2012-04-26, 19:55
Medlem
Måste lösa ett problem med lån hos banken.

Scenario:
För tillfället bor jag och min sambo i en bostadsrätt som är belånad till lite knappt 80%. Nu vill vi bygga ett hus. Har pratat med två banker och båda kom fram till att vi klarar av lånen, problemet ligger i bostadsrätten som vi äger nu. Dom vill inte att vi äger den undertiden vi bygger, för att dom ser det som en osäkerhet, dvs. att vi inte får den såld när vi ska flytta in i huset. Det är dock okej om vi bor i en hyresrätt undertiden men vi vill undvika att flytta.

Vad har ni för förslag på att lösa situationen?

Jag tänker att min far kan ta över lånen på bostadsrätten fast det är vi som kommer betala dem. Vad händer med bostadsrätten då, måste han stå som ägare för den? Tänker att det blir lite drygt att dels skriva över den på han, med medlemskap i föreningen osv. Är det helt enkelt upp till hans bank att värdera om han klarar av lånen? Kan han ha den bostaden som säkerhet för lånet utan att han står som äger för den?

Tacksam för svar och andra förslag på hur vi kan lösa det!
Citera
2012-04-26, 20:54
Medlem
Per Feckts avatar
Det enklaste borde vara att låta din pappa vara borgensman för lånet på lägenheten, eller för lånet ni ska ta för att bygga huset. Just nu är den enda säkerhet ni har er lägenhet.

Så om din pappa har ett lågt belånat hus eller lägenhet, och han går med på denna lösning skulle jag köra på det om jag var du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in