Citat:
Ursprungligen postat av Nett77
Du kan ändå göra klart allt från din sida. Har du e-leg så gör du allt enkelt på hemsidan. Din arbetsgivare borde anmält dig till fk för över en månad sedan. Det är ditt ansvar att alla blanketter kommer in. Arbetsgivaren ska bara anmäla att du varit sjuk.
Är du anmäld på af idag? Rättare sagt, gjorde du det när du blev halvtidsfrisk? Första friska dagen skall man återanställa sig till af för att ha rätt till a-kassa. Dvs måste du den 1 juni anmäla dig på af för att få a-kassa under juni månad.
Bostadsbidrag är försäkringskassan också. Men en djungel av regler och lätt att bli återbetalningsskylldig om du får ett jobb med hyfsad lön.
Socialbidrag, eller försörjningsstöd som det heter, får man via socialkontoret i din kommun. Vänd dig dit.
Alla mina svar förutsätter att du har a-kassa. Har du ej det tror jag summan är mycket mindre som du får från fk och att anmäla sig till af tror jag inte är lika viktigt
Jag har inte akassa.
De glömde anmäla att jag var sjuk. (de missade mina sjukpapper på lönekontoret så de anmäler idag och jag får sjuklön för två veckor 15 maj). Jag får papper från försäkringskassan i veckan eller nästa. Som ska in med sjukintygen.
Återigen. Vad är exakt är socialbidrag? Vad kan man få? Vad baserar det de på?
Vet att jag skrev in mig på af, men vet inte om det blev helt eftersom jag aldrig besökte någon plats irl utan bara via nätet. Får kolla. Men ska jag vara medlem trots att jag inte kan jobba? Dvs att jag inte kan söka jobb för jag ej vet när jag kan börja. Och jag dessutom förmodligen ahr jobb över sommaren?