Citat:
Ursprungligen postat av Sater
Finns ingen anledning att extrahera paracetamolen i citodon om man inte verdoserar kraftigt, jag tror rek. maxdos r 6 tabletter om dagen och s mycket kkar man oftast inte om man nu inte r narkoman, d fredrar man nog andra saker istllet.
Nej maxdos per dag p Citodon r 8st tabletter. Det motsvarar 4g paracetamol.
Jag har sagt det frr och sger det igen. Ok om man tar 8+ tabletter/per dag av Citodon, Panocod eller annan kodeinmedicin som innehller paracetamol d r det en god id att kra kallvatten-extrahering eller nnu bttre kemisk extrahering om man har kunskapen som krvs i kemi. Men annars s frstrs inte levern av att ta tex 15st citodon en dag. I s fall mste jag ha en ovanligt stark lever. t 8-10st citodon om dagen i 6 mnader innan jag lades in fr avvnjing mot kodeinet men mina levervrden var nd ok. De var lite hgre n normalt men nd inte i riskzonen.
Nr jag tagit 15st citodon utan att extrahera bort paracetamolet s har jag inte knnt av ngon smrta i levern heller. Dremot om man skulle hlla p s 2-3 dar s skulle man knna som "hugg" p det stlle av kroppen dr levern sitter (snett nedanfr magen till hger och uppt lngst sidan).
Jag skall inte frsvara paracetamol men jag vill bara att folk ska veta att varningarna som Lkemedelsverket gr ut med om leverskador av paracetamol gller hga doser under lng tid.
Min far r 55 r och har tit citodon sedan han var 32 r och han brjade med 4 om dagen de frsta ren, sedan har han gtt p maxdosen 8 om dagen ibland 10 och han tar leverprov en gng i halvret pga just medicineringen med Citodon och n s lnge har hans lever varit frisk.
S ta varningarna med en nypa salt om ni inte vet med er att ni har en knslig lever. Alkohol och paracetamol dremot, DET kan ge en akut skada p levern.
Det var allt.
/visslaren