2012-04-28, 15:15
Medlem
Schizofrenens avatar
Ett tips att är dra och backpacka i typ Indien/Thailand istället. Billigare boende, billigare mat etc. Du får även uppleva mycket större kulturella skillnader än i t.ex. Frankrike. Dessutom är det massvis med backpackers som du möter på vägen, så du kommer garanterat inte behöva vara ensam
Citera
2012-04-28, 16:35
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenen
Ett tips att är dra och backpacka i typ Indien/Thailand istället. Billigare boende, billigare mat etc. Du får även uppleva mycket större kulturella skillnader än i t.ex. Frankrike. Dessutom är det massvis med backpackers som du möter på vägen, så du kommer garanterat inte behöva vara ensam

Skulle vara grymt att hålla till i Asien, men då min tidsbudget inte riktigt håller för det så får det bli Europa.
Citera
2012-04-29, 02:11
Medlem
luckylucazs avatar
Tror det är väldigt möjligt och inte överdrivet farligt (som kille). Dock säkrare om ni är två. Tror det blir ett riktigt äventyr och en mycket minnesvärd upplevelse, samt att du kommer träffa mycket intressant folk på vägen! Har du liftat förut?

Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Skulle vara grymt att hålla till i Asien, men då min tidsbudget inte riktigt håller för det så får det bli Europa.

Hur mycket tid har du?
Citera
2012-04-29, 12:41
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Tror det är väldigt möjligt och inte överdrivet farligt (som kille). Dock säkrare om ni är två. Tror det blir ett riktigt äventyr och en mycket minnesvärd upplevelse, samt att du kommer träffa mycket intressant folk på vägen! Har du liftat förut?

Hur mycket tid har du?

Nej, jag har aldrig liftat förut.
Jag har cirka 3-4 veckor beroende på hur mitt jobb i sommar blir.
Citera
2012-04-29, 18:36
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Nej, jag har aldrig liftat förut.
Jag har cirka 3-4 veckor beroende på hur mitt jobb i sommar blir.

Bra med tid. På vilket sätt är inte det tillräckligt med tid till Asien förresten?
Citera
2012-04-29, 22:11
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Bra med tid. På vilket sätt är inte det tillräckligt med tid till Asien förresten?
Ifs så har jag inte så mycket erfarenhet utav ämnet, så kanske tiden är tillräcklig för Asien ändå. Men grejen är att jag kommer försöka sammankoppla ett par studier angående Europa när jag ändå är där så att säga.

Är det någon som gjort något liknande nyligen och kanske kan skriva ett par rader om vägarna idag?
Citera
2012-05-05, 18:07
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ifs så har jag inte så mycket erfarenhet utav ämnet, så kanske tiden är tillräcklig för Asien ändå. Men grejen är att jag kommer försöka sammankoppla ett par studier angående Europa när jag ändå är där så att säga.

Är det någon som gjort något liknande nyligen och kanske kan skriva ett par rader om vägarna idag?

Bring up my post
Citera
2012-05-06, 11:34
Medlem
Har inte varit ute själv, men har en nära vän som liftade som du planerar för bara några veckor sedan, ensam. Han sa att det var förvånansvärt lätt att få lift, speciellt i Tyskland av nån anledning. Aldrig blivit illa bemött/behandlad under de veckor han var ute.

Vad vill du veta mer om vägarna?
Citera
2012-05-06, 22:04
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalmannen
Har inte varit ute själv, men har en nära vän som liftade som du planerar för bara några veckor sedan, ensam. Han sa att det var förvånansvärt lätt att få lift, speciellt i Tyskland av nån anledning. Aldrig blivit illa bemött/behandlad under de veckor han var ute.

Vad vill du veta mer om vägarna?

Ohh nice!

Vilken rutt drog han ungefär?
Hur länge var han borta?
Hur löste han mat och sovplats (logi)?
Hur gammal är han och hur är hans fysik?

Övrigt han kommenterade när han kom hem angående resan?

Hoppas det inte vart för mycket nu.
f.ö skulle det vara grymt att komma i direkt kontakt med din vänn. Har han någon blogg eller dylikt?
Citera
2012-05-07, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asdf.
Du har varit medlem sedan 2009 och idag är du 18år. Hmm, anar regelbrott!

Oavsett, att lifta handlar mest om att träffa rätt personer. Personer som har lust att hjälpa en kille som du på resan. Självklart är det möjligt, med rätt attityd kommer du förmodligen långt. När du inte lyckas få tag i lift någonstans får du väll erbjuda bensinpengar för besväret osv.

Vad är budgeten?
Vad är målen?
he he fyllda 18 år betyder ju inte att TS enbart är 18 år
Citera
2012-05-20, 21:59
Medlem
FireOnTheSides avatar
En kompis till mig och hennes pojkvän liftade i höstas från Helsingfors ner till Malta och tillbaka, helt utan problem (de liftade inte på färjan, dock...). De sa att det oftast räckte med att hänga kring större bensinstationer, vägkrogar och rastplatser där många lastbilschaufförer vistas. Lättast var det om man bad om att få skjuts en lite kortare sträcka och sedan be om att få bli avsläppt vid en annan bensinstation eller var de nu tar rast nästa gång. Många förare tyckte att det var roligt med sällskap en bit på vägen, de spenderar ju rätt mycket tid ensamma, och de var mer lättövertalade om de visste att man ville åka med 10 mil snarare än 100.

Klar fördel att vara två dock, man vet ju trots att aldrig riktigt vilken slags människa chaufförerna är.
Citera
2012-05-22, 21:04
Medlem
Ska du lifta genom europa så bör du nog försöka tänka bort storstäder.Du kommer ha lätt att ta dig ditt men svårt att lifta ifrån en storstad få vill stanna och plocka upp någon i stan. Finns många som liftat genom europa själva. Finns självklart risker. Har själv liftat lite ute i Europa dock kortare sträckor i mindre byar och det har absolut inte varit några problem. Mycket vänliga människor. Liftat bla i Slovenien och Frankrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in