2012-04-25, 17:22
Medlem
1c9r5s avatar
Såhär ser min situation ut:
12 mars - 8 april: 100% sjukskriven med anställning.
9 april - 12 april: 100% sjukskriven UTAN anställning (den gick alltså ut den åttonde).
13 april - 30 april: 50% sjukskriven och arbetslös.
1 maj - 31 maj: återigen 100% sjukskriven och arbetslös.

Jag har pratat med försäkringskassan men inte fått ut någon summa ännu för lönekontoret hade missat mina papper och därför inte kontaktat dem ännu. Min hyra är på 6000kr och ja, det börjar bli lite tight om man säger så.

Vad finns det för möjligheter för mig? Vart ska jag vända mig? Vad ska jag ha med mig?
Har givetvis sjukintyg (två olika för två olika perioder) men jag vet ju knappt vart jag ska skicka in dem. Vill ni snälla hjälpa mig att reda ut detta. Kan man bestämma möte med någon?

Vad exakt är socialbidrag jämfört med försäkringskassan? Kan man få båda? Kan min hyra vara så hög eller kan de tycka att jag ska flytta? Sjukskrivningen skall inte gälla hela livet ju, då hade det varit en annan sak. Längst till sommaren som det verkar.

TACK !
Citera
2012-04-25, 18:00
Medlem
Ring till försäkringskassans kundtjänst på tel 0771-524524. De kommer att svara på alla dina frågor. Som arbetslös på a-kassa får du 486 kr per dag när du är sjukskriven. Du kan söka bostadsbidrag för din hyra, men det grundar sig inte på vad du tjänar nu utan vad du kommer att ha tjänat unde året.

Om du inte anmälde dig på arbetsförmedlingen den 13 april föreslår jag att du gör det i morgon.

Dina sjukintyg skall skickas i ORGINAL! till försäkringskassan. Spar kopior för din egen säkerhet...

Lycka till!
Citera
2012-04-25, 18:23
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nett77
Ring till försäkringskassans kundtjänst på tel 0771-524524. De kommer att svara på alla dina frågor. Som arbetslös på a-kassa får du 486 kr per dag när du är sjukskriven. Du kan söka bostadsbidrag för din hyra, men det grundar sig inte på vad du tjänar nu utan vad du kommer att ha tjänat unde året.

Om du inte anmälde dig på arbetsförmedlingen den 13 april föreslår jag att du gör det i morgon.

Dina sjukintyg skall skickas i ORGINAL! till försäkringskassan. Spar kopior för din egen säkerhet...

Lycka till!

Ah, väntar på att lönekontoret ska höra av sig till försäkringskassan så de skickar hem blanketterna till mig, som jag skickar in med sjukintyg till dem.
Men bostadsbidrag?
Socialbidrag?

Och eftersom jag inte vet när jag är frisk vet jag ej när jag kan söka jobb. Förmodligen har jag jobb i juli över sommaren iafl. Behöver jag då stå hos arbetsförmedlingen ändå?
Citera
2012-04-25, 18:38
Medlem
Du kan ändå göra klart allt från din sida. Har du e-leg så gör du allt enkelt på hemsidan. Din arbetsgivare borde anmält dig till fk för över en månad sedan. Det är ditt ansvar att alla blanketter kommer in. Arbetsgivaren ska bara anmäla att du varit sjuk.

Är du anmäld på af idag? Rättare sagt, gjorde du det när du blev halvtidsfrisk? Första friska dagen skall man återanställa sig till af för att ha rätt till a-kassa. Dvs måste du den 1 juni anmäla dig på af för att få a-kassa under juni månad.

Bostadsbidrag är försäkringskassan också. Men en djungel av regler och lätt att bli återbetalningsskylldig om du får ett jobb med hyfsad lön.

Socialbidrag, eller försörjningsstöd som det heter, får man via socialkontoret i din kommun. Vänd dig dit.

Alla mina svar förutsätter att du har a-kassa. Har du ej det tror jag summan är mycket mindre som du får från fk och att anmäla sig till af tror jag inte är lika viktigt
Citera
2012-04-25, 19:58
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nett77
Du kan ändå göra klart allt från din sida. Har du e-leg så gör du allt enkelt på hemsidan. Din arbetsgivare borde anmält dig till fk för över en månad sedan. Det är ditt ansvar att alla blanketter kommer in. Arbetsgivaren ska bara anmäla att du varit sjuk.

Är du anmäld på af idag? Rättare sagt, gjorde du det när du blev halvtidsfrisk? Första friska dagen skall man återanställa sig till af för att ha rätt till a-kassa. Dvs måste du den 1 juni anmäla dig på af för att få a-kassa under juni månad.

Bostadsbidrag är försäkringskassan också. Men en djungel av regler och lätt att bli återbetalningsskylldig om du får ett jobb med hyfsad lön.

Socialbidrag, eller försörjningsstöd som det heter, får man via socialkontoret i din kommun. Vänd dig dit.

Alla mina svar förutsätter att du har a-kassa. Har du ej det tror jag summan är mycket mindre som du får från fk och att anmäla sig till af tror jag inte är lika viktigt

Jag har inte akassa.
De glömde anmäla att jag var sjuk. (de missade mina sjukpapper på lönekontoret så de anmäler idag och jag får sjuklön för två veckor 15 maj). Jag får papper från försäkringskassan i veckan eller nästa. Som ska in med sjukintygen.

Återigen. Vad är exakt är socialbidrag? Vad kan man få? Vad baserar det de på?

Vet att jag skrev in mig på af, men vet inte om det blev helt eftersom jag aldrig besökte någon plats irl utan bara via nätet. Får kolla. Men ska jag vara medlem trots att jag inte kan jobba? Dvs att jag inte kan söka jobb för jag ej vet när jag kan börja. Och jag dessutom förmodligen ahr jobb över sommaren?
Senast redigerad av 1c9r5 2012-04-25 kl. 20:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in