2005-02-20, 20:40
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttezippo
DU kan filtrera bort det skadliga mnet som tr p levern (finns en trd om hur man gr det) Blir nstan lika nyttigt som att ta godis

Du glmde nmna att det definitivt inte smakar godis, det smakar fan...... dessutom frsvinner en liten del av kodeinet s det finns ingen anledning att filtrera om man inte pundar hrt.

edit: sg nu i fass att maxdos r 8 tabletter per dygn
Citera
2005-02-20, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av puttezippo
DU kan filtrera bort det skadliga mnet som tr p levern (finns en trd om hur man gr det) Blir nstan lika nyttigt som att ta godis

nyttigare
Citera
2005-02-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sater
Verkar lite konstigt, har du inte tagit av pillren eller har du missat ruset? Du kanske hr till den procentandel av befolkningen som inte fr ngon kick av kodein.

Jag har inte tagit dem n.. blev bara nyfiken av trden!
Och okej, man "trippar" allts inte p Citodon utan man "zonkar"?
Det hr r inte riktigt min pse!

S... eftersom jag r en stor pojke p 90 kilo kan jag testa 8 allts, om det r maxdos/dygn?

Det kan ju omjligt vara farligt - jag har ju ftt dem av farbror doktorn!
Citera
2005-02-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Jag har inte tagit dem n.. blev bara nyfiken av trden!
Och okej, man "trippar" allts inte p Citodon utan man "zonkar"?
Det hr r inte riktigt min pse!

S... eftersom jag r en stor pojke p 90 kilo kan jag testa 8 allts, om det r maxdos/dygn?

Det kan ju omjligt vara farligt - jag har ju ftt dem av farbror doktorn!

SK S hittar du FLERA trder om citodon-dr det str hur mycket man ska ta mm.
Citera
2005-02-20, 21:14
Bannlyst
Laban: Hur lnge har du haft Citodon?
Citera
2005-02-20, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birre
Laban: Hur lnge har du haft Citodon?

Eeeeeh, ngra r!!
Jag har tagit max tv t gngen... och bara nr jag haft begynnande migrn. Jag knner mig lurad
Citera
2005-02-20, 21:56
Bannlyst
Hahaha shit! Jadu det skulle jag verkligen gra jag med
Citera
2005-02-20, 23:10
Medlem
Saters avatar
Jag fick mina frsta citodon utskrivet fr ca: 15r sedan pga. jvligt svr reumatisk vrk, och jag kan sga att jag torskade ganska rejlt, p den tiden skrev man ut 300 t gngen och det tog inte lng tid innan man var uppe i maxdos och mer dr till, fortsatte i en fyra-fem r i den stilen utan att ens fundera p hur torsk jag var fren jag fick fr mej att sluta och fick riktig abstinenes, men jag redde ut det och la av helt tills nyligen d vrken gjorde att jag behvde dom fr att kunna leva ett ngorlunda juste liv, men vis av erfarenheten s tnker jag hlla koll p konsumtionen i fortsttningen, men visst slinker det ner en och annan fr den goda sakens skull
Citera
2005-02-21, 00:32
Medlem
visslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sater
Finns ingen anledning att extrahera paracetamolen i citodon om man inte verdoserar kraftigt, jag tror rek. maxdos r 6 tabletter om dagen och s mycket kkar man oftast inte om man nu inte r narkoman, d fredrar man nog andra saker istllet.

Nej maxdos per dag p Citodon r 8st tabletter. Det motsvarar 4g paracetamol.

Jag har sagt det frr och sger det igen. Ok om man tar 8+ tabletter/per dag av Citodon, Panocod eller annan kodeinmedicin som innehller paracetamol d r det en god id att kra kallvatten-extrahering eller nnu bttre kemisk extrahering om man har kunskapen som krvs i kemi. Men annars s frstrs inte levern av att ta tex 15st citodon en dag. I s fall mste jag ha en ovanligt stark lever. t 8-10st citodon om dagen i 6 mnader innan jag lades in fr avvnjing mot kodeinet men mina levervrden var nd ok. De var lite hgre n normalt men nd inte i riskzonen.

Nr jag tagit 15st citodon utan att extrahera bort paracetamolet s har jag inte knnt av ngon smrta i levern heller. Dremot om man skulle hlla p s 2-3 dar s skulle man knna som "hugg" p det stlle av kroppen dr levern sitter (snett nedanfr magen till hger och uppt lngst sidan).

Jag skall inte frsvara paracetamol men jag vill bara att folk ska veta att varningarna som Lkemedelsverket gr ut med om leverskador av paracetamol gller hga doser under lng tid.

Min far r 55 r och har tit citodon sedan han var 32 r och han brjade med 4 om dagen de frsta ren, sedan har han gtt p maxdosen 8 om dagen ibland 10 och han tar leverprov en gng i halvret pga just medicineringen med Citodon och n s lnge har hans lever varit frisk.

S ta varningarna med en nypa salt om ni inte vet med er att ni har en knslig lever. Alkohol och paracetamol dremot, DET kan ge en akut skada p levern.

Det var allt.
/visslaren
Citera
2005-02-21, 00:38
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visslaren
Nej maxdos per dag p Citodon r 8st tabletter. Det motsvarar 4g paracetamol.

Jag har sagt det frr och sger det igen. Ok om man tar 8+ tabletter/per dag av Citodon, Panocod eller annan kodeinmedicin som innehller paracetamol d r det en god id att kra kallvatten-extrahering eller nnu bttre kemisk extrahering om man har kunskapen som krvs i kemi. Men annars s frstrs inte levern av att ta tex 15st citodon en dag. I s fall mste jag ha en ovanligt stark lever. t 8-10st citodon om dagen i 6 mnader innan jag lades in fr avvnjing mot kodeinet men mina levervrden var nd ok. De var lite hgre n normalt men nd inte i riskzonen.

Nr jag tagit 15st citodon utan att extrahera bort paracetamolet s har jag inte knnt av ngon smrta i levern heller. Dremot om man skulle hlla p s 2-3 dar s skulle man knna som "hugg" p det stlle av kroppen dr levern sitter (snett nedanfr magen till hger och uppt lngst sidan).

Jag skall inte frsvara paracetamol men jag vill bara att folk ska veta att varningarna som Lkemedelsverket gr ut med om leverskador av paracetamol gller hga doser under lng tid.

Min far r 55 r och har tit citodon sedan han var 32 r och han brjade med 4 om dagen de frsta ren, sedan har han gtt p maxdosen 8 om dagen ibland 10 och han tar leverprov en gng i halvret pga just medicineringen med Citodon och n s lnge har hans lever varit frisk.

S ta varningarna med en nypa salt om ni inte vet med er att ni har en knslig lever. Alkohol och paracetamol dremot, DET kan ge en akut skada p levern.

Det var allt.
/visslaren

Ja, Alkohol kombinerat med paracetamol r INTE bra fr levern, visst gr det i rimliga mngder men som med allt annat, hller man p fr lng tid och fr mycket som kommer det paja mycket .
Citera
2005-02-23, 12:17
Bannlyst
hmm, jag knner folk som har tagit 20- 35 citodon om dagen i 5-6 r.
har de allts haft en jvla rta som inte har ftt allvarliga leverproblem?
Citera
2005-02-23, 12:21
Bannlyst
fan vad vrdelst..vgar fan inte ta fler n 5 allts. blev s flummig s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här