2005-02-20, 21:20
jag har funderat på en sak som jag tycker är ganska så klurig. jag ska försöka formulera det här så får någon smart person säga om jag har fel och isåfall varför.
vi utgår från att ljusets hastighet är exakt 300 000 km/s. vi har två personer A och B och en längdskala med 300 000 km mellan varje markering (dvs. en ljussekund). även en foton. längdkontraktin och tidsdilation borde påverka detta men jag vet inte exakt hur så jag tar inte hänsyn till det.
utgångsläget:
1 sekund senare enligt A:
1 sekund senare enligt B:
jag vet inte men är det så att längdkontraktion och tidsdilation kompenserar för detta? för tänk er att man har en spegel vid den tredje makeringen.
1 sekund senare enligt B med spegel:
A och B ser alltså samma foton färdas i olika riktningar. vilket är galet. för tänk om någon av dom skulle sätta en fotocell framför fotonen där dom ser den så att dom får ut elekricitet som dom sedan värmer sitt hus med. skulle då den andra känna att huset är varmt. den andra personen såg ju inte att fotonen flög in i fotocellen. dom här tankeexperimetnet går utföra i en evighet. tänk om man laddar ett bilbatteri med elektriciteten och kör iväg någonstans när alla andra skulle uppfatta att bilbatteriet är tomt och bilen aldrig startade eller om man skulle döda någon med en elchock...
ah, vad säger ni? vad har jag gjort fel?
vi utgår från att ljusets hastighet är exakt 300 000 km/s. vi har två personer A och B och en längdskala med 300 000 km mellan varje markering (dvs. en ljussekund). även en foton. längdkontraktin och tidsdilation borde påverka detta men jag vet inte exakt hur så jag tar inte hänsyn till det.
utgångsläget:
B färdas alltså i ljusets hastighet längsmed längdskalan (åt höger). det gör fotonen också. detta är alltså enligt A som står stilla. nu kan inte B färdas i ljusets hastighet egentligen men det blir enklare mattematik då (han hade lika gärna kunnat åka i 150 000 km/s).B <-- färdas i 300 000 km/s åt höger
|----------|----------|----------|----------|----------| <--300 000 km
. <-- en foton som färdas i 300 000 km/s åt höger
A
1 sekund senare enligt A:
---------både fotonen och B har nu färdats en ljussekund (300 000 km/s) åt höger. dom har nu kommit till det andra markeringen.B
|----------|----------|----------|----------|----------|
-----------.
A
1 sekund senare enligt B:
---------B tycker har nu färdats en ljussekund och kommit till den andra markeringen. men här kommer själva grejjen. ljusets hastighet är konstant alla skulle mäta upp det i 300 000 km/s oavsett eget tillstånd. så B måsste hävda att fotonen har kört förbi han i exakt 300 000 km/s vilket gör att fotonen har kommit till den tredje markeringen. så samtidigt som A ser fotonen vid andra markeringen så ser B den vid tredje markeringen. A och B ser alltså samma foton på två olika ställen.B
----------------------.
A
jag vet inte men är det så att längdkontraktion och tidsdilation kompenserar för detta? för tänk er att man har en spegel vid den tredje makeringen.
1 sekund senare enligt B med spegel:
---------B tycker nu alltså att fotonen har bytt riktning och åker till vänster. tänk om man nu slår sönder spegeln inom en sekund. då skulle ju A se att fotonen fortsätter att fara åt höger.B
----------------------.|<--en spegel som reflekterar tillbaka fotonen
A
A och B ser alltså samma foton färdas i olika riktningar. vilket är galet. för tänk om någon av dom skulle sätta en fotocell framför fotonen där dom ser den så att dom får ut elekricitet som dom sedan värmer sitt hus med. skulle då den andra känna att huset är varmt. den andra personen såg ju inte att fotonen flög in i fotocellen. dom här tankeexperimetnet går utföra i en evighet. tänk om man laddar ett bilbatteri med elektriciteten och kör iväg någonstans när alla andra skulle uppfatta att bilbatteriet är tomt och bilen aldrig startade eller om man skulle döda någon med en elchock...
ah, vad säger ni? vad har jag gjort fel?