad men korkad tjej.
Det yttre blir man snabbt less på.

Och ärligt talat, om man inte har perfekt kropp själv så kan man knappast ställa dom kraven på kvinnorna heller.
Citera
2005-07-26, 00:01
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaPer
Jag har inga som helst problem med tjejer med lite mage. Jag skulle hur många gånger som helst hellre vara tillsammans med en lite knubbig men snäll och intelligent tjej, än en smal och vältränad men korkad tjej.
Det yttre blir man snabbt less på.

Varför inte en smal, vältränad, intelligent tjej? Jag blir inte trött på det yttre särskilt snabbt, därmed inte sagt att jag skulle vara tillsamman med en puckad tjej bara för hon har tight kropp.

Citat:
Och ärligt talat, om man inte har perfekt kropp själv så kan man knappast ställa dom kraven på kvinnorna heller.

Visst kan man det, men det blir kanske svårare att skaffa dem (tjejerna).
Citera
2005-07-26, 00:15
Medlem
14-22

Ni är säkert ett gäng grabbar runt 14-22 med förvrängd bild när det gäller tjejer, ni sitter väl och runkar till porrfilmer eller HM katalogen.
Den dagen ni står öga mot öga med den ni älskar, så betyder hängmagen inte mycket!
Citera
2005-07-26, 00:42
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musgott
Ni är säkert ett gäng grabbar runt 14-22 med förvrängd bild när det gäller tjejer,

Faktiskt inte, ställer inte högre krav på en flickvän än vad jag gör på mig själv.

Citat:
ni sitter väl och runkar till porrfilmer eller HM katalogen.

Porrfilm, visst. H&M-kataloger, nej.

Citat:
Den dagen ni står öga mot öga med den ni älskar, så betyder hängmagen inte mycket!

Och om hon älskar mig och är mån om sin hälsa så håller hon sig i form, precis som jag gör för henne.
Citera
2005-07-26, 03:02
Bannlyst
Lagom är bäst, inte för tjock, inte för smal.
Bara lagom gó....
Citera
2005-07-26, 08:35
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asnan
Lagom är bäst, inte för tjock, inte för smal.
Bara lagom gó....

Ska ju inte vara benigt smal, inte heller fläskigt fet... Utan mitt emellan, lite mysigt att ta på..
Citera
2005-07-26, 12:20
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuXI

Ska ju inte vara benigt smal, inte heller fläskigt fet... Utan mitt emellan, lite mysigt att ta på..

Fast är nog nyckeloredet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in