• 1
  • 2
2012-04-25, 14:44
Medlem
Hmm.. ja, så här är det. Jag har en syrra som pluggat länge och hårt, hon är ensamstående morsa och har det verkligen inte lätt. Samtidigt har jag prioriterat bort det där med förhållanden och ungar och satsat på en schysst karriär istället. Kan väl säga att det går hyfsat - pengarna rullar in utan större arbetsinsats - men jag är långt ifrån förmögen, ungefär som vilken svensson (förlåt, "abdullah" menade jag) som helst. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna "sticka till" lite mera utan att det känns som allmosor till hon, den stolta faan

Bjuder på en massa, luncher, biljetter etc. så klart, men känns alltid otillräckligt på något vis.
Ok, nu till problemet: Jag jobbar hårt, hårt som FAN i 11-timmarspass. Ofta övertid, alltid ställa upp när chiefen ringer etc.. har hänt att jag börjat spontanblöda av näsblod under ett pass pga. stress, nämder detta bara så ni ska veta att det inte är nån fucking dans på roses liksom.

Nu har jag då kommit till den punkt då jag inte längre är i ekonomisk knipa själv, men syrran fortfarande kämpar på så.. hur fan gör jag? Känner på ett sätt dåligt samvete över att jag har det bra men inte hjälper henne ekonomiskt, samtidigt som jag känner att FAAN det är MINA pengar som jag slititi så jävla HÅRT för!! Hur fan ska jag göra med et här, vad FÖRVÄNTAS man göra som brorsa egentligen ?
Citera
2012-04-25, 14:49
Medlem
Hörru, vi är inte i Italien nu va? Här i Sverige skiter vi i våra famlijemedlemmar!

Skämt åsido (halvt iaf) men ge oss lite mer info: Vad jobbar du och din syrra med? Är båda akademiker och har hon det sämre enbart p.g.a. kostnaderna för barnen?
Citera
2012-04-25, 14:50
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Du förväntas att ta hand om dina syskon om de VERKLIGEN behöver pengar eller om de på sina bara knän ber dig om pengar. Du är däremot ingen bankomat som din syrra ska tro att hon kan plocka pengar ifrån när hon har det kärvt, det är pappa statens uppgift. Din syrra har satt sig i den sitsen hon är i nu, du har satt dig i den sitsen du är i nu. Hjälp henne en smula, men annars anser jag att hon får klara sig själv.
Citera
2012-04-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
pengarna rullar in utan större arbetsinsats - Jag jobbar hårt, hårt som FAN i 11-timmarspass. Ofta övertid, alltid ställa upp när chiefen ringer etc..

Får inte dom där två sakerna att gå ihop, kanske bara jag som är trög men hur jobbar man hårt som fan utan att göra någon större arbetsinsats?
Citera
2012-04-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epicfailure
Får inte dom där två sakerna att gå ihop, kanske bara jag som är trög men hur jobbar man hårt som fan utan att göra någon större arbetsinsats?

Som jag förstod det hade TS jobbat sig hårt fram till den lugnare positionen han har idag.
Citera
2012-04-25, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emiterom
Som jag förstod det hade TS jobbat sig hårt fram till den lugnare positionen han har idag.

Ah okej då förstår jag.
Citera
2012-04-25, 15:17
Medlem
Tjafsarns avatar
Ehm, ser inte riktigt kopplingen mellan era inkomster, inte så att ni direkt är sambos eller så. Du sliter för dina pengar och det är just dina pengar. Ser du det som ett tvång att dela med dig till henne så kanske hon på ett omedvetet plan manipulerat dig till att känna att det är ditt ansvar att stötta henne ekonomiskt. Det har du inte. Jag lånar och lånar ut till mina syskon ifall de eller jag desperat behöver det, sedan har vi varsin ekonomi som vi handskas med själva. Ser inte riktigt kopplingen att jag skulle ha rätt till någon andel av mitt ena syskons nyligen lyckade bostadsaffär, även om det rör sig om mycket pengar. Jag skulle inte ens ta emot pengar heller om det av outgrundlig anledning erbjöds.
Citera
2012-04-25, 15:19
Medlem
Bircks avatar
Vad är viktigast för dig - att sitta och smeka sedelbuntarna som du slitit så hårt för eller veta att din systers dag blir lite lättare? Det är ofattbart för mig hur man kan se en bättre användning för sina pengar än att låta dem hjälpa en familjemedlem i nöd.
Citera
2012-04-25, 16:14
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birck
Vad är viktigast för dig - att sitta och smeka sedelbuntarna som du slitit så hårt för eller veta att din systers dag blir lite lättare? Det är ofattbart för mig hur man kan se en bättre användning för sina pengar än att låta dem hjälpa en familjemedlem i nöd.

Att vara ensamstående mamma är ju knappast en "nödsituation." Nödsituation är om man måste betala för att få hem en sjuk bror från ett annat land. Men bara för att hon har det tufft så ska ju inte TS betala för henne. Han borde inte alls må dåligt för att han har det bra.
Citera
2012-04-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
Hmm.. ja, så här är det. Jag har en syrra som pluggat länge och hårt, hon är ensamstående morsa och har det verkligen inte lätt. Samtidigt har jag prioriterat bort det där med förhållanden och ungar och satsat på en schysst karriär istället. Kan väl säga att det går hyfsat - pengarna rullar in utan större arbetsinsats - men jag är långt ifrån förmögen, ungefär som vilken svensson (förlåt, "abdullah" menade jag) som helst. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna "sticka till" lite mera utan att det känns som allmosor till hon, den stolta faan

Bjuder på en massa, luncher, biljetter etc. så klart, men känns alltid otillräckligt på något vis.
Ok, nu till problemet: Jag jobbar hårt, hårt som FAN i 11-timmarspass. Ofta övertid, alltid ställa upp när chiefen ringer etc.. har hänt att jag börjat spontanblöda av näsblod under ett pass pga. stress, nämder detta bara så ni ska veta att det inte är nån fucking dans på roses liksom.Nu har jag då kommit till den punkt då jag inte längre är i ekonomisk knipa själv, men syrran fortfarande kämpar på så.. hur fan gör jag? Känner på ett sätt dåligt samvete över att jag har det bra men inte hjälper henne ekonomiskt, samtidigt som jag känner att FAAN det är MINA pengar som jag slititi så jävla HÅRT för!! Hur fan ska jag göra med et här, vad FÖRVÄNTAS man göra som brorsa egentligen ?

Du jobbar och sliter som fan 11 timmar om dagen + övertid utan större arbetsinsats ?
Citera
2012-04-25, 16:27
Medlem
Marmosets avatar
Jag har inte koll på hur det är idag, men förr i tiden kunde man göra skatteavdrag för "periodiskt understöd" till en annan person. Gör helt enkelt en automatöverföring från ditt konto till syrrans varje månad. Kan du dra av för det så fine.

Protesterar syrran så säg att hon får betala tillbaka när hon kommit på fötter igen, eh basta!
Citera
2012-04-25, 16:28
Medlem
fiskMQSs avatar
Frågan är ju hur pass dålig din systers ekonomi är. Om hon till exempel riskerar att hamna hos kronofogden så tycker jag verkligen att du ska hjälpa henne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in