• 1
  • 2
2012-04-25, 00:11
Medlem
Kanske-Ingens avatar
En mnniska fds...den mnniskan (tnker)/knner :"vad finns det"...?..."vad r detta?", "vad r detta?", "vad r detta?"!!!!...shit!!!...jag vill grta...
...och dr brjas det ...
Den eviga frgan : "Vad vill jag ?"
Den finns bakom alla nskeml och handlingar och tolkningar p ett eller annat stt .
Den frgan finns alltid dr.
I frlngningen blir mitt stt att tolka vrlden och alla intryck beroende av vad jag ville...fr lnge sedan...mycket lnge sedan...vad jag d ville knna och se och uttrycka och frmedla och vara med om.
Jag funderar p att g tillbaka till " vad finns det" och "vad r detta"
Men det r vl inte mjligt nu....
Nr jag dessutom tnker p det finns "vad vill jag" ven bakom "vad finns det?" och "vad r detta"...
Det mste vara min mnskliga natur...
Jag r en av frmodligen f mnniskor som r lite ledsen och arg ver att stndigt vara frfljd av den frgan...
Jag vet inte vad jag vill...
Jag vill inte veta vad jag vill...
Jag vill inte vilja ngonting...

"Vad vill jag ?" finns bakom allt !!!

Kan man utvecklas p ngot stt och vertrffa detta/komma undan?

Finns det ngon som vet ngot mer och knner fr att dela med sig?

r det bara att acceptera?

ps jag mediterar ofta.
Citera
2012-04-25, 00:17
Medlem
katekes1s avatar
Jag r mhnda lite full nu, men jag ser ingen stringens i din frgestllning.
Senast redigerad av katekes1 2012-04-25 kl. 00:24.
Citera
2012-04-25, 00:21
Medlem
Hebrs avatar
Jag r vldigt frvirrad.
Citera
2012-04-25, 00:25
Medlem
Kanske-Ingens avatar
Men du hade nskat se en stringent fljd i min frgestllning...
Eller r det kanske s att du inte vill se en stringent fljd i min frgestllning?
Du gjorde ett frsk att se en stringent fljd i min frgestllning fr att du ville det, jag tvingade inte dig.
Men jag vill inte g in p tvng fr d finns risken att den fria viljans existens dyker upp igen...
Citera
2012-04-25, 00:28
Medlem
Kanske-Ingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Jag r vldigt frvirrad.
Men du vill inte vara frvirrad...
Du gillar inte att bli frvirrad...
Citera
2012-04-25, 00:36
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanske-Ingen
Men du vill inte vara frvirrad...
Du gillar inte att bli frvirrad...

Nu r jag ute p ett omrde jag inte r plst p, men implicerar inte dessa tv varandra?
Citera
2012-04-25, 00:40
Medlem
Kanske-Ingens avatar
Allt implicerar att allt som jag upplever (och frmodligen du ocks) r en konsekvens av den frgan , tnker jag...(vad vill jag).
Citera
2012-04-25, 00:47
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanske-Ingen
Allt implicerar att allt som jag upplever (och frmodligen du ocks) r en konsekvens av den frgan , tnker jag...(vad vill jag).

Va? Jag ber om urskt om min intellektuella kapacitet brister, men jag har svrt att se vart du vill komma. Du fr frtydliga dig - iallafall fr att jag ska frst.
Citera
2012-04-25, 01:08
Medlem
Kanske-Ingens avatar
En bra verdrift r vrd mer n tusen ord.
Det r en verdriven frenkling det handlar om i mitt pstende men pongen r ganska klar knner jag.
Men jag ska inte frklara vidare , jag knner inte att jag har ftt ngon utmaning att jobba med...
Jag utmanar vem som helst att komma med vilket pstende som helst och jag kommer att bevisa (i den mn det r mjligt) att den frgan(vad vill jag) har funnits dr i ett perspektiv bde i nutid och lngre tillbaka i tiden.
(Detta r ingen rhetorisk utmaning,detta r en stark vertygelse hos mig)
Jag vet inte vad detta kommer att leda till , jag har ingen mlsttning med det, men tanken har dykt upp ofta p senare tid....
Citat:
Va? Jag ber om urskt om min intellektuella kapacitet brister, men jag har svrt att se vart du vill komma. Du fr frtydliga dig - iallafall fr att jag ska frst.
Du vill ha en intellektuell kapacitet...
Du vill se vart jag vill komma ...
Du vill att jag ska frtydliga mig...
Du vill frst...
Vad de nskemlen bottnar i frn brjan (nr du var liten) kan man bara spekulera i , men det kan handla om viljan att passa in , att verleva , att gra omgivningen njd mm

Min frga kvarstr ...kan man komma ifrn detta viljandet?
Kan man utvecklas vidare p ngot stt?

ps jag trollar inte,jag gr och lgger mig nu och mediterar vidare p detta,jag jobbar imorgon.
Citera
2012-04-25, 04:16
Medlem
binaryinsects avatar
TS, jag r av den vertygelsen att vi mnniskor styrs av "behov" snarare n "nskan" (fr att sga det simpelt iaf).

De flesta beslut vi tar r ju fr det frsta ofrnkomliga; det vi vill r endast resultatet av vad vi i en situation knner att vi behver. Jag tror inte p fri vilja. Vra val r dessutom alltid begrnsade i en given situation. T.ex, jag gr p stan och blir rnad, de alternativ jag nu kan vlja mellan i den hr situationen r relativt f. Vi r alltid begrnsade av omstndigheter och av den anledningen "vill" vi egentligen aldrig ngot.

Jag frstr ditt tankespr men jag tror att du borde byta ut vilja mot behov

Edit: om du nu inte tnker p vilja ur ett mer teoretiskt synstt typ "jag vill bli bermd" eller liknande?
Senast redigerad av binaryinsect 2012-04-25 kl. 04:18.
Citera
2012-04-25, 06:51
Medlem
DexterWardens avatar
Det gr endast komma ifrn det genom en knslomssig insikt. Du ska allts filosofera i 10'000 timmar p vad du vill fr att drefter komma ifrn det. Var du n r ska du tnka p det; du ska lta dig sjlv tnka p det; du ska inte kmpa emot det; du ska lta ngesten fylla dig som om du vore en bgare halvfylld med vatten; lt smrtan omringa dig, skra i dig, skada dig, hela dig. Du mste bli ett med tanken fr att kunna f fram ett svar p vad du vill; komma ditt undermedvetna nrmare.

Jag har en teori om att det r just det man mediterar fr. Jag sjlv mediterar inte, men jag fick en knslomssig insikt mitt i natten ngon gng; stark nog fr att vcka mig. Jag kom underfund med i min smn att jag r liten; ingenting; en snflinga lika lite unik som alla andra snflingor, mhnda att vi ser olika ut. Fr hundra r sedan lg ngon i en sng likt mig och tnkte p det, liksom fr tusen r sedan, eller Platon fr 2500 r sedan. Det hr gav mig en insikt om att jag kommer d en dag - och jag kan leva med det. Den "impact" jag har p vrlden r kort och fullstndigt ointressant. Jag kommer vakna varje dag och jag kommer lgga mig varje dag; dremellan ter jag, interagerar jag, tnker jag, men ingenting betyder ngonting fr frndring r oundvikligt. Sverige r ett land som har funnits i tusen r, men ven detta land kommer frsvinna, liksom det folk jag kallar landsfrnder. Min blodslinje r den enda lngvariga "impact" jag kan ha p denna vrld, vilket gr ett vidarespridande av mina gener inte bara naturligt, utan ocks ndvndigt. Vad r jag om inte mitt blod? Jag kan endast skicka mitt DNA framt i tiden; allt jag tnker under mitt eget liv, och allt jag gr, spelar ingen roll. Det r ointressant, ovidkommande, ponglst.

Jag existerar, men jag lever inte. Ingen kommer komma ihg mig. Jag r inte speciell. Ingen r speciell. Jesus och Caesar kommer glmmas av. Dammkorn i historien. Vi kommer d, och ingen kommer minnas oss.

Det enda vi kan gra r att skicka vrt DNA framt i tiden. Allting annat saknar vrde.
Senast redigerad av DexterWarden 2012-04-25 kl. 07:01.
Citera
2012-04-25, 09:52
Medlem
katekes1s avatar
nu nr mitt rus har lagt sig ser jag kanske din frgestllning tydligare: du efterfrgar motivation - vad motivation r. motivation r, om vi ser det utifrn Humes koncept, en blandning av ett "beilef" och ett "desire"; allts, lite fel uttryckt, en sikt om hur vrlden r och ett behov som skall passa denna sikt. initiallt verkar det som om du efterfrgar "varfr fungerar mnniskan shr", och det r snarare ett fysiologisk problem n ett filosofiskt.
Senast redigerad av katekes1 2012-04-25 kl. 09:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in