• 2
  • 3
2012-07-31, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Ohh nice!

Vilken rutt drog han ungefär?
Hur länge var han borta?
Hur löste han mat och sovplats (logi)?
Hur gammal är han och hur är hans fysik?

Övrigt han kommenterade när han kom hem angående resan?

Hoppas det inte vart för mycket nu.
f.ö skulle det vara grymt att komma i direkt kontakt med din vänn. Har han någon blogg eller dylikt?

En jävlig bump, hade glömt helt. Hoppas det fortfarande kan vara aktuellt!

Han åkte Kiel (färja från Sverige) - Berlin - Prag - Budapest - flyg hem, med stopp på vissa småställen along the way (något sådant).
Sovplatser via couchsurfing, mat köpte han mest på marknader/billiga snabbköp och lagade själv.
Var borta runt 14 dagar.
Han är 30, liten och tunn som en sticka, så han ser ut som 20! Fysiskt inget praktexemplar, men har inte några extrakilon att dra på direkt...

Han tyckte att lastbilschaufförer i framförallt Tyskland var väldigt vänliga och gärna tog upp honom. Allt som allt var allt smidigare än han hade väntat sig, och han rekommenderade resan.

Han har dessvärre ingen blogg eller dylikt. Det ska tilläggas att han är relativt berest vad gäller budgetresande/backpacking.

Fler frågor?

Fridens lilja!
Citera
2012-08-09, 16:38
Medlem
Marsovs avatar
Kan ju uppdatera att jag faktiskt gjorde detta. Overall gick det bra, dock lite besviken på mig själv att jag inte körde på längre.

Så 18 Juli lämnade jag stockholm, hade kikat på hitchwiki.com och letat fram bästa lifta-söderut platsen i Stockholm. Tog gratis IKEA-bussen ut till huddinge och ställde mig med tummen i vädret vid macken på andra sidan vägen. Efter cirka 40 minuter stannade en bil, en skön snubbe som skulle till linköping på något "buddist läger". Riktigt kul att höra han berätta om det.

Jag bad han släppa av mig vid någon service station EFTER linköping, det gick han med på. Stod där i cirka 2 timmar innan en far och dotter som skulle flytta söderut plockade upp mig. Förutom rökpaus var 5:e minut var även dom riktigt trevliga. Dom släppte av ungefär 2 timmar innan Helsingborg, och eftersom klockan började bli mycket började jag bli orolig att jag inte skulle ta mig till Köpenhamn på en dag. Hade även sovplats i Köpenhamn via Couchsurfing.com just den natten.

Hursom, eftersom kvällen närmade sig så tinade även trafiken ut. Jag stod vid en halvövergiven mack där både norr och syd-gående trafik stannade. Eftersom trafiken var så pass liten och gick jag istället runt och frågade folk om jag kunde få åka med söderut. Det var mest lastbilschaufförer från östeuropa som skulle upp mot Stockholm.. Efter cirka en halvtimme så hittade jag en brandman som skulle till Lund som motvilligt tog emot mig som medpassagerare.

I Lund ansåg jag att det skulle vara svårt att hitta en lift så pass sent som klockan faktiskt var. Bestämde mig därmed att ta tåget direkt till Köpenhamn. Stod på perrongen och tåget rullade in, och PÅ tåget stod det att man minnsan inte kunde köpa biljett ombord på tåget... smart. Jag hoppade på ändå, då jag var rätt le. Jag hade tur och det var ingen stickkontroll.

Lämnade Stckholm 0800 och var i Köpenhamn 2330.

Stannade i Köpenhamn 2 nätter, dock var det inte särskilt kul då jag inte kände en själ där och min host (corchsurfing) hade inte tid att visa mig köpenhamn. Jaja. Kollade upp hur man liftade ut ur Köpenhamn söderut mot Lubeck, tyskland.

Känner att jag inte orkar skriva så mycket mer, men efter en dag var jag i Lubeck där jag hade en jätte trevlig host som bjöd in mig till diverse grillfester och aktiviter med sina vänner. Så i Lubeck var det riktigt nice, stannade där 3 nätter. Sedan ville jag egentligen till Berling direkt, men förbindelsen mellan Lubeck och Berlin var lite lustig, så jag bestämde mig att åka först till Hamburg en natt för att sedan dra till Berlin.

När jag gick till liftar stället i hamburg stod redan 3 liftare där. 1 aussie som skulle mot danmark och 2 Holländrare som skulle till Berlin. Stod där i cirka 3 timmar med hollhändarna, ingen lift. Vi bestämde oss att gå närmre autobahn, så vi gick till rampen upp mot autobahn (detta är olagligt dock) nåväl, efter 20 minuter så kom 2 ryssar som även dom skulle till Berlin. Vi han stå i cirka 10 minuter till när 2 polizei "piket" bilar kom i hundrafyrtio med blåljus och tjuter. Stannar framför oss och ut hoppar 3 polismän som skriker något ohört på tyska.. Men bland annat (förstås). "ACHTUNG!!" ACHTTUUNNGG!! DUTCH? DUUUTCH?!?!?? GERMAN???"

Vi vart minst sagt omskade. Dom hotade med böter och beslagtagande av våra ryggsäckar om vi inte omedelbart gick därifrån. Sagt och gjort så var vi påväg till vårt förra ställe, påvägen mötte vi 2 danskar som även dom skulle till Berlin..

Vi 5 (jag + danskarna och holländarna) bestämde oss för att köpa en gruppbiljett med tåget istället. Vart inte så farligt dyrt (ca 20 euro).

Anlände till Berlin och vi bestämde oss för att bo på samma hostel. Det är nu mina problem kommer. Mina kontanter börjar sina och mitt bankkort vägrar fungera. (det visade sig att magnetremsan var sönder).

Var tvungen att låna pengar av mina nya kontakter för att överleva 2 dagar innan jag fick tag på folk i Sverige som kunde skicka pengar via dom där euro-skicka-pengar-grejen. (var f.ö övrigt skitsvårt att hitta deras kontor i Berlin..)

I chillade i Berlin i cirka 1 vecka innan jag bestämde mig för att åka hem. Blandade anledningar: Lite pengar, psyksikt, le. Och eventuellt jobb hemma. (fick dock inget jobb).

Var i Stockholm efter en dag.

Detta var trotsallt en mycket, mycket positiv upplevelse som jag rekommenderar att alla testar om dom får chansen.

Ska genomföra detta igen skall jag dock ha en partner med mig. Inte för risken att bli våldtagen, utan för att ha någon att bolla idéer med, någon att prata med osv.

MVH.
Citera
2012-08-09, 17:27
Medlem
Kika på "Fishmen in Nador"

Två unga killar från Stockholm ska ta sig från Stockholm till Afrika, de filmar allt och har bara med en budget på 50 euro.

Finns att hämta på TPB! Väldigt inspirerande!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in