2012-04-26, 17:46
  #25
Medlem
Romperstomps avatar
Har legat på 1200 mg eq 250 mg test e och 350 mg proviron i veckan i 16 veckor så är väl inte allt för förvånad över mitt hb med tanke på mängden eq.

Man skulle behöva en rätt stor pump för att tömma sig själv, skulle ta en evighet med en 5-10ml pump. Har man så tjockt blod som jag har nu kan man knappast bara trycka dit en kanyl och tro att det ska räcka. Man behöver ju iof inte tömma 4.5dl som de gör på blodcentralen. En dl i veckan räcker nog bra.


Citat:
Ursprungligen postat av bad-boy
Har också ett högt Hb på 190 sist jag var på Vc men läkaren verka inte tycka det var något problem.
Inkompetens eller?

Biltema har en stor 60ml pump 82-399 med slang som man borde kunna trä på en kanyl om man nu själv vill tappa lite blod.

Men om man nu bestämmer sig för att lämna blod så märker väl de inte förrän de tappat en på en omgång blod att man har högt Hb?

Första gången tar de bara prover för att se om du duger och tappar ej blod utöver det proverna kräver, såvitt jag förstått det .
Biltema känns väl sisådär men vafan det funkar kanske bra
__________________
Senast redigerad av Romperstomp 2012-04-26 kl. 17:52.
Citera
2012-04-26, 17:51
  #26
Medlem
Scherings avatar
Ni borde inte donera blod om ni har preppat. Injektionsmissbruk innebär att de inte vill ha ditt blod någonsin. Det senaste jag hörde om bögar var att de får donera sedan en tid tillbaka.
Treo eller trombyl gör blodet tunnare och minskar risken för blodpropp men det sänker inte Hb (eller jo, det kan ge dig ett stort blödande magsår efter ett tag och då sjunker ju Hb)

Vill du ha ner Hb får du tömma dig på blod. Troligen går det utmärkt utan sug eller slangar.
På med ett bälte eller liknande runt överarmen, det behöver inte sitta särskilt hårt, bara så att venerna blir större. Stoppa i en blå eller rosa nål i en lämplig ven, går ofta att hitta en bra på handryggen eller underarmen, annars finns det i armvecket. Blodet kommer sen att rinna ut. Jag vet att det rinner av sig självt så länge man har stas, kanske det rinner lite även utan stas, testa! Samla upp i en tillbringare. Dra ut nålen när du är nöjd och lägg lite lätt tryck på stickstället en minut eller så. Ta en halvliter ungefär.

Mvh

Edit: Glömde säga, det kan kanske vara bökigt att få i kanylen "längs med" blodkärlets riktning eftersom nålens "fäste" går emot huden. Böj nålen lite innan så går det lättare. Gör det med hjälp av nålens skyddsfodral - dra ut nålen halvvägs ur fodralet, böj, klart.
__________________
Senast redigerad av Schering 2012-04-26 kl. 17:57.
Citera
2012-04-26, 17:54
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Ni borde inte donera blod om ni har preppat. Injektionsmissbruk innebär att de inte vill ha ditt blod någonsin. Det senaste jag hörde om bögar var att de får donera sedan en tid tillbaka.
Treo eller trombyl gör blodet tunnare och minskar risken för blodpropp men det sänker inte Hb (eller jo, det kan ge dig ett stort blödande magsår efter ett tag och då sjunker ju Hb)

Vill du ha ner Hb får du tömma dig på blod. Troligen går det utmärkt utan sug eller slangar.
På med ett bälte eller liknande runt överarmen, det behöver inte sitta särskilt hårt, bara så att venerna blir större. Stoppa i en blå eller rosa nål i en lämplig ven, går ofta att hitta en bra på handryggen eller underarmen, annars finns det i armvecket. Blodet kommer sen att rinna ut. Jag vet att det rinner av sig självt så länge man har stas, kanske det rinner lite även utan stas, testa! Samla upp i en tillbringare. Dra ut nålen när du är nöjd och lägg lite lätt tryck på stickstället en minut eller så. Ta en halvliter ungefär.

Mvh

Jag gjorde de nyss för prövandts skull, har dock lämnat prover tidigare i veckan så jag drog bara ur en pump på 3ml ungefär. Gick bra, gjorde me blå nål, inga problem.

Mvg
Citera
2012-04-26, 17:58
  #28
Medlem
runds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggarproffsen
Jag gjorde de nyss för prövandts skull, har dock lämnat prover tidigare i veckan så jag drog bara ur en pump på 3ml ungefär. Gick bra, gjorde me blå nål, inga problem.

Mvg
Prova med en nål bara då som Schering skrev . Kommer ta åratal att få ur sig en DL med hjälp av pump. Skulle det inte gå att dra ur kolven, sedan dra på en liten slang eller något och suga? Så det blir som när man slangar bensin.

Ta ett slag för oss nu BP
Citera
2012-04-26, 18:02
  #29
Medlem
Romperstomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Ni borde inte donera blod om ni har preppat. Injektionsmissbruk innebär att de inte vill ha ditt blod någonsin. Det senaste jag hörde om bögar var att de får donera sedan en tid tillbaka.
Treo eller trombyl gör blodet tunnare och minskar risken för blodpropp men det sänker inte Hb (eller jo, det kan ge dig ett stort blödande magsår efter ett tag och då sjunker ju Hb)

Vill du ha ner Hb får du tömma dig på blod. Troligen går det utmärkt utan sug eller slangar.
På med ett bälte eller liknande runt överarmen, det behöver inte sitta särskilt hårt, bara så att venerna blir större. Stoppa i en blå eller rosa nål i en lämplig ven, går ofta att hitta en bra på handryggen eller underarmen, annars finns det i armvecket. Blodet kommer sen att rinna ut. Jag vet att det rinner av sig självt så länge man har stas, kanske det rinner lite även utan stas, testa! Samla upp i en tillbringare. Dra ut nålen när du är nöjd och lägg lite lätt tryck på stickstället en minut eller så. Ta en halvliter ungefär.

Mvh

Vad beror det på tror du, att man inte får donera blod om man injicerat aas? Tror dom man delar sprutor med folk eller? Tror de flesta som injicerar aas gör som jag och bara använder en och samma pump/kanyl en gång. Ska inte jämföras med trasiga heroinister som tillome delar sprutor.

Tack för tipset angående åderlåtning
Citera
2012-04-26, 18:22
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggarproffsen
Jag gjorde de nyss för prövandts skull, har dock lämnat prover tidigare i veckan så jag drog bara ur en pump på 3ml ungefär. Gick bra, gjorde me blå nål, inga problem.

Mvg

ja 3ml var inte mycket, var det intressant att tömma sig själv? Vi får komma på en teknik som i alla fall kan tömma någon DL. Hade gärna gjort det själv istället för en blodcentral, allt som involverar sjukhus gives me the creeps.
Citera
2012-04-26, 18:30
  #31
Medlem
Romperstomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
ja 3ml var inte mycket, var det intressant att tömma sig själv? Vi får komma på en teknik som i alla fall kan tömma någon DL. Hade gärna gjort det själv istället för en blodcentral, allt som involverar sjukhus gives me the creeps.
Kommer testa Scherings tips med en gul nål ikväll när ungarna lagt sig. Sambon får övervaka, vore ju dumt om man fick för sig att somna/tuppa av medan blodet rinner ur kroppen.
Citera
2012-04-26, 18:31
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romperstomp
Kommer testa Scherings tips med en gul nål ikväll när ungarna lagt sig. Sambon får övervaka, vore ju dumt om man fick för sig att somna/tuppa av medan blodet rinner ur kroppen.

perfekt,återkom när du har provat det
Citera
2012-04-26, 18:35
  #33
Medlem
Tänk på att gravida kan få erat blod. Vet ni hur alla preparat påverkar fostret?

Kör ni t.ex. roaccutane så ger det missbildningar även om det bara är genom donation och samma kan säkert gälla andra ämnen vi stoppar i oss.
Citera
2012-04-26, 18:52
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rund
Prova med en nål bara då som Schering skrev . Kommer ta åratal att få ur sig en DL med hjälp av pump. Skulle det inte gå att dra ur kolven, sedan dra på en liten slang eller något och suga? Så det blir som när man slangar bensin.

Ta ett slag för oss nu BP

Haha, här sticker jag i nålar i mig själv för er o här är tacken! Haha nejmen, menade han alltså att låta nålen bara ligga i venen o tappa ur alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
ja 3ml var inte mycket, var det intressant att tömma sig själv? Vi får komma på en teknik som i alla fall kan tömma någon DL. Hade gärna gjort det själv istället för en blodcentral, allt som involverar sjukhus gives me the creeps.

Absolut, jag har ett till armveck vi kan försöka med. Ska testa dra i en grön nål och bara låta det rinna ur, 1dl är alltså målet.

Mvh
Citera
2012-04-26, 18:56
  #35
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romperstomp
Kommer testa Scherings tips med en gul nål ikväll när ungarna lagt sig. Sambon får övervaka, vore ju dumt om man fick för sig att somna/tuppa av medan blodet rinner ur kroppen.

Ser fram emot att läsa hur det går.

Tänk på vätskepelaren ifall det rinner långsamt. Det rinner mer ju längre ner du håller det punkterade stället. Har du stuckit på handryggen är det bra att låta handen hänga ner. Effektivast borde vara att stå upp och låta någon sticka i venerna kring vristen.
Citera
2012-04-26, 18:58
  #36
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggarproffsen
Haha, här sticker jag i nålar i mig själv för er o här är tacken! Haha nejmen, menade han alltså att låta nålen bara ligga i venen o tappa ur alltså?



Absolut, jag har ett till armveck vi kan försöka med. Ska testa dra i en grön nål och bara låta det rinna ur, 1dl är alltså målet.

Mvh

Blir sugen nu, önskar jag hade lite nålar hemma också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in