2012-04-25, 15:14
Medlem
Jag har ett medicinproblem som jag blir tokig på, och ska ta kontakt med min läkare ang medicineringen men behöver lite tips om vad jag kan föreslå.

Jag äter diklofenak, 50mg 4gg dagligen. Jag äter också venlafaxin, 75mg. Kombinationen NSAID och venlafaxin är vad jag förstått inte det nyttigaste, men läkaren har försäkrat mig att det är ok.

Diklofenak ger mig halsbränna, magsmärtor och sura uppstötningar. Venlafaxin ger mig illamående och nedsatt hunger. Läkaren bad mig då att pröva omeprazol, men det är här det gick åt helvete.

Omeprazol ger mig förstoppning och illamående. Det går helt enkelt inte, jag har aldrig haft magproblem och jag håller på att bli tokig.

Vad jag ser finns det två sätt att lösa detta: Pröva en annan antidepressiv (Bör vara Snri, då jag äter dem främst för pigghetseffekten), med risken att mitt mående försämras ytterligare eller att den nya medicinen inte biter. Pröva andra smärtstillande.

Jag äter diklofenak för kronisk värk och muskelinflammationer, finns det någon annan medicin som kan tänkas hjälpa i det här läget?
Citera
2012-04-25, 15:39
Medlem
Jag fick Diklofenak när jag hade nackspärr för ett litet tag sen. Funkade perfekt eftersom smärtan i magen gjorde så jag glömde smärtan i nacken.

Efter att ha påtalat detta för min kvacksalvare så gick han upp ett par steg för mig och skrev ut Tramadol. Eftersom jag gillar ogillar att gilla detta små gynnare till tabletter så mycket frågade jag om det icke fanns någon mellansteg, enlig han så fanns det inte något sådan
Citera
2012-04-25, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortFri
Efter att ha påtalat detta för min kvacksalvare så gick han upp ett par steg för mig och skrev ut Tramadol. Eftersom jag gillar ogillar att gilla detta små gynnare till tabletter så mycket frågade jag om det icke fanns någon mellansteg, enlig han så fanns det inte något sådan

Usch, det är ju just det. Jag har försökt undvika att ens tänka mig "narkotikapreparat", jag vill verkligen inte bli en sådandär pillertrillande kärring. Förståeligt att äta om man har ett övergående smärttillstånd, men om manmåste äta dem resten av livet känns det plötsligt som en jävligt dum grej. Tack för svaret, även om det inte var ett jag vill höra
Citera
2012-04-25, 16:06
Medlem
Jag har själv varit i samma situation och det hela slutade med stora problem med
magont och illamående. Det hela blev bara värre och värre tills jag till slut hamnade
på soffan framför min TV för att jag mådde så fruktansvärt illa.
Råkade ut för en olyckshändelse som gjorde att jag blev satt på opiater vilket fungerar
utmärkt bortsett från besvär med förstoppning.
Smärtstillande och inget magont eller illamående !!!

Tyvärr så ger denna sort problem med andra läkare då vissa totalvägrar att skriva
ut den här sortens medicin.
Försökte att sätta ut med fick så ont så jag hamnade på soffan framför TV:n igen.

Så detta med att hitta något vettigt smärtstillande verkar visst vara helt hopplöst.

Treo gav mig näsblod och magont igen.

Så det enda mitt i alltihopa verkar vara Tramadol även om jag inte vill ha dom då
de i början ger mycket illamående och är beroendeframkallande. Men man ska visst
säga till om det blir kombinationen Tramadol och SSRI-prep.

Så vad ska man välja ? Tramadol i alla fall för att slippa få värk i magen............??

Blir så less på alltihopa. Hoppas att någon kan komma med tips till oss !
Citera
2012-04-25, 16:29
Medlem
Maxdosen för Diklofenak är 150 mg/dygn. Din läkare ska inte skriva ut mer än så. Det finns inget i FASS som talar för att kombinationen inte skulle vara "nyttig". Omeprazol har inte förstoppning som biverkan, däremot har venafaxinet det. Hur mycket omeprazol tar du? Illamåendet kan vara en biverkan av (magkatarr) efter nsaid.

Jag får magproblem av Diklofenak direkt, har nu en annan sorts antiinflamatoriskt läkemedel som heter Relifex och som funkar bra. Ska vara mer skonsam mot magen.

Lycka till!
Citera
2012-04-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nett77
Maxdosen för Diklofenak är 150 mg/dygn. Din läkare ska inte skriva ut mer än så. Det finns inget i FASS som talar för att kombinationen inte skulle vara "nyttig". Omeprazol har inte förstoppning som biverkan, däremot har venafaxinet det. Hur mycket omeprazol tar du? Illamåendet kan vara en biverkan av (magkatarr) efter nsaid.

Jag får magproblem av Diklofenak direkt, har nu en annan sorts antiinflamatoriskt läkemedel som heter Relifex och som funkar bra. Ska vara mer skonsam mot magen.

Lycka till!

Venlafaxin ska helst inte kombineras med NSAID, då det ger ökad blödningsbenägenhet. Det står uttryckligen i bipacksedeln. Jag har fått slemhinneblödningar av kombinationen förut. Dosen är på receptet, det är så det ser ut. "Man bör tala om för sin läkare om man tar medicin som ökar risken för blödningar, såsom blodförtunnande eller smärtlindrande läkemedel som kallas cox-hämmare (NSAID) och innehåller till exempel acetylsalicylsyra, ibuprofen, diklofenak eller nabumeton. Dessa läkemedel kan ge hud- och slemhinneblödningar om man tar dem tillsammans med Efexor Depot." (efexor och venlafaxin är två namn för samma medicin)

Omperazol har förstoppning som biverkning, och jag har endast fått det av just omeprazol: "En del personer som använder medicinen kan till exempel få magbesvär som illamående, ont i magen, diarre eller förstoppning" http://www.1177.se/Sormland/Fakta-oc...prazol-Sandoz/

Så jag är rätt säker på vad jag skrivit. Tyvärr förefaller din medicin också vara dum att kombinera med venlafaxin, men jag kan ju alltid hoppas att läkaren vet bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in