Någon som vet vad man ska slå in för kod på 9002:an i fält för att kunna ringa på det vanliga nätet? man måste juh slå 406 innan nummret för att ringa innom det militära någon som kan hjälpa mig med detta problem? evigt tacksam för svar
Ok, Tfn 9002 har inget att göra med om du kan ringa hem eller inte. Om den är kopplad via TS9000 så är siffrorna 406 du pratar om ett "riktnummer" i den nummerstruktur som FM har lagt upp för arméförbanden (406 = 6:e fristående bataljonen, förmodligen 6.Lvbat).
Alla TS-nummer består av sju siffror när man ska ringa inom telesystemet, de tre första är riktnummer och de fyra som kommer efter är befattningsnummer som går till befattningar inom det förband som anges av riktnumret.
Om man kan ringa ut på ATN (Telia, Tele2 m fl) eller FTN (Försvarets Telenät, eg ringer man på ATL men det skiter vi i nu) beror på om telesystemet har blivit anslutet mot ett externt nät eller inte. Om det har det så lägger man upp ett kortnummer (inom serien 950-959) för att komma ut på externa nätet. Man slår med andra ord t ex 950 (standard för att komma till ATN) och då kopplas man ut på det externa nätet och får en ny kopplingston. Då slår man det nummer man vill nå precis som om man var ansluten direkt till det externa nätet, med riktnummer och abonnentnummer. (Jmf om du sitter i en företagsväxel och slår 00 för att ringa ut)
Observera att man alltid lägger på samtalsövervakning på externa förbindelser för att kunna kontrollera vilka nummer som rings upp.
MiniHD <--- jo 406 går till Lvbat på LV6 det är där jag är stationerad. men har fått reda på hur man gör av ett av mina befäl man slår 950 el 0095 om den är kopplad till en TS9000 el liknande för att ringa på det civila nätet.
badtab <--- Har en Motorola A925 standby = 20h max med tur ...
och den måste du jämt ha påslagen eller? vafaan grabben... tänk med insidan.. man måste ju hushålla med batteriet i telefonen.. det är ju bara att du har den avstängd... och slår på den när du ska ringa!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!