2012-04-25, 17:12
Medlem
Jag tycker att du först o främst ska söka läkare. Det är ingen höjdare att blöda pga stress,vad du i övrigt gör av dina pengar det är upp till dig. Men kan du inte låna syrran din 50 000:-? Säg att du vill ha tillbaks dom om 5 år.
Citera
2012-04-25, 17:14
Medlem
Eller du kanske bör fundera på att gå ner till halvtid? Sjukvård är dyrt och jag o andra skattebetalare vill helst att folk ska dö utan att belasta sjukvården för mycket
Citera
2012-04-25, 17:25
Medlem
"utan större arbetsinsats" blev nog lite fel av mig där, men nog fan får jag slita. Menade nog mera att jag jobbar i ryck om en vecka, sen ledig en vecka då jag softar och har det najs,
Jag har erbjudit syrran flera gånger om hon behöver låna stålar, inga problem, och som sagt bjuder på det mesta. Försöker hjälpa till där där jag kan men det är inte så kul att se henne kämpa samtidigt som jag tjänar bra, och gärna vill ha kul för MINA pengar framöver. istället för att hjäpa upp hennes ekonomi. (ja, hon valde att fortsätta plugga)
Citera
2012-04-25, 17:53
Medlem
ansiktsbokarens avatar
Spontant så tycker jag att era föräldrar borde försörja henne om hon vill och behöver det. Om de av någon anledning inte kan så hjälp henne lite diskret genom att köpa mat åt henne osv. Då får hon hjälp utan att känna sig som en tiggare.
Citera
2012-04-25, 18:28
Medlem
Lär henne förvalta sina pengar och lägga upp en ekonomiskplan för varje månad om du är så orolig över henne.
Citera
2012-04-25, 18:44
Medlem
Cuntidoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
Hmm.. ja, så här är det. Jag har en syrra som pluggat länge och hårt, hon är ensamstående morsa och har det verkligen inte lätt. Samtidigt har jag prioriterat bort det där med förhållanden och ungar och satsat på en schysst karriär istället. Kan väl säga att det går hyfsat - pengarna rullar in utan större arbetsinsats - men jag är långt ifrån förmögen, ungefär som vilken svensson (förlåt, "abdullah" menade jag) som helst. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna "sticka till" lite mera utan att det känns som allmosor till hon, den stolta faan

Bjuder på en massa, luncher, biljetter etc. så klart, men känns alltid otillräckligt på något vis.
Ok, nu till problemet: Jag jobbar hårt, hårt som FAN i 11-timmarspass. Ofta övertid, alltid ställa upp när chiefen ringer etc.. har hänt att jag börjat spontanblöda av näsblod under ett pass pga. stress, nämder detta bara så ni ska veta att det inte är nån fucking dans på roses liksom.

Nu har jag då kommit till den punkt då jag inte längre är i ekonomisk knipa själv, men syrran fortfarande kämpar på så.. hur fan gör jag? Känner på ett sätt dåligt samvete över att jag har det bra men inte hjälper henne ekonomiskt, samtidigt som jag känner att FAAN det är MINA pengar som jag slititi så jävla HÅRT för!! Hur fan ska jag göra med et här, vad FÖRVÄNTAS man göra som brorsa egentligen ?

Köp en dyr present till henne när hon fyller år, borde väl räcka som kompensation. Orka ha dåligt samvete för nåt dylikt förresten, om hon bryr sig om dig borde hon väl istället vara glad för din skull.
Citera
2012-04-25, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
Hmm.. ja, så här är det. Jag har en syrra som pluggat länge och hårt, hon är ensamstående morsa och har det verkligen inte lätt. Samtidigt har jag prioriterat bort det där med förhållanden och ungar och satsat på en schysst karriär istället. Kan väl säga att det går hyfsat - pengarna rullar in utan större arbetsinsats - men jag är långt ifrån förmögen, ungefär som vilken svensson (förlåt, "abdullah" menade jag) som helst. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna "sticka till" lite mera utan att det känns som allmosor till hon, den stolta faan

Bjuder på en massa, luncher, biljetter etc. så klart, men känns alltid otillräckligt på något vis.
Ok, nu till problemet: Jag jobbar hårt, hårt som FAN i 11-timmarspass. Ofta övertid, alltid ställa upp när chiefen ringer etc.. har hänt att jag börjat spontanblöda av näsblod under ett pass pga. stress, nämder detta bara så ni ska veta att det inte är nån fucking dans på roses liksom.

Nu har jag då kommit till den punkt då jag inte längre är i ekonomisk knipa själv, men syrran fortfarande kämpar på så.. hur fan gör jag? Känner på ett sätt dåligt samvete över att jag har det bra men inte hjälper henne ekonomiskt, samtidigt som jag känner att FAAN det är MINA pengar som jag slititi så jävla HÅRT för!! Hur fan ska jag göra med et här, vad FÖRVÄNTAS man göra som brorsa egentligen ?

Nåt stämmer inte här...
Citera
2012-04-25, 18:48
Medlem
heiss avatar
Hjälp till på de sätt du kan, men tänk på att pengar är en enkelt sak som man blir plötsligt blir ovänner mellan släkt och vänner.
Citera
2012-04-25, 18:58
Medlem
xfiler76s avatar
själv köpte ja ett presentkort då jag var i samma sits som dig. Det går faktiskt att köpa presentkort på typ willys blir som en tillgodo check som hon kan använda när hon behöver annars. är det väll bara fortsätta stötta. Hjälpa till med ungarna kan vara en stor hjälp allt behöver inte handla om pengar.
Citera
2012-04-25, 19:20
Medlem
BizzareAdvokado1989s avatar
Nej du ska inte hjälpa henne Du gjorde ditt val när du prioritera karriären och hon valde att skaffa barn och leva en annan livsstil.
Citera
2012-04-25, 23:19
Medlem
BushwickBills avatar
Vad är det för antisociala psykfall som befolkar denna tråd? En idé kan vara att stänga av tv:n och anamma verkligheten för historien kommer inte behandla er väl. Något måste vara extremt fel när generositet helt plötsligt är en dödssynd, skäms på er jävla ogräs till människor.

Först är det bara att gratulera TS då du verkar vara en bra person, att vilja hjälpa sin syster är något mänskligt och fint men jag förstår att det kan vara lite knepigt ibland. Det viktiga är att hitta en lösning som båda är bekväma med. Ibland kan stolthet ställa till det men det verkar vara ett mindre bekymmer syskon emellan än det är under andra familjeförhållanden. Det jag märkt, av erfarenhet, är att man ibland inte vill låna pengar av någon familjemedlem för att man inte vill erkänna att det kanske inte är så rosenskimrande som det utges från att vara. Själv ser jag det som min plikt att hjälpa familjen, jag fick hjälp när jag studerade, min bror får hjälp av mig nu och jag räknar med att hjälpa mina föräldrar i framtiden. Sådant är livet helt enkelt.

Ingen känner din syster bättre än du och egentligen vet du innerst inne hur du ska handla. Var lyhörd bara så vet du när nu måste stöta in lite kapital och när du inte behöver det, låt det aldrig gå så långt att det blir obehagligt för henne. I den andra extremen, det vill säga att hon ser dig som en bankomat, tror jag inte ens är ett alternativ. Det finns definitivt inte i min familj och så som du presenterar din relation till din syster tror jag inte heller det är något som du behöver oroa dig för. Folk som gnäller över att man inte ska beblanda sig finansiellt med sitt kött och blod kommer från defekta genpooler, deras erfarenheter går inte att applicera på dig.

Hon har dessutom gjort dig till morbror! Något finare kan man inte ge sitt syskon!

Kulturellt och socialt depraverade familjer är de enda som har problem med relationer på grund av pengar, om du misstänker att så är fallet så var försiktig. Men är du från en normal svensk familj så har du inget att oroa dig för. Kulturell historia har enligt mina högst ovetenskapliga observationer stor påverkan på hur en familj behandlar varandra.
Senast redigerad av BushwickBill 2012-04-25 kl. 23:26.
Citera
2012-04-26, 00:52
Medlem
Gados avatar
Det verkar ju trots allt inte som du är mångmiljonär på något vis så hon får gott klara sig själv! Skulle du skänka/låna henne pengar så skapar det säkert bara konflikter i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in