du rknar 10000 * 1,035 varje r s fr fram det. Finns kanske andra stt men s gjorde jag.
Fast om detta r en skoluppgift kan jag tycka att man ska rkna bort skatten ocks.
du rknar 10000 * 1,035 varje r s fr fram det. Finns kanske andra stt men s gjorde jag.
Fast om detta r en skoluppgift kan jag tycka att man ska rkna bort skatten ocks.
Luktar mattelxa. Gissningsvis matte c eller d?
Om vi frenklar problemet och struntar i skatten p rntan s kan du anvnda den generella formeln fr en geometrisk summa: S = a (k^n - 1) / (k - 1). I ditt fall r summan S = 130 000, a = 10 000, k = 1,035 och n = antal insttningar du behver gra. Ls ut n frn formeln (du behver anvnda logaritmreglerna) och du fr n = 10,9... dvs 11 insttningar.
Om den frsta gjordes 1/1 2011 grs den 11:e 1/1 2021. Vilket stmmer verens med Diablos utrkning.
Tar man hnsyn till skatten s ker du antagligen p en insttning till innan du r uppe ver 130 000.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!