Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-27, 08:52
  #1033
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Tänkte bara tipsa om den kommande dansk Netflixserien "The Rain" som kanske kan vara av intresse för er som är intresserade av detta ämne.

Skall tydligen handla om något giftigt regn som dödat en stor del av mänskligheten och nu driver folk fram i ruinerna och försöker överleva.
https://www.netflix.com/se/title/80154610

Såklart är det fiction, men det kanske kan ge lite nya infallsvinklar för alla som funderar kring detta med civilisationens undergång.
Citera
2018-04-27, 11:19
  #1034
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekistan
Vilka katastrofscenarier är det ni ser som mest sannolika? Vid närmare analys kommer jag alltid fram till att de katastrofer som ofta pekas ut av av preppers - inbördeskrig, solstormar, ekonomisk kollaps m.m. - är såpass osannolika eller icke-förödande att det inte är ekonomiskt motiverat att förbereda sig inför dem.

Att istället använda energin för att förbättra sin hälsa, bygga upp en större ekonomisk buffert, brandsäkra bostaden eller köpa en dyrare och säkrare bil framstår som mer rationellt med beaktande av sannolikheten att händelsen inträffar och vilka konsekvenser den kan få. Prepping - i bemärkelsen att anskaffa lager av livsmedel, vatten och mediciner - kommer kanske på plats nummer 20 över åtgärder jag skulle vidta för att säkra min och mina barns framtida existens.

Som hobby kan jag förstå prepping. Som livsförsäkring låter det som en irrationell investering för de allra flesta. Kanske något du kan börja fundera på när du har ett par miljoner på banken, inga lån, perfekt kosthållning och är i god fysisk form.

Ett inbördeskrig låter osannolikt och skulle förmodligen ändå börja som en ekonomisk kollaps så det är det jag förbereder mig för. Sverige har blivit skört både socialt och ekonomiskt och en krasch likt Argentinas skulle slå väldigt hårt.
Citera
2018-04-28, 13:18
  #1035
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Jag har funderat på att börja med egna beredskaps- och krisövningar. Är det någon här som pysslar med sådant regelbundet? Vad är det bra att öva? Jag tänker typ sjukvård, övernattning i skogen med inte så mycket utrustning, flyg/bomblarm.

Flyglarm är väl inte så mycket att öva, vid flyglarm beger man sig till skyddsrummet om man har tillgång till ett sådant.

När det gäller sjukvård är det väl främst "första hjälpen" man kan öva om man inte är särskilt utbildad.

Du kan öva att campa ute, gärna i dåligt väder.

Det är även bra att öva förflyttning, och då ingen vanlig skogspromenad utan marsch i högt tempo, gärna också i mörker och/eller dåligt väder. Även orientering i samband med detta.

Sen kan man ju öva att klara sig i sin bostad utan el och rinnande vatten.
Citera
2018-05-03, 11:20
  #1036
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekistan
Vilka katastrofscenarier är det ni ser som mest sannolika? Vid närmare analys kommer jag alltid fram till att de katastrofer som ofta pekas ut av av preppers - inbördeskrig, solstormar, ekonomisk kollaps m.m. - är såpass osannolika eller icke-förödande att det inte är ekonomiskt motiverat att förbereda sig inför dem.

Att istället använda energin för att förbättra sin hälsa, bygga upp en större ekonomisk buffert, brandsäkra bostaden eller köpa en dyrare och säkrare bil framstår som mer rationellt med beaktande av sannolikheten att händelsen inträffar och vilka konsekvenser den kan få. Prepping - i bemärkelsen att anskaffa lager av livsmedel, vatten och mediciner - kommer kanske på plats nummer 20 över åtgärder jag skulle vidta för att säkra min och mina barns framtida existens.

Som hobby kan jag förstå prepping. Som livsförsäkring låter det som en irrationell investering för de allra flesta. Kanske något du kan börja fundera på när du har ett par miljoner på banken, inga lån, perfekt kosthållning och är i god fysisk form.
Mat, vatten och värme är livsavgörande. Bättre bil är det inte. Du pratar om sannolikhet utan att ha någon annan grund till bedömning än att inget allvarligt hänt dig under din livstid. ”Ingen gång är den första” tänker du och hävdar sedan att de som menar tvärtom är irrationella.
__________________
Senast redigerad av BuckshotBill 2018-05-03 kl. 11:22.
Citera
2018-05-03, 13:22
  #1037
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Hur väljer ni vilka scenarion ni preppar för? Vilka tror ni är mest troligt? Det är ju ganska stor skillnad på kärnvapenkrig, solstorm, pandemi och ekonomisk kollaps t ex.

Är det viktigt att ha skyddsutrustning mot strålning eller är det viktigare att ha en stuga med egen odling på t ex? Hur väljer ni vad ni ska fokusera på?

Hur väljer ni om ni ska göra en bug in eller en bug out när något inträffar? Är man säkrast i sitt hem där man bunkrat upp med förnödenheter för en viss tid eller är det farligare att stanna kvar i lägenheten/villan pga krig eller plundrare t ex?
Oavsett vad som hänt så dör man av att inte ha mat, vatten, hygien och värme. Så oavsett vilken kris som sker så behövs dessa. Utöver grunden så finns speciella scenarion som kräver speciella förberedelser som vid kärnvapenattack. Börja med det basala och fortsätt med specifika prepps om så önskas.
En bug out görs av de som har någon BOL och som inte bryr sig om deras vanliga boende blir övertaget/plundrat/vandaliserat. Alla andra stannar i sitt hem så länge det är möjligt eftersom det är tryggast även om det är kravaller. Att hugga en ryggsäck och springa till skogs är verkligen inte genomtänkt om inte evakuering är absolut nödvändig.
Citera
2018-05-07, 14:54
  #1038
Medlem
Många verkar tro att bara för att ni kallar er preppers så kommer ni klara vad som helst, faktum är att en vanlig storm skulle kunna blåsa en tegelpanna i ansiktet på er så är det natti natt ☺
Citera
2018-05-07, 17:47
  #1039
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTB4LIFE
Många verkar tro att bara för att ni kallar er preppers så kommer ni klara vad som helst, faktum är att en vanlig storm skulle kunna blåsa en tegelpanna i ansiktet på er så är det natti natt ☺
Jahapp, då skall man behöva gå och vara orolig för flygande takpannor som kan döda en också, tack för den.
Bara lägga sig ner och invänta döden tror jag.
Citera
2018-05-07, 18:27
  #1040
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTB4LIFE
Många verkar tro att bara för att ni kallar er preppers så kommer ni klara vad som helst, faktum är att en vanlig storm skulle kunna blåsa en tegelpanna i ansiktet på er så är det natti natt ☺
Mycket av skiten jag har i ryggan är utmärkt att ha vid en trafikolycka eller ett större oplanerat stopp på vägen, typ. Vatten, snickers, kläder inklusive underkläder, ficklampa, rep, liggunderlag, kniv och handyxa.

Men du har helt rätt: kommer en tegelpanna blåsande rakt i ansiktet så är jag torsk.
Citera
2018-05-07, 20:14
  #1041
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTB4LIFE
Många verkar tro att bara för att ni kallar er preppers så kommer ni klara vad som helst, faktum är att en vanlig storm skulle kunna blåsa en tegelpanna i ansiktet på er så är det natti natt ☺
Jag kallar mig inte för prepper men om en atombomb släpps på mitt hus och det är game-over för mig och alla ansträngningar var förgäves, då unnar jag de överlevande att skratta åt mig. Gäller fatal tegelpanna också.
Citera
2018-05-17, 08:23
  #1042
Medlem
knekt sparvs avatar
Jag funderade på det här med oförstående familjemedlemmar i går. Jag har lyckats få föräldrarna att vidta lite förebyggande åtgärder i form av mat, vatten samt strömförsörjning och ena syskonet har redan varit med på preppingtåget ganska länge. Allt detta till mitt andra syskons förtret och frustration. Vi kallas för foliehattar och "ni fattar väl att något sådant aldrig kommer hända". Hen lever ett riktigt svenssonliv med partner och barn.
Hur hanterar ni liknande situationer?
Citera
2018-05-17, 09:36
  #1043
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Jag funderade på det här med oförstående familjemedlemmar i går. Jag har lyckats få föräldrarna att vidta lite förebyggande åtgärder i form av mat, vatten samt strömförsörjning och ena syskonet har redan varit med på preppingtåget ganska länge. Allt detta till mitt andra syskons förtret och frustration. Vi kallas för foliehattar och "ni fattar väl att något sådant aldrig kommer hända". Hen lever ett riktigt svenssonliv med partner och barn.
Hur hanterar ni liknande situationer?
Brukar ärligt talat inte lägga ner så värst mycket energi på att försöka övertyga folk som "är säkra på att inget kommer hända".
Det man kan göra är att försöka förklara på ett så pedagogiskt sätt som möjligt alla de sakar man anser kan skita sig, men om dom inte kan se "farorna" själva så är det inte så mycket att göra åt saken.
Beror såklart på hur uthållig man själv är på att diskutera med naiva personer, men personligen så brukar jag avsluta diskussioner om jag märker att man hamnar i en cirkeldiskussion där man märker att man inte riktigt når fram till personen ifråga.
Om det är familjemedlemmar eller andra människor spelar ingen större roll för min egen del, möjligtvis kan jag ha något större tålamod med familjemedlemmar.
Citera
2018-05-17, 09:51
  #1044
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Jag har funderat på att börja med egna beredskaps- och krisövningar. Är det någon här som pysslar med sådant regelbundet? Vad är det bra att öva? Jag tänker typ sjukvård, övernattning i skogen med inte så mycket utrustning, flyg/bomblarm.
Inte annat än att jag använder min packning som fysträning då jag regelbundet är ute och går med den så att jag håller kroppen i trim och inte går sönder fysiskt/psykiskt när/om dagen verkligen kommer då jag behöver stövla ut i skogen med den.

Skytte blir det endast sporadiskt då jag har möjlighet. Möjligheterna är aningen begränsade när man bor i stadsmiljö och inte har tillgång till legala skyttemöjligheter. Har dock god erfarenhet av skytte genom hela mitt liv, så skyttet känner jag mig säker på även fast det till viss del är färskvara.

Sjukvård kanske man skulle behöva fräscha upp sina kunskaper inom, men det basala behärskar jag.

Övernatta i skogen och annan "överlevnadsträning" har jag goda kunskaper inom och känner inte att jag behöver träna speciellt mycket. Denna sommar kommer jag dock att ge mig ut och leva i skogen under 1-2 veckor bara för att det är trevligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback