2005-02-20, 11:57
Medlem
Agent Coopers avatar
Drömmar sker genom bilder som snurrar runt i huvudet. Men vad drömmer igentligen en människa som varit blind i hela sitt liv?
Citera
2005-02-20, 12:22
Medlem
Patriarch Ks avatar
Intressant tanke. Har vi ingen blind här på forumet som kan berätta för oss?
Citera
2005-02-20, 12:36
Medlem
Willy_Wonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Intressant tanke. Har vi ingen blind här på forumet som kan berätta för oss?

haha den var bra
Citera
2005-02-20, 14:49
Medlem
mishimas avatar
Denna fråga var upp i radioprogrammet "Så funkar det". Om jag inte minns fel pratade de med en blind som att han hörde röster i sina drömmar.
Citera
2005-02-20, 15:54
Medlem
Auditors avatar
Drömmar tycker jag består till stor del utav intryck och kännslor me.. inte bara av sånt man tror sig se. iaf mina
Citera
2005-02-20, 16:06
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auditor
Drömmar tycker jag består till stor del utav intryck och kännslor me.. inte bara av sånt man tror sig se. iaf mina

Men man ser (ja ser o ser) ju allt i bilder i hjärnan.
Citera
2005-02-20, 16:08
Medlem
Patriarch Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper

Men en blind har väl ändå aldrig sett något så vad ska han/hon/den/det se för något? Undantaget är väl i fall en person har blivit blind senare i livet.
Citera
2005-02-20, 16:21
Medlem
M2ks avatar
"Seende människor drömmer främst i svart-vita, ibland i färgade, visuella bilder, medan blinda människors drömmar utgörs av icke-visuella sinnesupplevelser såsom ljud-, berörings- och luktförnimmelser. En seende som blivit blind övergår efter hand från visuella till icke-visuella drömmar."

http://hem.fyristorg.com/teosofi/Teo...er/Drommar.htm
Citera
2005-02-21, 17:18
Medlem
Götheborg.s avatar
Och om man ska fortsätta på detta spåret (nästan iallfall), hur tänker döva som varit döva hela livet och inte kan teckenspråk? De har ju var döva hela livet så de kan inte tänka på något språk.
Citera
2005-02-21, 17:24
Medlem
Tråkigt för dem som är båda döva o blinda.. dem kan inte ha det lättaste o somna?
Citera
2005-02-21, 18:52
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper

Man upplever nog drömmar med det sinnet som man främst använder sig av i vaken tid.. vi som ser.. vi använder juh synen mest.. och får mest synintryck i drömmarna..

medans en som är blind.. kanske får mest hörselintryck i drömmarna?

bara en teori...
Citera
2005-02-21, 18:53
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Götheborg.
Och om man ska fortsätta på detta spåret (nästan iallfall), hur tänker döva som varit döva hela livet och inte kan teckenspråk? De har ju var döva hela livet så de kan inte tänka på något språk.

Undrar om de inte tänker i handlingar.. typ.. om man funderar på att gå å handla.. så kanske de tänker sig gå och handla? liksom..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in