2005-02-22, 05:50
Medlem
M Nordströms avatar
Pang i bygget, Monty Python's Flying Cirkus, Snobbar som jobbar.
Citera
2005-03-05, 22:19
Medlem
buikos avatar
Mera 70-tals TV....

70-talets bästa TV Del 2

TV-serier

M*A*S*H, Roligast var Radar och transvestiten, annars rätt beige serie.

Familjen Macahan (1978) ,(How the west was won) Minns ni Vargtass (Duane Loken) , Zeb, Luke mfl.

Lödder. (1978) Såpakomedi. Vem minns INTE den gnälliga signaturmelodin i bästa HEMGLASS-stil? Det var en mäkta populär TV-serie i skarven 70/80-tal. Anders Gernandts skorrande stämma gjorde sig bra i den förväntansfulla inledningen. Minns ni Billy, Jody, Mary, Chester och Benson och de andra ? Den sistnämnde (negerbetjänten) fick för övrigt en egen serie. (ej visad i Sverige??)

Albert och Herbert. Sten-Åke var en go´gubbe. Thomas von Brömsen gick och suckade hela tiden och sa "Amen Fassan.."

Nöjesprogram

Party hos Parnevik (1978) Kl 20.00 på fredagkvällarna slog hela svenska folket på sina TV-apparater för att se på imitatören Parnevik och hans program. Det var profsig och nyskapande kvällsunderhållning i bästa partystämning a lá Dean Martin. Som 60-talets "Partaj" fast mer avslappnat. Höjdpunkten var då Parnevik sminkade om sig till Sven Bertil Taube, Sten Broman, Povel Ramel, Cornelis Vreeswijk mfl. Sen busringde han till Abba-Frida och lät som Stikkan Andersson.

Filmfrågan , Carl-Uno Sjöbloms tävlingsprogram om filmkunskap.

Barnprogram

Sjukt sa kroppen (1979) , Jan Bergkvist spelade både läkare och uppstudsigt glin i serien som förklarade hur kroppen fungerade.

Det var en gång. (1978) Fransk tecknad mastodont-serie om människans utveckling från stenåldern och framåt.

Persiennen (1974) Jon Skolmens första Sverige-gig (?) Han var lekfarbror i polisonger och vit polotröja. Han slet och drog i den där persiennen. Undrar om den höll...

Boktipset med Stefan Mählqvist. Han satt i en konstig soffa, som var som en hand och läste barnböcker. Signaturmelodin lät "Na na na ni nanna nannan na" eller likn.

Mupparna, presentation överflödig. Program som passade både vuxna och barn.

TV-personligheter från 70-talet som vi glömt

Sven "Plex" Pettersson

Bengt "Polo" Johansson
Stefan Mählqvist

Per-Erik "Perka" Lindorm

Hagge "Gagge" Geigert

Janne Bergqvist Jag har sett honom på riktigt en gång sittandes i ölhallen på Blekingegatan. (Var han gift? ,troligen var han smygbög som Lennart "Stearinljuset"Swahn)
Citera
2005-03-06, 13:30
Medlem
Ngn som minn so kan hjälpa mig vad serien hette?

Mmmmmmmmm
FAN vad nostalgisk man blir..

ngn som minns vad detta var:

en serie jag älskade att se var med en gubbe i plommonstop engelskspråkig/fransk?
han gjorde alltid ngnslags cirkelrörelse runt sin hatt o blev sedan osynlig???
A ..vet att det låter flummigt men man var inte stor då om man säger..minns själva känslan runt den serien ....ärliks det man minns...

Ojoj ni snackar John Blund med...jag kan höra rösten ännu-har kvar den där singeln:Titta,komotitta,kom sätt er häromkring
sedan måste jag säga att jag var RIKTIGT förälskad i KArin Falck
hennes underbara leende...
det var fjärrvärme det!!!!!!....det behövdes vid den tiden "ljuva barndomen"-(NOT)
Citera
2005-03-06, 14:03
Medlem
Duerfians avatar
Fler barnprogram.

Clownen Manne är värd att nämnas. Ett känsligt icke-verbalt språk kombinerat med för tiden fina specialeffekter (stillastående cykel framför rörlig bakgrund).

Tårtan med och av bl.a Carl Johan de Geer. Bara på 1970-talet skulle någon komma på att göra ett tv-program som såg ut så här.

Från A till Ö. Med Birgitta Andersson som Hedvig.

Drutten och Jena. Krokodil och björn(?)

Magnus Brasse och Eva. Har förmodligen gjort mer för svenska barns språkförmåga än någon läroboksförfattare.
Citera
2005-03-06, 16:50
Medlem
Halvannans avatar
[quote=mariana]Mmmmmmmmm
FAN vad nostalgisk man blir..
ngn som minns vad detta var:
en serie jag älskade att se var med en gubbe i plommonstop engelskspråkig/fransk?
han gjorde alltid ngnslags cirkelrörelse runt sin hatt o blev sedan osynlig???
A ..vet att det låter flummigt men man var inte stor då om man säger..minns själva känslan runt den serien ....ärliks det man minns...
[quote]

Jaaa! Pan Tau hette gubben. Tror det var tjeckiskt. Det var barnprogram det!
Citera
2005-03-06, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino

Västernserierna Alias Smith and Jones, High Chaparral och Bröderna Cartwright var också tunga pjäser när det gällde att fylla mitt sinne med populärkultur.

Alias Smith and Jones var ju fantastiska Kid Curry och vad nu den andre hette. McLeod diggade jag också kommer jag ihåg. Hawai 50 kommer jag ihåg att jag satt som klistrad vid.
Citera
2005-03-06, 17:12
Medlem
Wittgensteins avatar
Språka är väl också typiskt sjuttiotal. Jag minns hur jag som lite kunde sitta i flera otåliga minuter framför teven och vänta på att Språka skulle börja, bara för att få se någon obegriplig tecknad serie på serbokroatiska eller zulu.
Citera
2005-03-06, 17:45
Medlem
Avva66s avatar
Larmet går hette en serie på sjuttiotalet,
den handlade om en brandstation om jag inte
minns fel.
Citera
2005-03-06, 19:37
Medlem
Duerfians avatar
Glömde den klassiska serien Pojken med guldbyxorna.
Citera
2005-03-06, 19:48
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Alias Smith and Jones var ju fantastiska Kid Curry och vad nu den andre hette. .
Hannibal Hayes
Citera
2005-03-07, 01:49
Medlem
Ahh, kommer ni ihåg morgnarna under mellandagarna (jul/nyår) när man skuttade upp för att kika på bl.a Scooby-Doo och "gubben med hatten".
Måste ha varit i mitten av sjuttio-talet.

Var nog enda gångerna som jag beställde väckning av morsan.
Citera
2005-03-07, 10:15
Medlem
Dean Keatons avatar
Banacek

Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
Lägg till Banacek som deckare på 70-talet.

Var det inte på 80-talet som Der Alte gick?

Detta är rent fantastiskt. Banacek är en deckare som förvånansvärt många kommer ihåg. Men om jag inte är helt fel underrättad gick den bara ett par enstaka avsnitt i Sverige, aldrig en hel serie.

Men det pilotavsnitt/TV-film som visades, när bovarna stal en hel järnvägsvagn från ett rullande tåg verkar hela vår generation ha sett, för alla kommer ihåg det!

Lysande bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in